Santrauka
Straipsnyje nagrinėjamas buržuazinių moralės principų (humanizmo principo), kaip abstrakčių, grynai dorovinių idėjų, formavimasis. Feodalizmo epochoje dėl neišsivysčiusių prekinių santykių ideologinis procesas nebuvo grynai teorinis, laisvas nuo konkretaus socialinio turinio, todėl moralės principai nesudarė atskiros, santykinai savarankiškos ideologijos, o socialiniai vertinimai dar buvo sinkretinio pobūdžio – jie vienu metu išreiškė ekonominį, teisinį, moralinį ir religinį žmogaus poelgių vertinimą. Vystantis kapitalistiniams visuomeniniams santykiams formavosi abstraktaus humanizmo principas, taikomas buržuazijos interesams ginti. Humanizmo idėja nusako specifinį moralinį visuomenės pažangos aspektą – visi žmonės vienodai pripažįstami žmonėmis, pats žmogiškumas laikomas aukščiausia vertybe. Buržuazinės visuomenės moralinių principų konkreti interpretacija ir realizavimas priklauso nuo visuomenės ekonominės pažangos , o moralinės pažangos negali suvesti į moralinių principų tobulinimą, keitimą ir individų auklėjimą, nes ši pažanga yra sudėtinė (antrinė, priklausoma) bendros socialinės pažangos dalis.
Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai
-
Danutė Kapačiauskienė,
Etinė filosofijos prasmė
,
Problemos: T 42 (1990): Problemos
-
Danutė Kapačiauskienė,
Žmonių santykių susvetimėjimo apraiškos moralėje
,
Problemos: T 14 (1974): Problemos
-
Danutė Kapačiauskienė,
Žmogaus socialinis aktyvumas ir dorovė
,
Problemos: T 33 (1985): Problemos
-
Danutė Kapačiauskienė,
Moralumo sąvokos socialinis turinys ir jos raida
,
Problemos: T 11 (1973): Problemos
-
Danutė Kapačiauskienė,
Bendražmogiškumas ir klasinis moralės pobūdis
,
Problemos: T 18 (1976): Problemos
-
Danutė Kapačiauskienė,
Mąstymo paradigmos ir žmogaus pasaulis
,
Problemos: T 38 (1988): Problemos
-
Danutė Kapačiauskienė,
Profesorius Eugenijus Meškauskas ir Lietuvos filosofija
,
Problemos: T 44 (1990): Problemos
-
Danutė Kapačiauskienė,
Fakto ir idealo dialogas
,
Problemos: T 47 (1995): Problemos