Kaip P. Tillichas atsako į pamatinį ontologijos klausimą
-
Tomas Kačerauskas
Publikuota 1998-09-29
https://doi.org/10.15388/Problemos.1998.54.6894
PDF

Reikšminiai žodžiai

Paulis Tillichas
ontologija
teologija
apreiškimas
simbolis

Kaip cituoti

Kačerauskas, T. (1998) “Kaip P. Tillichas atsako į pamatinį ontologijos klausimą”, Problemos, 54, pp. 116–123. doi:10.15388/Problemos.1998.54.6894.

Santrauka

Straipsnyje nagrinėjama krikščionių filosofo ir teologo P. Tillicho pamatinė ontologinė struktūra, arba subjekto ir objekto santykis. Analizuojamos teologo racionalios priemonės, arba sąvokų poros: subjekto ir objekto, tiesos ir melo, būties ir nieko. Aptariamos iracionalios struktūros (religinio jausmo, apreiškimo ir simbolio), kurios turėjo suvienyti subjektą ir objektą. Straipsnyje remiamasi P. Tillicho veikalo „Sisteminė teologija“ pirmu tomu. Mąstytojas daugiausia dėmesio skyrė iracionalioms struktūroms – šventumui, ekstazei, stebuklui ir meilei, kurie vertintini ne kaip paradoksas, o kaip perkėlimas. Perkėlimo funkciją turi ir apreiškimas, kuris reiškia nuolatinį vyksmą, jis reiškiasi: apreiškimas vyko (Kristus), vyksta (mūsų suvokimas) ir vyks (Apokalipsė). Tai perkeliantis (ne paradoksalus) veiksmas, vykstantis pro šalį. Apreiškimas kartu yra ir simbolis, kuris turi ontologinį parametrą. Skirtingai nuo sąvokos, simbolis nesiekia paaiškinti, greičiau perkelti, kai perkėlimo objektas nėra aiškus, todėl tiesos kriterijus čia beprasmis. Simbolyje susikerta dieviškoji ir žmogiškoji būtis.
PDF

Atsisiuntimai

Nėra atsisiuntimų.