Sociologinės įžvalgos sociologijos didaktikai
-
Arūnas Poviliūnas
Publikuota 2013-01-01
https://doi.org/10.15388/SocMintVei.2013.2.3804
190-204.pdf

Kaip cituoti

Poviliūnas, A. (2013) “Sociologinės įžvalgos sociologijos didaktikai”, Sociologija. Mintis ir veiksmas, 33(2), pp. 190–204. doi:10.15388/SocMintVei.2013.2.3804.

Santrauka

Santrauka. Straipsnyje taikomas socioanalizės metodas, kai, pasitelkus sociologiją, yra analizuojama sociologijos didaktika ir sociologijos perspektyvos bendrojo lavinimo sistemoje. Bendrojo lavinimo sistemoje vadinamuosiuose socialiniuose moksluose, kaip kartais apjungiamos įvairios socialinių mokslų disciplinos, nei sociologija, nei sociologijos didaktika neįsitvirtino. Straipsnyje analizuojama ir bendresnė sociologijos didaktikos formavimosi tema. Sociologijos didaktikos raida, kurioje galima skirti tris etapus, analizuojama remiantis ugdymo teorijos ir sociologijos santykių požiūriu. Pirmas etapas susijęs su ugdymo sociologijos kaip normatyvinės ir taikomojo pobūdžio disciplinos, subordinuotos ugdymo teorijai ir didaktikai, įsitvir­tinimu. Antras etapas susijęs su švietimo sociologijos kaip savarankiškos disciplinos susiformavimu. Šiame etape švietimo sociologija, atsisakiusi taikomojo pobūdžio funkcijų, atitolo nuo ugdymo problematikos ir pasuko akademinės autonomijos bei empirinės švietimo procesų analizės keliu. Trečias etapas prasidėjo, kai švietimo sociologija, ypač jos kritinė atšaka buvo pradėta integruoti į mokytojų rengimo programas. Straipsnyje analizuojamas vienos švietimo sociologijos temos, paslėptos ugdymo programos, kurią visiškai ignoravo ugdymo sociologija, integravimo į mokytojų rengimą pavyzdys. Šis žingsnis yra interpretuoja­mas, kaip organinės viešosios sociologijos atvejis. Viešosios sociologijos aktualizuotos sociologinio raštin­gumo, kuris susijęs su piliečių kompetencijomis, idėjos primena Gyvosios istorijos programą, todėl idėjų sociologijos didaktikai aptarti žvalgomasi ir akademinės istorijos bei istorijos didaktikos santykių raidoje.

Pagrindiniai žodžiai: sociologijos didaktika, socialinių mokslų didaktika, ugdymo sociologija, švieti­mo sociologija.

Key words: didactics of social sciences, didactics of sociology, educational sociology, sociology of edu­cation.

ABSTRACT

SOCIOLOGICAL INSIGHTS FOR THE DIDACTICS OF SOCIOLOGY

The article aims to analyse the relationship between sociology and didactics of sociology. This relation­ship is analysed from different perspectives. Firstly didactics of sociology is analysed from the viewpoint of so-called didactics of social sciences and civic education. Secondly the article analyses the development of the interrelation between theory of education and sociology of education and searches the ideas for the con­ceptualization of didactics of sociology in this development. Three forms of the interrelation between theory of education and sociology of education are distinguished. Educational sociology emerged as normative and applied discipline that has assisted educational theory to articulate the educational aims and the means of their implementation. The sociology of education that emphasized the scientific and empirical rather than normative character was an alternative for the educational sociology and has revealed different aspects of education that were ignored by educational sociologists. The phenomena of the hidden curricula and its role in social and cultural reproduction were among them. The third form of interrelation is associated with the movement of public sociology. The proponents of public sociology put forward the questions of social func­tion of sociology and the significance of sociological literacy for democratic society. The concept of public sociology stimulates the discussions about didactics of sociology. Thirdly the article searches the ideas for the interpretation of the relationship between sociology and didactics of sociology in the development of the liaisons between history and didactics of history. The concept of historical consciousness and understanding of historical culture solve the contradiction between academic history and didactics of history.

190-204.pdf

Atsisiuntimai

Nėra atsisiuntimų.

Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai