
53

Received: 11/04/2020. Accepted: 16/07/2020
Copyright © 2020 Andrius Vaišnys. Published by Vilnius University Press. This is an Open Access article distributed under the terms of the 
Creative Commons Attribution Licence, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author 
and source are credited.

Informacijos mokslai ISSN 1392-0561  eISSN 1392-1487 
2020, vol. 90, pp. 53–79  DOI: https://doi.org/10.15388/Im.2020.90.50

Transformation of Communist Media Content 
and Public Space According to the Discourse 
‘39Pact: Exiting the “Labyrinth” as an Act of 
Communication 
Andrius Vaišnys
Vilnius University, Faculty of Communication
E-mail: andrius.vaisnys@kf.vu.lt

Summary. This text is about one of the longest processes of political communication, which, decades on, 
influences politicians of various generations of the Central, Eastern and Western Europe, contents of media 
and self-awareness of the audience. The process isn’t over yet, this is obvious not only from the document 
adopted by the EP but also from an international political rhetoric. Analysis of consequences of the Molotov-
Ribbentrop Pact signed on 1939 in media (D’39Pact) and related national and international decisions is the 
axis of information conflict between the East and the West concerning thousands of fates. Those thousands 
of people had and still have different historical narratives – some people justified the Pact and implemented 
it, others were fighting for the elimination of its consequences, yet others fell victims to it, with a death toll 
estimated in the millions. But not everybody’s narratives are based on true arguments.
Let’s look at the way the system of propaganda collapsed and the public opinion was transformed in countries 
of Central and Eastern Europe in 1988-1989. Moving from a lie to (hopefully) the historical truth. Review of 
consequences of the Molotov-Ribbentrop Pact was the main axis of such transformation (protection of envi-
ronmental and cultural valuables, choice of one’s viewpoint, legislative requirements and other rights were 
contextual aspects of this axis). During this period in the previously mentioned region the control of public 
space was on the decline.
This view will be based on a single thematic discourse: the provision of consequences of the 1939 Treaty of 
Non-aggression between Germany and the Union of Soviet Socialist Republics  and criticism in communist 
model media of Lithuania and neighbouring countries. It may be called D’39Pact.
D‘39Pact in general has several narratives (it may also be seen from the EP Resolution), but taking into 
consideration the interpretation of Jurgen Habermas’s Communicative Action, the analysis of transformation 
of 1988-1989 two of them would suffice, one of which is that of the authorities of the USSR and the other 
one – that of its opponents. Let’s call opponents USSR dissidents, protestors, underground press (samizdat) 
and press of public movements which was published legally.
Narrative of the USSR authorities: the treaty was the inevitable and no annexes (secret protocols) exist.
Narrative of the opponents: based on secret protocols of the treaty, the USSR and Nazi Germany divided the 
countries and destroyed their political, military, cultural elite and finally – their population of various social 
layers. 
Medias, as the main participant of the public space, most clearly disclose the collision of such narratives and 
transformation in D‘39Pact. The purpose of the article is to discuss the circumstances of transformation of 

Contents lists available at Vilnius University Press

https://www.vu.lt/leidyba/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
http://www.zurnalai.vu.lt/informacijos-mokslai
http://
https://doi.org/10.15388/Im.2020.90.50
mailto:andrius.vaisnys@kf.vu.lt
https://www.vu.lt/leidyba/


54

ISSN 1392-0561   eISSN 1392-1487   Informacijos mokslai

MMPT from the historical perspective and of the public space and come across the factors, which influenced the 
strongest role of MMPT interpretative accomplishments. Considering the way out of the “labyrinth” regarding 
the D’39 Pact, we see some similarities with the situation that now exists in Russia.
Keywords: public space, mass media and propaganda tools (MMPT), discourse of 23 August 1939 (D‘39Pact), 
historical narrative, act of communication, the truth, resolution, political communication.

Introduction

In a Moscow library a person finds a book published almost 30 years ago and reads in 
surprise:

– I have to tell you a secret that I was leading a very robust course. The Minister of 
Foreign Affairs of Latvia came to us in 1939 and I told him “you will not return back until 
you sign the accession deal with us”. The Minister of War came from Estonia (I can’t 
remember his name, he was popular), and we told the same thing to him. We had to take 
such extreme steps. – Such kind of declaration on the annexation of the Baltic States and 
the division of Poland was made by a former Commissioner of Foreign Affairs of the 
USSR Vyacheslav Molotov in 19711. However, the interview was published only on the 
eve of the collapse of the Soviet Union in 1991. 

That reader must have been confused: the official Russian Federation, the transferee 
of rights of the USSR, is in denial that the USSR have used blackmail and occupied 
neighbouring countries. This is the position maintained by the nationalised Russian me-
dia, which is similar to that of the Soviet propaganda period: on the eve of World War II 
and during the war critics of the USSR as an aggressor is not tolerated in the controlled 
public space. Notwithstanding the fact that in the end of 1989 in the Congress of People’s 
Deputies of the USSR a resolution was adopted on the political and legal assessment of 
the 1939 Soviet-German Non-Aggression Treaty: “The Congress of People’s Deputies of 
the USSR condemns the fact of signing the secret protocol on 23 August 1939 as well as 
other secret agreements made with Germany. The Congress declares the secret protocols 
legally unjustified and invalid from the moment of signing”2. A reader might not know 
about this Resolution of the Soviet parliament as the authorities of Russia and officials 
representing its position consider the document as a non-binding declaration and identify 
three subjects – Stalin, the existing government and the Russian nation3.

Another person in the European Parliament (EP), Strasbourg gets to read memoirs of 
Goebbels, the Minister of Propaganda of the Reich: “23-03-1939. Draft notice is received 

1  Чуев, Феликс. Сто сорок бесед с Молотовым. М., Терра, 1991. (Rus.: One hundred and forty conversa-
tions with Molotov. Chuev Diary, 1991; an interview with Molotov 1969 – 1986. Published: Moscow, 1991).

2  Resolution of the Congress of People’s Deputies of the USSR, 24 December 1989.  Pravda, 28 December 
1989.

3  “It becomes trendy to disclose Stalin and the Soviet Union as it conceals urgings: Russian people have to 
repent, confess their guilt and, according to some states, have to compensate for the material damage. One cannot 
ignore such thoughts,” says Sergey Ivanov, Chairman of the Board of Trustees of the Russian military-historical so-
ciety (Special Representative of the President of the Russian Federation on the Issues of Environmental Activities). 
In: «Это не сговор двух диктаторов»: оправдан ли пакт о ненападении. Пакт о ненападении между СССР и 
Германией был оправдан, считает Сергей Иванов. Gazeta.ru, 04-07-2019.

Gazeta.ru


55

 Andrius Vaišnys. Transformation of Communist Media Content 
and Public Space According to the Discourse ‘39Pact: Exiting the “Labyrinth” as an Act of Communication

from Kaunas. Completely inappropriate. Still lacks final decision. Meanwhile Kaunas an-
nounces his own version of the notice and afterwards ministers go to sleep. Well, enough 
of kindness. Our envoy is authorised to pull them out of their beds and put a gun to their 
heads. Either – or. Those little deceivers of Versailles must now return what they have 
plundered. Otherwise it won’t be good! At three a.m. a message is received that every-
thing remains in force. A notice comes in: Lithuania gives up on the Memel4 Region”5.

Such person enters the hall – he will have to vote on the draft EU Resolution, which 
states that after 80 years the Molotov-Ribbentrop Pact, signed on 23 August 1939, still has 
an issue of unsolvable consequences: the world shares different views towards circum-
stances of the start of World War II and responsibility for division of Europe. Even though 
the European Parliament adopts a Resolution of 19 September 2019 on the importance of 
European remembrance for the future of Europe6, no one knows how that member of the 
European Parliament has voted7. He/she might not have been interested in V. Molotov’s 
confession that the government of the USSR was engaged in blackmailing other nations, 
because the person has not read anything about it, however, he/she was well aware of the 
fact that, for example, the Nazi Reich occupied France and exterminated its residents8. But 
maybe it is that member of the Parliament, who while trying to explain the motives of his/
her voting has been interrupted, – which is not an important issue of communication, as the 
Resolution is still adopted and the document does not require additional historical data?9 

However, if the member of the European Parliament notes that the “Masters of dezin-
formatsiya” have since the very start of World War II convinced the world that the USSR 
have led a peaceful mission in Poland, and afterwards in the Baltic States and Finland, 

4  Klaipėda.
5  Die Tagebücher von Joseph Goebbels.  K. G. Saur Verlag, München 1987, 1997 – 2006.
6  Resolution on the importance of European remembrance for the future of Europe. 2019/2819(RSP). 
7  “For” 535, “against” 66, 52 abstentions (total number of votes: 653). In: http://www.europarl.europa.eu/

doceo/document/B-9-2019-0098_EN.html
8  “Mr President, this one-sided resolution does not, in any case, honour the memory of the victims of totalitari-

anism. First of all, it is clear that the memory of the last world conflict is today diverted to political ends, for want 
of the European Union to be able to establish its legitimacy on any popular support. (...)The denial of history that 
transpires at every line of this text will never erase the blood of the 20 million or so Russians sacrificed for Europe to 
live. Thus, this resolution is part of the same rewritings of history that it claims to denounce as specific to dictatorial 
regimes, an observation that challenges us as to the nature of this Union whose authoritarian drift becomes more and 
more evident”. Dominique Bilde (ID). In: Explanations of Votes: 8.2. Importance of European remembrance for the 
future of Europe. http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/CRE-9-2019-09-19-ITM-008-02_EN.html 

9  “Mr President, 80 years ago, half a million Red Army troops backed by 5 000 tanks, 2 000 combat aircraft, 
smashed their way into Poland in a surprise attack. Masters of dezinformatsiya, they had first spread the story that 
they were coming to help their Slavic Brothers against the Nazis, but their intentions soon became clear. When the 
Nazi and Soviet armies met at Brest-Litovsk, they staged a joint parade. The two generals Guderian and Krivoshein 
had a slap-up lunch at which the Soviets invited the German journalists to join them in Moscow after the victory over 
capitalist Albion. The amnesia, the selective amnesia, that parts of the modern Left have about the Nazi—Soviet 
pact, is an extraordinary monument to the follies of human nature. We keep being told that the Red Army liberated 
us, that the Western theatre was just a sideshow, that it was really thanks to Stalin that fascism was defeated. Can 
we really have forgotten that for fully a third of the conflict they were on the same side? The only real victors here 
were the Left who (--)”: (The President cut off the speaker). Daniel Hannan (ECR). ). In: Explanations of Votes: 8.2. 
Importance of European remembrance for the future of Europe. http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/
CRE-9-2019-09-19-ITM-008-02_EN.html

http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/B-9-2019-0098_EN.html
http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/B-9-2019-0098_EN.html
http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/CRE-9-2019-09-19-ITM-008-02_EN.html
http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/CRE-9-2019-09-19-ITM-008-02_EN.html
http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/CRE-9-2019-09-19-ITM-008-02_EN.html


56

ISSN 1392-0561   eISSN 1392-1487   Informacijos mokslai

this means that the Stalinistic political communication was so effective that we still feel 
the consequences.

Moreover, may we guess what does a person in Moscow do with that book on Mo-
lotov’s interview?

Most probably he pushes the book back on to the shelf, as the public discussion on 
the “secret” of the former Commissioner of the USSR concerning the “robust course” in 
1939 would contradict the official Russian historical propaganda narrative. The fear of that 
person is an issue of Russia’s political communication when the audience have to follow 
government-constructed historical politics transferred via media. He finds himself inside 
an Umberto Eco’s “Labyrinth” as he is not granted a right to find what may be achieved 
and known. I take a free approach to interpreting U. Eco’s thought10: it is not necessary for 
a person inside a labyrinth to find something new, but he needs the exact something that 
shows the connection between phenomena and provides basic grounds for a dialogue. A 
labyrinth is meant not for a search of a symbol, but for a reason – according to “The Name 
of the Rose”. The official Russia seeks to demonstrate its strength by placing historical 
responsibility for World War II and division of Europe on other countries (preface of the 
above mentioned EP document includes 13 motives for it to be adopted also including 
the fact that contemporary Russia “is currently promoting the view that Poland, the Baltic 
States and the West are the true instigators of WWII”11).

The fear of acknowledgement of the deal is obvious. It is witnessed by reaction of 
the official Russia to the adoption of the EP Resolution when the blame is imputed to the 
Western countries12. Acknowledgement that authorities of the USSR have divided Europe 
might not only bring adjustments to history schoolbooks, but also cause a new discussion 
on historical responsibility not only for persecution, annihilation, deportation of popula-
tion of other countries (not only politicians – leaders of the occupied countries) but also 
for historical factors being denied once again or being falsely interpreted, which is much 
like the position exercised by the USSR until 1989. Back then, having secret protocols 
of Molotov-Ribbentrop Pact in its archives, authorities were in denial that it (the proof 

10  Eco Umberto. From the Tree to the Labyrinth: Historical Studies on the Sign and Interpretation.
11  “Whereas despite the fact that on 24 December 1989 the Congress of People’s Deputies of the USSR con-

demned the signing of the Molotov-Ribbentrop Pact, in addition to other agreements made with Nazi Germany, the 
Russian authorities denied responsibility for this agreement and its consequences in August 2019 and are currently 
promoting the view that Poland, the Baltic States and the West are the true instigators of WWII”. This document 
highlights Wiktor Pilecki, a participant in the Polish resistance, Auschwitz political prisoner.

12  “This resolution is nothing less than a package of revisionist claims. The European Parliament has made yet 
another outrageous attempt to place an equal sign between Nazi Germany, an aggressor country, and the Soviet 
Union, whose peoples paid an excessively high price for the liberation of Europe from fascism The European Parlia-
ment’s claim that WWII began following the signing of the Treaty of Non-Aggression between the Soviet Union 
and Germany on August 23, 1939, has no connection to historical facts. At the same time, the resolution does not 
mention the Western countries’ policy of appeasing the aggressor in a bid to redirect Hitler’s plans of invasion from 
the West to the East, or the culmination of these operations, the Munich Betrayal of 1938. Its signatories threw a 
sovereign state, Czechoslovakia, to the Nazi wolves.“ In: Foreign Ministry Spokesperson Maria Zakharova’s an-
swer to a RIA Novosti question regarding the adoption of the European Parliament resolution on the importance of 
European remembrance for the future of Europe, 1872-20-09-2019. Mid.ru: http://www.mid.ru/ru/foreign_policy/
news/-/asset_publisher/cKNonkJE02Bw/content/id/3793247?p_p_id=101_INSTANCE_cKNonkJE02Bw&_101_
INSTANCE_cKNonkJE02Bw_languageId=en_GB

Mid.ru
http://www.mid.ru/ru/foreign_policy/news/-/asset_publisher/cKNonkJE02Bw/content/id/3793247?p_p_id=101_INSTANCE_cKNonkJE02Bw&_101_INSTANCE_cKNonkJE02Bw_languageId=en_GB
http://www.mid.ru/ru/foreign_policy/news/-/asset_publisher/cKNonkJE02Bw/content/id/3793247?p_p_id=101_INSTANCE_cKNonkJE02Bw&_101_INSTANCE_cKNonkJE02Bw_languageId=en_GB
http://www.mid.ru/ru/foreign_policy/news/-/asset_publisher/cKNonkJE02Bw/content/id/3793247?p_p_id=101_INSTANCE_cKNonkJE02Bw&_101_INSTANCE_cKNonkJE02Bw_languageId=en_GB


57

 Andrius Vaišnys. Transformation of Communist Media Content 
and Public Space According to the Discourse ‘39Pact: Exiting the “Labyrinth” as an Act of Communication

of international crime) exists anywhere. Such discussion bearing the ability to dissociate 
oneself from crimes on the one hand means a shift in social consciousness, liberation from 
the framework of the false narrative.

On the other hand, it would mean political crisis in Russia itself. The myth of strength 
and honour would be destroyed, which is the ideological and value background of the 
existing regime. First off, Russian media would have to change its content and awaken 
the audience, which would replace the political regime. However, Russia would leave 
the “labyrinth”.

Or maybe it’s a misleading hypothesis?
It must be reminded that in the whole USSR, also in its territorial units (hence, in the 

Baltic States occupied in 1940), called “republics”, also in every country of the Warsaw 
Pact the communist media model was constructed in accordance to the Communist Party 
of the Soviet Union (CPSU) political propaganda and agitation structure. The system had 
the same name in every region:[system of mass media and propaganda tools (MMPT)], 
which included national, regional, local and departmental information channels, both 
universal and specialised. Thus the subject of the Pact, showing transformation of the 
discourse in its contents is the subject of this study.

The scope of the above mentioned transformation included three stages of media 
content transformation: 

• Denial of a historical narrative unacceptable to the authorities; 
• An attempt to adapt (interpret) the historical truth according to the position of the 

leaders of CPSU (in other words, to merge “own” narrative with the “truth” of the 
opponents);

• Substitution of the historical narrative imposed by the CPSU with a completely 
new one. 

All of them may be defined as exiting the “labyrinth”. The text indicates six conflicts 
of communication, which are revealed during those stages.

During such stages of transformation the communist model media has undergone the 
transformation of the contents and the propaganda system. Transformation of the structural 
propaganda system shows action of communication while transition of media philosophy 
of the same system: it may not be stated unambiguously that one kind of newspaper and 
journalist was substituted with the other newspaper and journalist. First off, they trans-
formed their contents, then the status and relation to the communist authorities depending 
on the interest of the audiences.

Of course, the breaking point of the USSR propaganda system (MMPT) has been 
analysed by media researcher Brian McNair: having lived in Moscow during the period 
of the USSR announced Glasnost politics he has observed modifications of the com-
munist media, which, in his opinion, was influenced by an attempt of USSR authorities 
and media to conceal the danger of contamination caused by Chernobyl Nuclear Power 
Plant explosion13.

13  McNair, Brian . Glasnost, perestroika and the soviet media. Routledge, 1991.



58

ISSN 1392-0561   eISSN 1392-1487   Informacijos mokslai

Having discussed the consequences of the disaster with CPSU leadership among other 
conclusions Michail Gorbachev, the Secretary General of CPSU, announced that a straight-
forward cooperation with the people should be maintained14. However, the media of that 
period was still restrained in writing on CPSU mistakes or, what is more, responsibility, 
which may be seen from the following remark of M. Gorbachev: “Everything must be 
said to general secretaries in Budapest (i.e., the Meeting of communist parties’ leaders 
of the Warsaw Pact). And it should not look like facts disclosed in our newspapers. They 
are building nuclear power plants with our help, according to our projects. And have a 
look what kind of signal that is!”15.

The informational context of the USSR period contained two historical concepts –“Per-
estroika” and “Glasnost”16. They stand for political declarations of the USSR, which were 
preconditions for change in the USSR’s economic relation and public discussion on its 
development issues. However, the declarations did not change the viewpoint of neither 
the USSR authorities nor the authorities of other countries of the Warsaw Pact17 what 
concerns responsibility of the communist parties for historical mistakes and criminal of-
fenses. Inside CPSU the USSR denied any discussion on the subject.

14  From the meeting with Secretary General of SUCP CC 1986-04-29: “(...) Fifth. Work with people must be 
based on fair and balanced play. Wider information must be broadcasted via local radio. Sixth. Preparation of a docu-
ment for local radio.” In: В Политбюро ЦК КПСC. Протоколы заседаний Политбюро ЦК КПСС, посвященных 
Чернобыльской трагедии, 1986.

15  From the meeting of political bureau of 1986-06-05. Source.: В Политбюро ЦК КПСС… P.44.
16  Publicity – Glasnost is based on historical tradition of Russia. The need of publicity was declared by the 

CPSU leadership at the XXVII Congress of the party on 25 February–6 March 1986: “The principal issue for us is 
the development of publicity”, M. Gorbachev. Emperor Alexander II used the term Glasnost in Russian history for 
the purpose of decreasing secrets concerning judicial practice and for narrowing censorship of the media. Even later 
in the beginning of the 20th century the government of the Russian Emperor Nicholas has repealed some bans con-
cerning public information, among which was the prohibition to publish in Lithuanian language in Latin characters 
imposed in 1864. In general, more such prohibitions were imposed to different nation of the Empire at that time: 
for example, Piotr Valujev, the Minister of the Interior has banned the publishing of scientific, teaching and reli-
gious publications in Ukrainian in 1863, which the editor of newspaper Moskovskije Vedomosti (orig. Московскія 
Вѣдомости) and representative of the government (under a title of an adviser, even though he was not a public of-
ficer), called the dialect of Little Russia and criticised Ukrainian cultural movement stating that the people were tools 
for the Poles. Theatre shows in Ukrainian and Jewish were banned. And in the end of the 20th century the declaration 
of this particular so-called publicity policy was predetermined by regional peculiarities, which were not “deleted” in 
the USSR itself and in the countries of the Warsaw Pact. Glasnost meeting was held in 1965 in Moscow’s Pushkin 
Square and was suppressed by KGB officials.

17  For example, in February 1987 Jerzy Urban, a spokesperson of the Poland’s communist government of 1981–
1989 (subsequently an founder and editor-in-chief of anti-clerical tabloid Nie) stated during his visit in London that 
“it is not possible neither to have Soviet conceptions nor to copy Soviet decisions”. This is associated to Perestroika 
declared by CUSP. Reforms in communist Poland were purportedly predetermined by “long-term discussions inside 
Poland and Poland’s internal experiences”, however, the reforms are presented as linked between Poland and the 
USSR. The official states that sanctions of the Western countries targeted at Poland, which was under a military state, 
purportedly have not intensified the opposition and have not weakened the authorities of Poland; and an opinion that 
the government of Poland might fulfil the requirements of Western countries due to its aspirations to have modern 
technologies and support, “is incorrect”. In: Konferencja Prasowa Jerzego Urbana w Londynie. Dziennik Polski, 
1987-II-18. No 41. The representative of the communist Poland is one of those who declared military status in the 
country in 1981 for the purpose of suppressing the opposition, and in the beginning of perestroika in the USSR in 
1985–1987 Polish security forces and militia officials launched a mass operation of arresting and registration of 
homosexuals “Hiacynt” so they could expand a list of secret collaborators by blackmailing them.



59

 Andrius Vaišnys. Transformation of Communist Media Content 
and Public Space According to the Discourse ‘39Pact: Exiting the “Labyrinth” as an Act of Communication

Thus, the different conception of the declared principle of Glasnost must be high-
lighted: “our newspapers”, i.e. MMPT system had no right to publish the news until 
pressure from their audience was felt. I think, the actual breaking point of MMPT started 
a bit later – considering its and its owner’s (CPSU) relation to the historical truth, i.e. to 
responsibility for past political decisions. And the fear of such political responsibility, in 
the encounter to D’39Pact, made CPSU political bureau consider an idea of economic 
independence of the Baltic States18.

Interpretation of Glasnost is reflected in the aspect of such issues in 1987 when 
CPSU’s top leadership decided to solemnly celebrate the 70th anniversary of October 
1917 revolution, called the Great October Socialist Revolution, as it would then have a 
historical chance to acknowledge Stalinistic offences and declare responsibility of CPSU. 
However, leadership of the CPSU has hardly moved anywhere near to an unbiased as-
sessment apart from the condemnation of the cult of Stalin in the congress of the CPSU 
on 25 February 1956, as it only reprehended Stalinist repressions. Ultimately, during the 
solemn celebration M. Gorbachev states: “Today the West actively analyses the situation 
on the eve of [WWII]. The truth is being mixed with half-truth. Special fierce comes from 
those unsatisfied with the outcomes of the World War II, which are political, territorial 
and social, those who keep thinking how to fix them. That’s why they are interested in 
inverting the historical truth upside down, smoothing out causative and consequential 
ties, and faking the chronology. In this case they use any possible lie seeking to shift the 
blame on to the Soviet Union for World War II, which was purportedly caused by the 
Molotov-Ribbentrop Pact of Non-aggression”19. In 2019, Vladimir Putin, the president 
of Russia, speaks similarly about the cause of the Ribbentrop-Molotov Pact: he calls the 
above-mentioned European Parliament resolution a “shameless lie” speaking to officials 
organizing festivities for the 75th anniversary of the II WW‘s end20. At the unformal 
meeting of the leaders of the Commonwealth of Independent States (CIS): “Yes, we know 
who Stalin is, yes, we gave him our assessments. But I think that the fact remains that it 
was fascist Germany that attacked Poland on September 1, 1939, and the Soviet Union on 
June 22”21. Because: “When it comes to the Soviet Union, it is about us”22. Putin reads a 
message to CIS leaders according to archival documents, but does not mention Molotov’s 
confession of how the USSR executed the D’39 Pact.

This may be defined as adjusted demagogy of the Soviet historiography and propa-
ganda – an invitation to stay in the “labyrinth”. Such categorical statement shows that a 

18  On 27 November 1989 the Congress of People’s Deputies of the Soviet Union SSRS has adopted the law 
No 832-I On Economic Independence of Lithuanian SSR, Latvian SSR and Estonian SSR: Закон СССР «Об 
экономической самостоятельности Литовской ССР, Латвийской ССР и Эстонской ССР».

19  October and “perestroika”: the revolution continues. ,,Statement in the joined meeting of CPSU central com-
mittee, Supreme Soviet of the Soviet Union and Supreme Soviet of the Russian SFSR, called for celebration of    
70th anniversary of the Great October Socialist Revolution at the Kremlin congress palace” 2 November 1987.

20  Putin condemns EU stance on Nazi-Soviet WWII pact as ‚shameless lie‘. In: Dpa-international.com, Decem-
ber 11, 2019.

21  According to: Неформальный саммит СНГ. В Санкт-Петербурге состоялась неформальная встреча глав 
государств СНГ. In: Kremlin.ru, December 19, 2019.

22  Ibid.

Dpa-international.com
Kremlin.ru


60

ISSN 1392-0561   eISSN 1392-1487   Informacijos mokslai

“communicative action” (according to J. Habermas) is simply not possible. While, pur-
suant to the same theory of the act of communication, the social environment (lifeword) 
loses power in everyday communicative practice,23 when actors seeking consensus only 
follow interpretative accomplishments of their own. Act of communication predetermined 
by open speaking in order to achieve a certain agreement, requires truthful, argument-
based knowledge. It means that while making an act of communication the speech has 
to transform if we seek that social changes would come without an act of violence. The 
media also has to transform the language in order to reach the audience in the increasing 
competition of opinions. Namely on the issue of D’39Pact. When the language transforms 
it is a sign that public space loses the control of the authorities.

According to an unacceptable historical narrative

August 23, 1987, Sunday, demonstrations are being held in Vilnius, Riga, Tallinn, at-
tended by thousands of people demanding a solution to the consequences of the Molotov-
Ribbentrop Pact. For example, in Vilnius, participants of the gathering at the monument of 
Adam Mickiewicz demand the withdrawal of the USSR occupational army from Lithuania. 
The event is filmed by a channel of MMPT system – governmental television channel24, 
shortly called Lietuvos TV (Lithuanian TV). Until then such or the like actions could not 
be generally imagined on the state television. Both journalists, who were carrying out an 
assignment to misrepresent the contents of the event (as it is obvious from the remain-
ing material) act as investigators among the gathered, they demand explanation of the 
participants on how they have come across the secret protocols of the Pact25. There are 
also foreign journalists in the demonstration – for the first time ever the USSR govern-
ment allows western media to enter Lithuania and to take part in the event, which is not 
acceptable to the authorities: Ann Cooper, National Public Radio Manager of Moscow 
office interviews participants of the demonstration. On August 24, the front page of the 
New York Times includes a note that around 500 people participated in the demonstra-
tion in Vilnius: “Participants in the demonstration in Vilnius said they were disappointed 
by the size of the crowd. They said people stayed away because of fear of the authorities 
and the distraction of special entertainment events staged by the local government today 
to divert attention from the demonstration”26.

Meanwhile in Riga militia prevents demonstrators, who were invited by a group of 
dissidents named Helsinki-86, from laying flowers at the monument of freedom. Accord-
ing to various sources, the number of participants ranges between five and ten thousand 
people – from the remaining record27 it may be called the most massive event in com-

23  Habermas, J. Theory of Communicative Action 2. Beacon Press, 1987.
24  Ofic.: “Radio and television committee of the Lithuanian SSR under the Council of Ministers of Lithuanian 

SSR”.
25  Gathering at the monument of Adam Mickiewicz in Vilnius (1987).  https://www.youtube.com/watch?v=e-

-D0M3PDaM
26   Keller Bill. Lithuanians Rally for Stalin victims. In: NYT, Aug.24,1987.
27  Filmed by Rait Valter. In: historia.lv/video/1987g-23-augusts-riga

https://www.youtube.com/watch?v=e--D0M3PDaM
https://www.youtube.com/watch?v=e--D0M3PDaM
historia.lv/video


61

 Andrius Vaišnys. Transformation of Communist Media Content 
and Public Space According to the Discourse ‘39Pact: Exiting the “Labyrinth” as an Act of Communication

parison to Vilnius and Tallinn, where people were invited by the Molotov-Ribbentrop 
Pact publishing group in Estonia, established a week before (“Molotov-Ribbentropi Pakti 
Avalikustamise Eesti Grupp”: MRP-AEG); however, the permit granted to gather in the 
city hall was repealed and the demonstrators had to gather in a different place, participants 
carrying posters of the hammer and sickle, which were shown as being equal to the Nazi 
cross of swastika came to the Hirvepark.

The event in Vilnius, as well as demonstrations in Riga and Tallinn, show the strategic 
goal of the communication – to remind that the D‘39Pact is a topical USSR’s internal and 
foreign issue. This reveals a threefold conflict of communication, when during the first 
stage the authorities having in control the public space keep denying the unaccept-
able historical narrative of D‘39Pact:

1) MMPT in the Baltic Region and in Poland keep criticising the idea of gathering and 
slanders the participants notwithstanding the publicity policy, which was officially 
declared by the top occupant authorities in 1986. Foreign radio stations28 compre-
hensively present organisers of the event and political support granted to them by 
the USA. For example, the component of Vilnius CPSU – Central Committee of 
Lithuanian Communist Party, officially orders the media to reprehend the so-called 
event of “extremists”, both before and after the events. Vocabulary typical of MMPT 
might be illustrated by an article of editor-in-chief of weekly newspaper Gimtasis 
Kraštas29, which back then was a popular reading in Lithuania: “Bashing of bourgeois 
nationalists on 23 August was thus understood in all Lithuania – it was a bashing, a 
provocation. […] August 23 of this year will neither become an important date, nor 
a milestone of change. It is just another signal marking the amount of strength given 
to socialism in our Republic, the depth of roots it has in the nation”30. He highlights 
the organisational role of Western radio stations: “synchronicity” – synchronised in 
capitals of three Soviet Baltic republics as visited by foreign journalists. These are 
the very same “voices” and their advocates who previously urged to fight against the 
Soviet authority, not join the “kolkhoz”. Weren’t they responsible for the death of a 

28  Only in 1986 in the USSR the suppression of some foreign radio stations was revoked, and the complete re-
vocation of blocking of the signal of Western radio stations was implemented in November 1999. In other countries 
of the Warsaw Pact the authorities selectively revoked such blocking. In 1987 a representative of communist Poland 
government during his lecture in London defines the Radio Free Europe as “violating international law and holding 
on to ambitions of making up political facts of Poland”, therefore, it purportedly have to remain blocked (In: Polska 
znów jest krajem ustabilizowanym. Dziennik Polski, 1987. No 42). “The leading radio station in Lithuania was the 
Voice of America. It was popular for many years. LSSR KGB analysing the influence of this radio station noted in 
1974 that radio shows of the Voice of America were extremely popular among young people and intellectuals and 
that they let them form “nationalist views and separatist moods, falsely explain issues of national politics of CPSU, 
realisation of democracy and freedom, causes overly criticism and nihilism”. In: Bagušauskas, Juozapas Romualdas. 
Shows of foreign radio stations in the nations’ fight for freedom during the years of the Soviet regime. Genocid.lt 
http://genocid.lt/Leidyba/10/juozapas.htm

29  Soviet newspaper for Lithuanian diasporas in the Western world, which became extremely popular in 1986 
after publishing an article on traditions of the dinner of the Christmas Eve, which was unexpected in an aggressive 
atheistic system of propaganda and evidenced perestroika.

30  Čekuolis, Algimantas. Gimtasis kraštas, 1987.  No 37.

Genocid.lt
http://genocid.lt/Leidyba/10/juozapas.htm


62

ISSN 1392-0561   eISSN 1392-1487   Informacijos mokslai

large number of Lithuanians that died on “both sides of the woods” back then? Those 
“voices” didn’t then care much of Lithuania, our people, neither do they now. They 
care of their own interests, their own global politics”.

The “both sides of the woods” mentioned by the author is a reflection of the “class 
struggle” theory, which the USSR tried to present as a “civil war” after World War 
II, when it was the armed resistance to sovietisation of the Baltic States and Poland. 
And the author points the finger at the designers of the demonstration – those based 
in America, the same people who prevents the communist authorities of Poland from 
succeeding31. “Who are they”? 

On 18 August 1987 twenty USA Senators sign a letter addressed to the Secretary General 
of the USSR’s CC reminding of the Molotov-Ribbentrop Pact, according to which the 
Baltic States became part of the Soviet influence zone in 1940. Copies of the letter 
are also addressed to First Secretaries of Lithuanian, Latvian and Estonian communist 
parties (units of CPSU) so nobody could deny knowing that governors of regions knew 
all the details of the statement.

Expressing deep concern “on the suppression of discussions on the most important events 
in the history of the Baltic states and the free word” senators state “they have noticed a 
will of M. Gorbachev” to manage the USSR’s past facts with integrity, “especially in 
relations with Poland”, therefore they expect such view would be expanded to histori-
cal past of these countries too. Senators express their hope that peaceful ceremonies, 
like the one in Riga held on 14 June, will be allowed in Vilnius, Riga and Tallinn 
on 23 August, and the organisers – dissidents Antanas Terleckas, Vytautas Bogušis, 
Petras Cidzikas, Nijolė Sadūnaitė, Tiit Madisson – “will not experience any negative 
consequences”32. The senators offer to publish the annex to the agreement between 
the Nazis and the Soviets – secret protocols. The author of the text who criticised 
the gathering is referring to the interfering of the USA. The author himself is one of 
most adept opportunists – in a modern-day Lithuania he is a well-known figure with 
a 30-year experience as a publicist and presenter of an independent Lithuanian pub-
lic television (which operates instead of the above mentioned Television and Radio 
Committee of LSSR)33.

31  “Is it a movement that was purportedly revived in the Baltic States? The bureaucracy is not ingenious. It is the 
very same Black ribbon day, which is sought to be commemorated in North America by the fantastic conservatories 
since 1986, and which they wish they could transfer on to us too. It belongs to the Baltics as much as Disneyland 
does. The same structures that have recently blown out Solidarność are going for it. They have confused brotherly 
Poland’s economy and the whole life that it most probably will need a decade to get it back together (…). Maybe 
President Reagan is keen on accelerating the process of transforming Poland?” He highlights the organisational role 
of the Western radio stations: “synchronicity” – synchronised in capitals of three soviet Baltic republics as visited by 
foreign journalists. These are the very same “voices” and their advocates who previously urged to fight against the 
Soviet authority, not join the “kolkhoz”. Was it too little Lithuanians that died in both sides of the woods because of 
them back then? It was this much that “Voices” then cared of Lithuania, our people, as much as they do now. They 
care of their own interests, their own global politics”. “Both” sides of the woods mentioned by the author is a reflec-
tion of the “class struggle” theory, which the USSR tried to present as a “civil war” after World War II, when it was 
the armed resistance to sovietisation of the Baltic States and Poland. Mentioned source.

32  In: A letter from United States senators to the General Secretary of the Communist Party of the Soviet Union 
(CPSU) Mikhail Gorbachev on August 18, 1987.

33  Greeting of the leader of the country: “People gathered today in the studio and around TV sets and they are 



63

 Andrius Vaišnys. Transformation of Communist Media Content 
and Public Space According to the Discourse ‘39Pact: Exiting the “Labyrinth” as an Act of Communication

The media of the neighbouring countries, parties of the Warsaw Pact, was in solidarity, 
staged according to the standard of MMTP. A heading of Poland’s regional communist 
daily newspaper, published in Krakow, announced an “attempt” to organise an anti-
Soviet demonstration in Vilnius.34 This extensive message (as it is characteristic of the 
TASS’s propaganda style) is linking the demonstration to the USA’s Central Intelligence 
Agency. It is full of words, which not only bring doubt to the meaning of the event, 
but also defame it by comparing the participants to criminals of the WWII knowing 
that a reader having no access to archives and not knowing the people described will 
not be able to deny such disinformation35. However, the actual organisers – members 
of the Lithuanian Liberty League A. Terleckas, V. Bogušis, dissident P. Cidzikas (sig-
natory to the Baltic Appeal of 1979), secret Catholic activist N. Sadūnaitė, were not 
mentioned in the TASS news.

Poland’s press agency PAP36 in Moscow announces that on Sunday a meeting took place in 
“Estonia’s capital Tallinn” inspired by radio stations the Voice of America, Free Europe 
and Svoboda (Freedom), also by a small group of people who have been previously 

happy to owe you their world experience, joy of life and curiosity. The number of such debtors makes you rich and 
undoubtedly happy. Many generations of Lithuanians have explored and still explore the world with your edited 
newspaper Gimtasis Kraštas, television shows and books. Phileas Fogg, a character of Jules Verne, made a wager 
that he can circumnavigate the world in 80 days. Your wager is already on for 80 years and we are happy that we can 
travel besides you (...)”. President Dalia Grybauskaitė. President’s press release. 10.11.2011.

34  “Agency TASS has published information on a group of extremists, urged by Western radio stations, who 
have attempted to organise an anti-Soviet demonstration in the capital of Lithuania Vilnius on Sunday in aspiration 
to defame a decision made by the Lithuanian people to restore soviet regime in the country and access the USSR. 
Regardless of constantly transmitted instructions of foreign radio stations concerning the time and place of the 
gathering at the monument of Adam Mickiewicz, only 250-300 people gathered there, continues TASS. Not few 
accidental passers-by joined them as the place selected for the provocation was a busy tourist attraction of the old-
town. Hopes of churchgoers joining the organisers faded as they were then taking part in the mass at the Church of 
St. Anne. Sunday mass was not interrupted. (…) No incidents were registered during the meeting. Foreign reporters 
participated. In the course of speeches an attempt was made to vindicate war criminals that have collaborated with 
German occupants, who took part in liquidation of 700 thousand people (…). Algirdas Klimaitis, who took part in 
the killing of Jews in Kaunas, took part in the event among the criminals of war. His son, a professional provocateur 
Algis Klimaitis, Head of the European office of the so-called Global Federation of the Baltic Nations, was among 
organisers of the Sunday provocative action in Vilnius and that was heard from the speakers”. In: Próba zorganizo-
wania w Wilnie antyradzieckiej demonstracji. Dziennik Polski. Kraków, 1987 VIII 24. No 195.

35  Such texts witness an intension of KGB to disparage the meaning of the protest field and to discredit its par-
ticipants, making purposeful confusion of facts of different periods. For example, the mentioning of the name of A. 
Klimaitis might be remembered from the context of press releases of the 21st century on a person seeking to deny 
suspicions on his collaboration with the KGB: on 2 February 2007 “Vilnius Regional Administrative Court (…) has 
overruled the decision of the Lustration Committee made in May of the previous year under which Algis Klimaitis, 
German businessman of Lithuanian origin, was called a collaborator with the soviet security agency (…). It was the 
second time that the Vilnius Regional Administrative Court abolished the decision of the Lustration Committee con-
cerning Klimaitis’ collaboration with the KGB. In September 2005 the decision of the Committee was recognised as 
unmotivated and has been put for revision. However, the opinion of the Lustration Committee remained unchanged. 
(…) Klimaitis himself told journalists that he is tired of being considered someone whom he never was. Aivaras 
Raišutis, the lawyer of Klimaitis, told journalists that the Lustration Committee only analysed some of the material, 
which the General Prosecutor’s Office held in 1993. As it became clear afterwards, the material was drafts of KGB’s 
officers, who had contact with Klimaitis, i. e. they purportedly have confessed to have added misleading facts”. In: 
Klimaitis is glad to get rid of the label of an agent (Lith. Klimaitis džiaugiasi atsikratęs agento etiketės). Lietuvos 
žinios, 2007-02-03.

36  Polska Agencja Prasowa.



64

ISSN 1392-0561   eISSN 1392-1487   Informacijos mokslai

tried for anti-Soviet activity”37. This press release includes a statement that participants 
of meetings both in Riga and Tallinn have linked the events to “some resolutions of 
the Soviet-German Non-Aggression Pact of 1939”).

Similar attitude is also formed by the Warsaw committee daily newspaper of the Polish 
joint workers party: Failure of anti-Soviet demonstrations in Vilnius, Tallinn and Riga38. 
However, not a single name was mentioned of the so-called “eminent representatives 
of the Lithuanian nation”, who as announced by TASS-PAP professedly “expressed 
outrage concerning similar provocations in their statements”. Nevertheless, the above 
mentioned releases of TASS sort of reveal the information on existence of “some de-
cisions” of the 1939 Soviet-German Pact for foreign readers. Thus, regardless of the 
negative propaganda, the public is being reminded of previously non-disclosed facts, 
only from a biased and deceitful position: it was Poland that was first attacked and 
divided by Germany and the USSR after the agreement, signed on 23 August 193939. 

The above mentioned daily Žycie Warszawy – unlike the key communist mouthpiece 
Trybuna Ludu – gives attention to an ultra-delicate subject and publishes a cycle 
Last Month of 1939, which analyses the circumstances of signature of the Molotov-
Ribbentrop Pact. In general, the main subject of the publications is the responsibility of 
the Western countries and Hitler in preparing for war with Poland: Hopes and Games 
of Interests40 and Chamberlain did not Find the Way41. However, no explanation on 
the division of Europe, which was prepared and harmonised between the USSR and 
Germany, was published: the preparation of the agreement by the USSR is purportedly 
urged by leaders of the West and the undeclared decision of Hitler himself that Poland 
will be invaded on 26 August 1939. The fact that such texts were published for the 
interest of the public to be informed was undoubtedly an advantage; however, they 
did not reveal the role of the USSR as an instigator of war. The USSR’s inspirations 
to occupy more territories in Europe were diminished by blaming the leaders of the 
Western European countries, especially Britain and France, of inflexibility, and the 
Minister of Foreign Affairs of Poland – of arrogance. The statement holds a certain 
amount of truth: political conformism of the period between the wars is criticised in 
both research and memoires sources. However, this truth is consciously being confused 

37  The statement that “provocateurs organising the action tried to deny the revolutionary past of Estonian labour 
people” is not new to the USSR’s propaganda system, it is a common equilibristics in support of the myth of lie; 
however, the reader must collect the facts from such phrases: “main participants of the anti-Soviet show became an 
instrument of inflammatory action of 20 senators”, as ostensibly “the gesture of those senators is considered a direct 
interference with the USSR’s internal affairs – says TASS”. It claims that the statement of members of the Parliament 
of USA concerning the status of the Baltic States is the vice of information, as in the logics of the propagandists 
of the USSR, only the USSR has a right to assess the world, although the assessment of the West usually remains 
in pages of the press covered with defamatory and disinformation language. Of course, the impulse of information 
comes from KGB. In: Prowokacyjne zebrania w Tallinie i Rydze. Dziennik Polski. Krakow, 1987 VIII 24. No. 195.

38  Nieudane antyradzieckie demonstracje w Wilnie, Tallinie i Rydze. Žycie Warszawy, 1987-08-25.
39  On 20 and 22 August 1939 Lithuanian and foreign media informed that the Non-Aggression treaty will be 

signed between the USSR and Germany. For example, Kaunas daily newspaper XX century (Lith. XX amžius), 
1939-08-22.

40  Rzepniewski Andrzej. Nadzieje i gry interesów. Žycie Warszawy, 1987-08-27.
41  Rzepniewski Andrzej. Chamberlain nie znalazł drogi. In: Žycie Warszawy, 1987-08-29/30.



65

 Andrius Vaišnys. Transformation of Communist Media Content 
and Public Space According to the Discourse ‘39Pact: Exiting the “Labyrinth” as an Act of Communication

with Hitler’s predatory policy in justifying the criminal decisions of the USSR. And 
contextual presentation of such history interpretations in the newspaper was presented 
as releases on commemoration of victims at the sites of former Nazi concentration 
camps. An issue of Katyn massacre, which was significant to Poland, was still kept 
secret in 1987.

Thus, the language of dissidents and MMTP is different: with the help of MMTP, in the 
language of propaganda, authorities present the reminder of the Pact of 23 August 1939 
as an action of “extremists”, thus the key issue is on language required by the general 
public. Observing the public space it may be stated that it has two proposals on how to 
exit the labyrinth: one is seeking economic changes without discussion on historical re-
sponsibility (which is obviously the position of CPSU leadership); another one is seeking 
changes in all the fields of human rights not only evaluating reasons of economic crisis, 
but also of political one.
2) Communist authorities, who usually stated one way and acted quite the other way, 

this time may seem open: they did not induce violence to disperse or arrest the dem-
onstrators42. This is a deceptive impression. Meetings only created an illusion that 
the public space is getting wider, yet it remained under control. Under the pretence 
of Glasnost, after the event authorities kept persecuting organisers and participants of 
demonstrations in Vilnius, Riga and Tallinn, using traditional methods: arrest, inquisi-
tion, instruction to dismiss from a job43, in other words – criticism is being constructed 
of ideas of the meeting and its organisers, which is ostensibly expressed by “ordinary 
people” to reporters”44. A conclusion was drawn in the meeting of central committee 
bureau of Lithuanian communist party that “meeting organisers failed to reach their 
established goals” and “people did not support provocateurs”.45 

42  Until then all meetings and protests in the territory of the USSR were not only being dispersed, but people 
were being arrested in advance, interrogated, convicted (for example, in Lithuania (Vilnius, Kaunas) starting from 
demonstrations inspired by Hungarian rising ideas, protests in 1956 and to a demonstration inspired by Romas 
Kalanta self-immolation in 1972; Lithuanian daily newspaper of USA Draugas published news on events in Ar-
menia in 1974: “Several students were convicted in October to 7 years of hard labour imprisonment for taking part 
in undercover Joint national Armenian party”. In 1975 an anti-Russian movement expands in Armenia. Draugas, 
16.01.1975, No 13). For circulation of underground press, preparation and dissemination of memoranda dissidents 
were previously being arrested, imprisoned, deported or murder by faking “accidents”.

43 After Ann Cooper leaves, the Bureau of Central Committee of Lithuanian communist party is debating the 
“information on the work done in criticizing participants of anti-Soviet gathering (…)”, during which Executive 
Committee of Vilnius informs that articles, reprehending “participants of provocative gathering” and “explaining 
destructive activity of extremist elements”, are being published every day. In: “Информация о проделанной рабо-
те...”. LYA, f.1771, ap. 270, b. 182, l. 27.

44  The words of people in daily newspaper Vakarinės Naujienos [Vilnius paper] of 08.27–09.07 are captioned 
as follows: Black Thoughts – Black Bands, Looking for Something they didn’t Lose, Don’t Earn for Bread However 
Eats It (No 195); Caused Indignation, Deceived People, Show of Dissenters (No 196); Shameless Hypocrites (No 
197); More that Funny (No198); Pitiful Action, They Resent Friendship of Nations (No 199), The Truth Overcomes 
Lie, Nostalgic Dreams and Reality, On Historical Truth (No 200); What Do They Want?, Save but not Despise (No 
201); Life does not Stand Still, Vein Efforts, Soap Bubble Explodes (No 202), Who are Susceptible to Foreign Influ-
ence and Why?, History without White Spots (No 204).  The texts have been written by actual people: prominent 
figures and ordinary workers.

45  The same source states that 30 people were selected from “the best prepared” members of the communist 



66

ISSN 1392-0561   eISSN 1392-1487   Informacijos mokslai

The 1987–1988 political season was a challenge to the CPSU and regional communist 
authorities of Lithuania, Latvia, Estonia as the subject of commemoration of declaration 
of independence of the mentioned countries (in 1918) popped up. The commemora-
tion of such historical decisions was once again targeted to criminal contents and 
consequences of decisions of D’39Pact documents. Therefore, communist authorities, 
which declared their support of publicity, have organised official meetings in Riga on 
18 November 1987, in Vilnius on 15 February 1988 and in Tallinn on 24 February 
1988 with the purpose of showing that people, supposedly, were protesting against 
the interference of the USA in the internal affairs of the USSR.

Corporate employees were given time off work to take part in the campaigns of the authori-
ties. On 2 February 1988 in Tartu Soviet militia repressed a march commemorating 
the 1920 Peace Treaty of Tartu signed between the Republic of Estonia and Russia; 
some of its participants were arrested. Thus, the authorities sought to suppress the 
commemoration of historical events dedicated to the celebration of declarations of 
Independence and to show that the policy of the USA which refused to recognise 
the occupation of the Baltic States was ineffective. MMPT increased commissioned 
“historical” contents, which sought to discredit the activity of 1917-1918 political 
elite of the Baltic States. For some time CPSU engaged in an information war against 
people of the Baltic nations, who raised an issue of D’39Pact as topical to Glasnost: 
it sought to deny the essence of fight by Poland’s Solidarnosc, urgings of the Pope 
John Paul II “to not be afraid” of keeping moral values. The Catholic Church, which 
has been prosecuted for decades ever since the start of the occupation by the USSR, 
was dragged into an information war by the Lithuanian propaganda system. On 17 
February 1988 TASS agency published a message to the world: “Liudas Pavilonis, 
the Head of Bishops’ Conference of Lithuanian SSR46 has welcomed (…) a group of 
foreign journalists and made a presentation on existing situation of the Roman Catholic 
church in the country; and put a highlight on the fact that Catholic churches are not 
being exploited for political purposes in Lithuania”. The message was re-posted by 
other communist information agencies’ reporters; Poland’s PAP47: “This was stated 
taking into consideration press releases of the Western stations on ostensibly national-

party and Komsomol to deliver “explanatory approach” between “potential” participants of the so-called “circle”, 
and “preventive work” was carried out with active organisers, and among ostensibly “local nationalists”, “reac-
tionary priests” and “religious fanatics” “disagreement was caused” in an “operational manner”. Detailed “pieces 
of information “on the work performed” was also provided by CP committees of other cities and regions, which 
included names of individuals that were “discussed and criticised by collective bodies or at meetings of house dwell-
ers”. The source also states that “organisational and propagandist work” lacked “proper attacking”, as “restraint and 
fear of taking advance actions” emerged. In:  “О имевшем место антисоветском сборище (...)”. Протокол № 42 
Заседания Бюро Центрального Комитета Компартии Литвы от 28 августа 1987 года. / Minutes of the meeting 
of Bureau of the Central Committee of LCP. 1987-08-28. LYA, f. 1771, ap.270, b.55, l. 2. (rus.).

46  Imprisoned from 1962 till 1966 for construction of the Klaipėda church; 1966–1969 the Dean of Vilnius 
Church of the Immaculate Conception of the Blessed Virgin Mary, 1969–1973 Auxiliary Bishop of Telšiai Diocese. 
Later – Administrator of Archdiocese of Kaunas and Administrator of Diocese of Vilkaviškis, in 1984 appointed by 
the Pope an Archbishop, 1979–1988 Chairman of Lithuanian Bishops’ Conference. (During the period between wars 
he was an editor of Catholic children’s two-week publication Šaltinėlis (1931–1940).

47  Quote of the statement of Jozef Rzeszut Poland’s PAP reporter 1988-02-18. In: Oburzenie Litwinów w związ-
ku z deklaracjami Waszyngtonu. Trybuna Ludu, 1988-02-18.



67

 Andrius Vaišnys. Transformation of Communist Media Content 
and Public Space According to the Discourse ‘39Pact: Exiting the “Labyrinth” as an Act of Communication

ist manifestation after the mass in one of the churches of Kaunas on the occasion of 
70 years of Independence of 16 February 1918.” Further it specified that “Lithuanian 
public expressed indignation on the statement of President Reagan and the joining 
of the Congress to anti-Lithuanian action, taking it for interference in the affairs of 
Lithuanian SSR and as an insult to Lithuanian national self-esteem, who without the 
instructions of Americans know what to do and which commemoration days they 
should celebrate. Vilnius and Kaunas, to the contrary to what has been published by 
propagandistic centres of the West, lead regular lives. The only manifestation that 
took place recently was the manifestation against the interference of the USA in the 
affairs of Lithuanian SSR.” CPSU and KGB, which have constructed a hierarchy of 
adaptation, fear and pandering, may not admit that in the society of conformists48 a 
discussion was raised on the meeting as a significant event, its contents and negative 
historical factors of the USSR in general.

3) There are informational factors precluding the USSR from maintaining deceitful con-
struction of D‘39Pact in the international public space. It was important for authorities 
to make a favourable impression abroad (as it is typical of the politics of the USSR). 
Authorities of CPSU and government of the USSR, seeking international dialogue due 
to a difficult economic situation was forced to imitate a discussion of the public of the 
USSR: TV connections between the USSR and other countries, for example, audience 
of Germany, the USA were established. On 26 August 1987 central USSR TV show 
Vremia provides broadcasting to millions of audiences from the town of Chautauqua 
in the USA on III discussion held between representatives of the USSR and the USA. 
During the broadcast a reporter claimed that purportedly unlike the Soviet represen-
tatives, the Americans have debated violations of human rights in the USSR. The 
audience, which were used to reading the official propaganda in contrast to negations 
or statements, were prompted to interpret the publicity policy in a slightly broader 
nature than it was first defined by the CPSU. From the communicational viewpoint, 
the witnessing of one of the participants Bohdan Nagajlo, a Ukrainian journalist, is 
valuable, when he describes the Soviet delegation of 240 people: “Their belief in bright 
future of the USSR explains their superficial understanding of upsetting factors of the 
Soviet history, a complete indifference towards them, as well as careless approach to 
Soviet young people, the majority of which is politically passive and sceptical of the 
politics of the Soviet government”49. The witness highlighted the conference being 
rather innovative in comparison to the previous on, as participants were ready to dis-
cuss the offered painful subjects: war in Afghanistan, the Baltic States, a situation in 
the Eastern and Central Europe; and KGB officials neither observed every participant 
nor disturbed the communication.

48  Author defines society of conformists as majority’s position to not openly express a genuine view towards 
authorities and soviet system, in order to acquire and keep the social status defined by authorities.

49  Нагайло Богдан. Гласность и конференция в Чатокуа. In: Проблемы Восточной Европы, 1987, No 19-
20, p. 222.



68

ISSN 1392-0561   eISSN 1392-1487   Informacijos mokslai

It was a sign of a breaking point of the propaganda system: CPSU CC, differently to the 
way it has acted in the past, allowed and authorised the selected representatives to 
speak on various subjects abroad, but in order to maintain its influence, instructed to 
keep supporting the position of the politics of CPSU. In other words, to stick to the 
performance of reform in which CPSU would lose all its historical responsibility. Thus, 
an act of communication was sort of based on several levels, which showed that in 
an international discussion on economic and defence relations it was not enough to 
be detached from ideological background: the above mentioned historical narrative 
included an inevitable factor of human rights and rights of nations. Such factor was a 
right of the Baltic nations to make a decision closely connected to D‘39Pact, and more 
often became a subject of international dialogue. On 6 November 1987 the USSR’s 
central TV news show Vremia for the first time broadcasted to millions of the USSR’s 
viewers a meeting of the Minister of Foreign Affairs of the USSR Eduard Shevardnadze 
and the United States Deputy Secretary of State John C. Whitehead, which was held 
in Moscow, followed by text of the announcer that “in focus were issues of safety”, a 
preparation of M. Gorbachev for the visit to the USA was discussed for the purpose of 
leading debates on the agreement to destroy short and medium range missiles. Finally 
news on “thorough exchange of mutual opinions on humanitarian issues and other 
important aspects” was given. A quick-witted viewer may understand that it was the 
statement that also meant discussion on self-determining of nations. The news was 
followed by a release from the street of Moscow, where three deputies of the Supreme 
Council of Latvian SSR come to deliver a letter of protest to the Ambassador of USA, 
as if the “selected” representatives of Latvia were resenting “the interference with 
Latvia’s internal affairs” by the USA Congressmen.

Although a right to decide on internal and foreign affairs was taken away from Latvia by 
the Soviets back in 1940, the statement attempts to show that the Soviet delegation 
of Latvia reacted to America’s political position on its own, without actions of the 
top authorities of CPSU. Kārlis Rūtenbergs, interviewed in the coverage is indignant 
about the fact that on 18 November Americans consider it appropriate to “send us 
a representative of the President of USA – a controller who was sent to observe the 
life in our Republic”. Similarly, K. Rūtenbergs was quoted by Latvian CP CC daily 
newspaper Cīņa published in Riga50: the publication of major Latvian newspaper of 
MMTP system was captioned Act of Disrespect to the Latvian Nation. It not only ap-
plied to the Congress of the USA, but also to the former Ambassador of the USA in 
the USSR Jack F. Metlock, who did not host the so-called representatives of Latvian 
SSR. The publication revealed the reason: an advisor of the Embassy Thomas Greham 
informed that USA did not recognise the annexation of the Baltic States, thus they 
may only be admitted as private individuals. Thus, propagandistic protestors have to 
leave with nothing. In the mentioned coverage of Vremia, K. Rūtenbergs was resentful 
and promised to search for other ways to deliver the important document to the USA 

50  The publication called a case of the USA’s request to allow its representative to visit Latvian SSR “an unprec-
edented case” and described the activity of the Congressmen of the USA as “scenario of an anti-Soviet campaign”, 
which purportedly was also assigned a “controller”. In: Necieņas akts pret latviešu tautu. Cīņa, 1987-11-17.



69

 Andrius Vaišnys. Transformation of Communist Media Content 
and Public Space According to the Discourse ‘39Pact: Exiting the “Labyrinth” as an Act of Communication

Congress”. However, viewers may understand how petty is an individual, who was kept 
a puppet of the Soviet regime. The overall act of communication must be understood 
as change of an individual. And exactly the transformation of an individual together 
with social, economic, informational systems’ changes was the most significant factor, 
as it revealed the background of values, on which the public was based on. And which 
must be followed by the media if it wished to achieve massive audience. That’s why 
after two years, in 1989 upon the Resolution of the Supreme Council of Latvian SSR 
“on the political and legal assessment of agreements signed between the USSR and 
Germany in 1939-1940”51 the mentioned Latvian deputy became a member of the 
commission which evaluated political and legal effects on Latvia made by agreements 
between the USSR and Germany in 1939–194052. The Commission provided conclu-
sions on the violations of international law of 1939-1940 and this was published in the 
media of Latvian SSR on the eve of commemoration of the Independence Day (1918). 
In Estonia a member of CPSU, a painter Enn Põldroos who have made a statement 
in the meeting of communist authorities “against USA’s interference in the affairs of 
the USSR” has brought shame of the public to himself, later became a member of 
Eestimaa Rahvarinne council and in 1990 sought to chair a newly established Party 
of the Estonian Liberal Democrats. Public space enforced changes.

If nowadays a student of social science finished a book of Ralph Keyes “The Post-Truth 
Era: Dishonesty and Deception in Contemporary Life”53 he may draw a conclusion that 
he currently lives the epoch of lie. And what is liberation from a propaganda system 
worth when he finds out that the Post Truth theory was started to form back in 1992?54 
However, we have to distinguish between mechanism of political lie: one is the situ-
ation when authorities force us into believing false data, in our case – twisted history, 
by controlling public space with censorship and physical violence; the other – when 
authorities seek it by manipulating data, however, fearing criticism and denunciation, 
as any discourse may cover several narratives of the issues in the public space.

The USSR’s propaganda system used to mask criticism, different views to phenomena 
and decisions with new words, which was only different in words that the authorities substi-

51  Latvijas PSR Augstākās Padomes lēmums par to seku politisko un tiesisko novērtējumu, kādas Latvijai 
izraisīja 1939. - 1940. gadā starp PSRS un Vāciju noslēgtās vienošanās. Latvijas PSR Augstākās Padomes Prezidija 
priekšsēdētājs A. Gorbunovs, Latvijas PSR Augstākās Padomes Prezidija sekretārs I. Daudišs. Rīgā, 1989. gada 28. 
Jūlijā.

52  The Commission, inter alia,  acknowledged: “in the act of implementation of the secret complementary 
protocol of 23 August 1939 the soviet government has violated the system of agreements, which was based on 
the acknowledgement of right of self-determination of the people, including the peace treaty between the Soviet 
Russia and Latvia on 11 August 1920, the Non-aggression agreement signed between the USSR and the Republic 
of Latvia, which was extended until 30 December 1945, and Article 10 of the Charter of the League of Nations.” 
With this document it offered to review an assessment of 1940 and access a respective Commission of the USSR. 
In: Par Latvijas PSR Augstākās Padomes komisijas darbu, kura novērtē politiskās un tiesiskās sekas, kādas Lat-
vijai izraisīja 1939.—1940. gadā starp PSRS un Vāciju noslēgtās vienošanās. Komisijas priekšsēdētāja vietnieka 
I. Ķezbera ziņojums. Cīņa, 1989-11-15.

53  The Post-Truth Era: Dishonesty and Deception in Contemporary Life, by Ralph Keyes. 1st edition, St. Mar-
tin’s Press, 312 p., 2004.

54  Steve Tesich. A Government Of Lies. The Nation. January 6/13,1992.



70

ISSN 1392-0561   eISSN 1392-1487   Informacijos mokslai

tuted with new ones. Propaganda officials used generalised statements and clichés to cover 
particular facts in the publications, as appropriate, with negative or positive connotation, 
that the content of information would not encourage an inner user to critically assess the 
politics of the USSR. The definition of Glasnost is no exception. Thus, the press release 
of TASS agency on the meeting between M. Gorbachev and M. Thatcher in London in 
1987 also included repudiation of ostensibly British interference with internal policy of 
the USSR: “Concerning the agreement to-be-signed (…) Margaret Thatcher discussed 
that it would be important to ensure its ratification at the USA Congress in relation to the 
issue of human rights in the Soviet Union. Afterwards a slight debate followed, during 
which Mikhail Sergeyevich Gorbachev reminded the Prime Minister of an agreement, 
reached in Chequers in December 1984, on the fact that each country will independently 
make decisions concerning its internal affairs and will avoid interference in the affairs of 
other countries”. This and the like statements were a sign to the audience of the USSR 
that the leader of the British Government and later the President of USA were not raising 
abstract issues on human rights in the USSR, but issues on the rights of people of the 
occupied countries. After the previously mentioned meeting in an interview to the Soviet 
central TV M. Thatcher highlights: “The relations between East and West Europe are 
not just those of arms control. They are those of largely European peoples. We are also 
interested in the enlargement of human rights. We see perestroika and glasnost as being 
an enormously significant move forward. That is freeing-up people, ideas, movement, 
personal responsibility, personal initiative”55 

These propagandistic methods did not have a significant effect: having declared pub-
licity on D’39Pact it became clear that the subject of public space may not be silenced. 
The leadership of CPSU thought they may overcome a D’39Pact narrative on the USSR’s 
responsibility for segregation of part of Europe, publicly declared in demonstrations of 
August 1987. Having failed since Spring 1988, it sought to over-write this narrative 
by aiming to show that the CPSU itself have suffered repressions of the Stalinism era. 
Therefore, communist authorities have started to partially transform the narrative of the 
CPSU. The second stage – a narrative on historical truth is sought to be adapted in 
line with the position of the management. As the Perestroika is a process of convincing 
the same authority about the possibility of applying different means of governance. Thus, 
two types of conflict arise:

4) The contents of MMTP formulated an opinion inviting to take an ostensibly “unbiased” 
look at the past. That’s why in May 1988 CC of Lithuanian communist party organised 
a meeting in Vilnius at the monument of Zigmas Aleksa-Angarietis56, an activist of 
bolshevik CPSU. People were invited to participate in the event via MMTP chan-

55 Margaret Thatcher. TV Interview for Soviet TV, 1987 Dec 9. In: https://www.margaretthatcher.org/docu-
ment/106713

56  Z. Aleksa Angarietis (1882–1940) was a member of Lithuanian communist (bolshevik) party, one of the com-
missioners of “Lithuanian–Belorussian Soviet Socialist Republic” (1919), criticised independent Lithuanian state, 
member of international Comintern, arrested in 1938 by the Soviet security agency NKVD tortured and executed in 
Moscow prison.

https://www.margaretthatcher.org/document/106713
https://www.margaretthatcher.org/document/106713


71

 Andrius Vaišnys. Transformation of Communist Media Content 
and Public Space According to the Discourse ‘39Pact: Exiting the “Labyrinth” as an Act of Communication

nels – radio and television. Thus, the propaganda presented viciousness of Stalinism, 
which purportedly everybody had experienced in equal parts: both the communists, 
and other people, including citizens of the occupied countries. The agreed contents 
of speeches must have disoriented a participant of the meeting with less understand-
ing, as criticism to deportations made by the USSR, as the son told a story about the 
arrest of the family of his father Augustinas Gricius, journalist, writer of Lithuanian 
period between wars, was associated with the help sought for the deported people by 
some activists (collaborators) of the soviet puppet Lithuanian government: “they have 
taken measures to ease our fate” 57. Unexpectedly another speaker said: “It is time to 
say the words: don’t forgive them as they were well aware of what they were doing. 
Stalin knew, creators of Stalinism knew”58. So far it was an abstract requirement for 
responsibility for implemented crimes, however, it was the first time that it was publicly 
announced in a meeting arranged by authorities in the presence of communist party 
leaders. Speaking like this must have disturbed almost everybody – not only those 
who have directly implemented persecutions and operations of  massacre, but also 
those who were relatives of executioners of post-war resistance movement, militia 
officers, servants of repressive structures. MMTP system having received a role to 
make a narrative on historical wounds into a general narration faced a dilemma: the 
journalists find out that some personal stories, especially of those in the regions, are 
targeted to requirement of responsibility. 

Is it possible for public space to further remain under control by turning historical truth 
into a manipulative tool so that public opinion remains false? In summer 1988 newsletters 
were started to publish by initiative groups of public movements of Estonia (Eestimaa 
Rahvarinne), Latvia (Latvijas Tautas fronte) and Lithuania (Lietuvos Persitvarkymo 
Sąjūdis)59, which were first signs of possibility of alternative public information to that 
of MMTP system. Nevertheless, the members of such movements treated the official 
MMTP system media as information channels informing the society of what is most 
important, therefore, they required an unbiased work of journalists in informing about 
events and requirements to authorities as thousands of audiences would have preferred 
to know the truth60. 

57  “And in the morning, when we have awaken, we saw our farther sitting in front of a gun pointed at him, the 
room was under search, a printed resolution with his name written by hand was read out stating that all our family 
must be deported to further regions of the Soviet Union, says artist of the People’s Republic Jonas Gricius (cinema-
tographer): – In Siberia we were found by Justas Paleckis, Antanas Sniečkus, Mečislovas Gedvilas, Antanas Ven-
clova, Petras Cvirka, who have taken measures to ease our fate, but they were only able to do this when we travelled 
for the second time from Barnaul to Jakutsk. In case our children or grandchildren will have to experience anything 
like this, it will only be our own fault”. In: A Documentary Film Chronicle Magazine  “Tarybų Lietuvos kronika”, 
1988, No 11 (Director V. Damaševičius).

58  Writter Mykolas Karčiauskas. Min. dok.
59  Latvijas neatkarīgās informācijas aģentūra (Latvias independent information agency) published Informatīvais 

Ziņotājs, Innitiative group of Reform Movement of Lithuania – Sąjūdžio Žinios. 
60  An invitation to support the public movement Latvijas Tautas fronte was published in Latvia’s MMTP system 

daily newspaper Padomju Jaunatne (Soviet Youth). And in the meeting in Vingis park in the capital of Lithuania, 
with approximately 100.000 participants, Sąjūdis urged the people to quit reading the central communist newspaper 



72

ISSN 1392-0561   eISSN 1392-1487   Informacijos mokslai

Observing such transformations the leadership of the CPSU tried to understand where 
they were heading. According to it, speaking, in contrast to the decision, may help in 
maintaining the influence, although manipulative political communication was evidently 
ineffective. In August 1988 Aleksandr Yakovlev, the Secretary of the  central commit-
tee of CPSU, visited Latvia and Lithuania, who after being asked wouldn’t it be worth 
to suppress public movements replied: “in order to find out what should be suppressed, 
let it evolve first”. Witnesses of the meeting say: “After the visit we have felt that many 
matters may be solved easier. The press and other means of information were no longer 
unreachable”61. As CPSU prepared for the XIX conference of the party in Moscow for the 
purpose of discussing perestroika politics, its delegates from Lithuania were seen off and 
afterwards met by legal massive demonstrations in Vilnius, where communist authorities 
tried to reconcile the announced radical requirements to transform communist politics 
with the support for perestroika. Thus, publications were not only allowed but attempts 
were made to offer the public solutions that would contribute to favourable impression 
on the CPSU politics. Until spring of 1988 people of the Baltic States were prosecuted 
for public raising of flags of the period of between wars of Estonia, Latvia and Lithuania, 
and in Vingis park in 1988 the following was stated:

– Here I see an abundance of tricolour flags, and if they are raised and many people 
today came holding them, what does it stand for? Obviously, it means a lot to our people 
and I would like to say that we have discussed this issue in the government of the Republic 
and assigned the Presidium of the Supreme Council to take a positive decision concern-
ing this flag by legalising three national colours in the nearest future62. Cheers of joy and 
applause fill the meeting of thousands of people – authorities have acknowledged the flag 
of “bourgeois nationalists” as a symbol of their own. This is comparable to the council of 
the Central Committee of the Polish United Workers’ Party in autumn 1988, the so-called 
discussion between party secretaries of different levels, where the role of the communist 
party in initiation of “the round table” – a dialogue with the opposition concerning the 
reform of the state, was discussed. Publication of the daily newspaper under the head-
ing Listen Carefully, Act Consistently explains the strategy of authorities to keep power: 
“Such initiative was not found in a vacuum (…): it is an evidence of pragmatism, also 
proof of serving of the party to people and their essential interests. It is an element of a 
line of agreement with the people implemented by the party in a coherent manner. (…) 
The condition of success of the round table is that its discussions would be held under a 
calm public atmosphere; participants may not be people acting in an anti-socialistic and 

Tiesa (The Truth). Central committee of the Lithuanian communist party passed a decision that the Resolution of 
Sąjūdis concerning the newspaper Tiesa was assessed as “unfounded, anti-democratic, conflicting with the prin-
ciples of publicity, freedom of press and socialist pluralism.”

61  Kalniete Sandra. Es lauzu, tu lauzi, mēs lauzām, viņi lūza. Jumava, Rīga, 2000.
62  A speech by Secretary of the Lithuanian communist party Algirdas Brazauskas. “Meeting of public democ-

racy and publicity held for the occasion of seeing off of delegates of the LSSR to the XIX party conference of the 
USRR”, 09.07.1988.  Source: A Documentary Film Chronicle Magazine “Tarybų Lietuvos kronika” ,1988, No 15. 
Lithuanian Central State archive, Cinema Fund.



73

 Andrius Vaišnys. Transformation of Communist Media Content 
and Public Space According to the Discourse ‘39Pact: Exiting the “Labyrinth” as an Act of Communication

anti-grassroots position. (…)”63. A viewpoint is formed the essence of which is reflected 
in the following statement: “Representatives of all social groups must join this table, in-
cluding the opposition, but it must be people the main goal of whom is better, more secure  
and more peaceful life in Poland for us”64. It must be pointed out that Vaino Väljas, the 
First Secretary of the Estonian communist party, chaired the Extraordinary session of the 
Supreme Council of Estonian SSR and offered to adopt a declaration on the sovereignty 
of Estonian SSR.

Meaning that MMTP has to change its language: not only the criticism of “bourgeois” 
symbols must be deleted from its contents, but also the associated concepts used in the 
USSR for political and cultural elite of the period between the two world wars. It stands 
not only for the change in the vocabulary, but also for the changes in the historiography.

5) Back then, as well as today, observers and researchers evaluate the period as an in-
stance of nationalism: “Many stories on the collapse of communism picture national-
ism only as a consequence of fall of communism, as a stage of post-communism, not 
as an independent or contributing power in the collapse process itself”, notes Mark 
R. Beissinger, of course with reasonable note of the meaning of national movements 
and their influence in the collapse of the USSR: “(…) From this point of view the 
critical dimension of political mobilisation of 1987–1992 is completely disregarded. 
Massive concentrations of million people were raised in the Soviet Union and nation-
alistic requirements were the most significant among slogans which collected people.” 
However, are those “nationalist requirements” only issues of ethnic exclusion based on 
cultural features, or broad issues of human rights? Further events show that people of 
the Baltic States posing requirements according to D’39Pact were first of all seeking 
justice and democratic values.

Third stage – MMTP transforms the contents and starts  
to disregard the position of the CPSU.

The harm made to the post-war society was included in the contents of MMTP and alarmed 
the regime. In other words, the contents of MMTP underwent substantial transformation 
(there were several cases when publications did not support the narrative on D’39Pact, 
but it was insignificant in the evolution of history). In this case we also have one conflict:
6) People, who have executed decisions of repressions were afraid of the perspective 

of transformation which came out from the contents of medias. Because it implied 
responsibility.

63  Rola partii w zainicjowaniu ,,Okrąglego stolu”. In: Słuchać uwažnie, działać konsekwentnie. Trybuna ludu, 
1988-10-06: (Stanowi element konsekwentnie realizowanej przez poartič linii poroziumienia narodowego. (…) Cel 
Warunkiem powodzenia “okrąglego stolu” jest to aby rozmowynmprzy nim odbyly się w atmosferze spokoju spo-
lecznego; ich uczestnikami nie mogą byc luzdzie dzialający z pozycji antysocjalistycznej i antynarodowej (…) Cel 
bowiem “okrąglego stolu” to stworzenie proreformatorskiej koalicji wszystkich sil spolecznych, zainteresowanych 
dobrem Polski i jej lepszą przyszloscią”).

64  Przed spotkaniem okrąglego stolu. IN: Trybuna ludu. 1988-10-06: ,,Przy tym stole powinni zasiąsc przedsta-
wiciele wszystkich grup spolecznych z opozycją wlącznie, ale muszą to byc ludzie , ktorych zasadniczym celem jest 
to, by w socjalistycznej Polsce žylo nam się lepiej, lžej i spokojniej”



74

ISSN 1392-0561   eISSN 1392-1487   Informacijos mokslai

350 representatives of “people’s defence”65 signed a letter to the Minister of the Interior 
of the Lithuanian SSR (MVD) and evaluated the stories in the media as “persecution 
of the party, veterans of war and labour, former people’s defence and active members 
of post-war Soviet community and of the party”66. They were alarmed by the “draft 
law of the Supreme Council of the Lithuanian SSR put forward by the Association of 
Lithuanian Lawyers and supported by Sąjūdis movement on the Responsibility for 
Crimes Against Lithuanian People”, even though the letter also included the acknowl-
edgement of liability “with bitterness and regret” for “participation in deportations, 
which were arranged for the purpose of elimination of economic base of terrorist groups, 
as it was then explained by authorities of the time”67. Another application sent to the 
CC of Lithuanian communist party and the Supreme Council of LSSR, signed by 36 
former representatives of “people’s defence” was a demand “to reject the proposed 
draft law on the Responsibility for Crimes Against Lithuanian People, especially the 
part where deportation of people of 1940–1953 was referred to the laws then in force 
on responsibility for complicity in qualified homicide, as unjustified, illegal, bearing a 
purpose to crackdown fighters for consolidation of the Soviet regime in Lithuania”68. 
The second application witnesses fear, anxiety and awareness of repression politics 
of the USSR: “deportations of the mentioned years [as provided in 1940–1953] was 
applied as means of fight with enemies of the Soviet authorities without a purpose 
to kill, destroy people, but only to isolate underground activists who were back then 
fighting against the Soviet authorities, firs of all, their armed squads”69. They were 
indignant over the fact that “recently members of nationalist squads were started 
being called national heroes”. And in the end of 1988 a letter on the topic was sent 
to the Central Committee the USSR’s KGB Lithuanian Unit, “Chairman of General 
Directorate for the Protection of State Secrets in the Press under the Council of Min-
isters of the LSSR”, i.e. head of the censorship institution, and head of the alliance 
of activists who implemented Soviet occupation and repressions against people70. 
The statement includes a list of MMTP system newspapers in Lithuanian regions71, 
which, as noted by the empowered persecution functionaries, “started having more 
publications, which purposefully misrepresent revolutionary processes in the Republic, 
especially facts on war, which reprehend and compromise the activity of the party 
and Soviet officers, activists.”72 The statement firstly arises from apprehension that 
the texts switch sides of historical heroes: “Soviet regime is illegal in Lithuania, that 

65  It is the name of military squads of the Ministry of the Interior in the USSR’s occupied Baltic States after 
World War II, whose mission was to destroy the movement of resistance.

66  Special Archive of Lithuania (LYA), f. 1771, ap. 272, b. 147, l. 127.
67  Mentioned source, l.128.
68  LYA, f. 1771, ap. 272, b. 160, l. 53.
69  Mentioned document l. 52.
70  Concerning press publications, 1988-12-06. LYA, f. 1771, a. 271, b. 211, l.76.
71  Each newspaper was an “organ” of respective region of LCP or of LCP city committee, auth.
72  Mentioned doc., l.71. Interesting circumstance are names of newspapers, e. g. Towards Communism, Com-

munist Word, Flag of October, etc.



75

 Andrius Vaišnys. Transformation of Communist Media Content 
and Public Space According to the Discourse ‘39Pact: Exiting the “Labyrinth” as an Act of Communication

actual patriots of Lithuania are not the Soviet activists but other people, who were 
and still are fighting for a “free and independent” Lithuania”73. The letter shows that 
those who were not used to read or hear a different opinion, but to only suppress it 
(“Masters of dezinformatsya”), gave a manipulative evaluation: the newly described 
facts of Lithuanian regions were called disinformation. Thus, “disinformation” was 
described as the contents of newspapers of communist MMTP system – this marked 
a considerable transformation. In this context a notification on the meeting of KGB 
officers in Moscow for the purpose of discussing analysis of historical experience, 
was of significant value. In the event in a way characteristic to the Soviet propaganda, 
victims were taken for executioners and vice versa, as it may have been understood 
from a publication of Moscow weekly newspaper AiF: “Massive repressions of the 
period of cult of an individual have taken hundred thousands of innocent people, 
including chekists – is sadly part of our history”74. However, the most significant part 
of information is as follows: “Chekists, as claimed by the participants of the confer-
ence, will not have to opt out and do not opt out from the thorough and comprehensive 
analysis of repressions. Moreover, they are active participants of this investigation 
and cooperate in creating an unbiased picture.”75 In other words, it is announced that 
investigations of Stalinist sufferings will be performed by the executioners themselves 
and at the very least accomplices of crimes.

Either media system is closely connected to the decisions of political authorities and 
the information it is willing to transmit and is transmitting. Such relation may be based 
not only on significance of socially important news but also on economic and political 
interests. It directly effects the framing of news in mass media, which is based on an in-
teraction between owner, editor, journalist and an event, which is evaluated by them based 
on the approach or decision of the authorities and its representatives. However, in theory 
framing of subjects also means creative decision of journalists and editors depending on 
audience, in the propaganda system as well. William Gamson and Andre Modigliani, who 
have prepared a topical publication of the time on the discourse of medias and the public 
opinion76 on framing issues, state that thus media packages are generated which (in line 
with common vocabulary of communication technologies) should be defined as tools of 
media. In general, framing of topics implies a specific scale of positions77, thus, we may 
in fact agree that it is the thing that gives an opportunity to argue for those who are united 
by such framing. The above mentioned authors distinguish framing devices that suggest 
how to think about the issue (a) and reasoning devices (b) that justify what should be 

73  Mentioned doc., l.73.
74  “USSR KGB informs on and comments on ideas of perestroika – at the direction of practical performance”: 

КГБ СССР сообщает и комментирует. Идеи перестройки - в русло практических дел. In: Аргументы и Факты 
(АиФ), № 52 24/12/1988.

75  Mentioned source.
76  Media Discourse and Public Opinion on Nuclear Power: A Constructionist Approach. American Journal of 

Sociology, Vol. 95, No. 1 (Jul., 1989), pp. 1-37.
77  “This frame typically implies a range of positions”. In: Media Discourse and Public Opinion on Nuclear 

Power: A Constructionist Approach. American Journal of Sociology, Vol. 95, No. 1 (Jul., 1989), p. 4



76

ISSN 1392-0561   eISSN 1392-1487   Informacijos mokslai

done about it: (a) metaphors (i.e., historical examples from which lessons are drawn), 
catchphrases, depictions, and visual images; (b) roots, consequences, appeals to principle.

To generalise, I may offer an assessment of the framing issues by tools of at least two 
groups: opinion formation and argumentation. In propaganda system the tools are merged, 
in a system of democratic (or liberal) medias they must be parallel in the process of media 
and public opinion. That’s why D’39Pact becomes part of the contents of MMTP media 
in Lithuania, which belongs to CPSU propaganda structures, also in other Baltic States 
and in Poland.

The discourse opens up as testimony on particular public experiences of what was 
happening during the periods of occupation. D’39Pact – CPSU narrative is a propaganda 
construction, which after the public space for discussion has been opened, collapses in 
comparison to the narrative of the opposition based on experiences, i.e. proof. Here edi-
tors of MMTP system have to make a choice: following the interest of the audience by 
completely transforming the contents or ignoring that interest, which in media market 
will eventually cause the loss of audience. Some cases may be compared to an attempt to 
deceive a reader by manipulating the relevance of issues78. Nevertheless, MMTP chan-
nels were more often forced to choose between doctrines of CPSU and viewpoints of the 
audience79.

On 23 August 1989 demonstration the Baltic Way was organised – the joining of hand 
of people spanning from Tallinn to Riga and from Riga to Vilnius, which completely 
transformed the limits of public space: CPSU understands that it is out of control of 
D’39Pact and has to search for explanation of facts that were told to be concealed by 
MMTP medias ever since the start of perestroika. The Political and Legal Assessment 
Commission of the Soviet-German Non-Aggression Pact of August 23, 1939 chaired by 
A. Jakovlev, the above mentioned Secretary of the Central Committee of CPSU, provided 
first recommendations to CPSU political office in summer 198980. This Commission is 
of interest to MMTP, as it finds a secret of Molotov in the “labyrinth” – secret protocols, 
the key item of D’39Pact. However, A. Yakovlev tries to formulate such recommenda-
tions, which would at least in part correspond to communist state interest to narrow the 

78  If we are aware of the fact why in underground conditions the Catholic Church Cronicles publication was 
published (to report on violations of human rights) we would least expect church clerks to be given a right of speech 
in the MMTP system channels.

However, major daily newspaper of Lithuanian communist party have to surprise readers by publishing an inter-
view with Vincentas Sladkevičius, Cardinal Priest, an Apostolic Administrator ad nutum Sanctae Sedis, on the love 
of those near you. In: Tiesa, 1988-07-15. No 164.

79  For example, on 25 August 1988 a team of reporters of committee of TVR went to a regional town to make a 
reportage on the Drama Theatre, but actors refused to be filmed and completely ignored the role of television in the 
public. Until then, creative team of television would not have been a fiasco anywhere it went. This time with this 
protest actors expressed their resentment to propaganda broadcast aired on news from Sąjūdis meeting in Vilnius 
dedicated to the pact of 23 August 1939. And then something unprecedented happened: staff of the Lithuanian TVR 
committee were in consent with the actors, they addressed in writing not only a CC of the LCP but also the press. 
They stated: “We demand an essential reform in the committee of the TVR; complete publicity in disclosing key 
events and facts of Lithuanian history and those of today”. Special Archive of Lithuania, f.1771, ap.271, b.240, l.9.

80  Тезисы А.Н. Яковлева к обсуждению на Политбюро ЦК КПСС вопроса о Договоре 23 августа 1939 г.
31.07.1989. In: «Архив Александра Н. Яковлева». https://www.alexanderyakovlev.org/

https://www.alexanderyakovlev.org


77

 Andrius Vaišnys. Transformation of Communist Media Content 
and Public Space According to the Discourse ‘39Pact: Exiting the “Labyrinth” as an Act of Communication

historical responsibility of CPSU: “It would not be purposeful to mention other regions 
in the conclusions of the Commission apart from the Baltic States, although the secret 
protocol of 23 August also includes Finland, Bessarabia and Poland. Our relationship with 
Finland, Poland and Romania are regulated by unilateral and multilateral agreements, 
and current disputes on agreements between the Soviets and the Germans of 1939 do not 
apply to them directly”81. However, public opinion may not be formulated in a way that 
an act of communication concerning it would give an opposite result to its interests. As 
stated in the introduction of the article, the Congress of People’s Deputies of the USSR 
set forth the following: “a secret additional protocol had been signed which determined 
the spheres of interest of the signatories from the Baltic Sea to the Black Sea and from 
Finland to Bessarabia”82.

The document published in the major CPSU daily newspaper in 1989 was of historical 
value – the Resolution was an evidence in acknowledgement a D’39Pact as a topical issue, 
which might have been solved not as requirement of the “nationalists”, but as a right of 
the Baltic nations to decide upon the political perspective. However, the contemporary 
official Russia keeps ignoring statements of the document83: on the one hand, Resolution 
of the USSR is the lowest legal act, thus it may be stated that in today’s Russia it may not 
be held the legal norm; on the other hand, upon return to D’39Pact “labyrinth” Russia’s 
government claims to not being engaged in keeping secrets but a myth of its own power. 
D’39Pact is merged with another narrative – on heroic fight of the military and civilians 
against Fascism, ignoring the genesis of reasons of WWII and aggression of the USSR 
in Poland and Finland. Construction of its power on the basis of such historical narrative 
the official Russia equals identifying itself with Stalinism politics.

Conclusion

In the case of D‘39Pact analysis, the transformation of MMTP contents by at first denying 
the narrative of truth, then trying to “adapt” it and finally by acknowledging it, indicates 
a fundamental factor of interpretative accomplishments – personal experience, which is 
a record of historical memory, reflected as witnessing in documents and stories of partici-
pants. In media contents such witnessing is the public’s weapon against lie.

Therefore, an “act of communication” caused by the transformation of language may 
cause a consensus and help countries/parties exit the “labyrinth” only when the public 
space is free from control of the authorities or other parties with financial or political 
power. In this case, any media becomes dependent from the interest of the public/audi-
ence. But it was and is a mistake to think that D’39Pact loses its relevance: if the public 
of Russia fails to acknowledge the narrative of truth on D’39Pact it will not escape myths 

81  Mentioned source.
82  On the political and legal assessment of the 1939 Soviet-German Non-Aggression Treaty. Resolution of the 

Congress of People’s Deputies of the USSR, 24 December 1989.  “Pravda” on 28 December 1989.
83  “The Congress of People’s Deputies of the USSR condemns the fact of signing the secret protocol on August 

23rd 1939 as well as other secret agreements made with Germany. The Congress declares the secret protocols legally 
unjustified and invalid from the moment of signing”, mentioned source.



78

ISSN 1392-0561   eISSN 1392-1487   Informacijos mokslai

of the current regime. Official Russia, returning to the USSR narrative, tries to convince 
the West that this is historically true, and the decisions of 1988-1989 have no legal force.

Requirement of historical responsibility and justice stand for an aspiration to reveal 
the truth, which is a stronger imperative than the possible judgement of any court or tri-
bunal, as in public space it acts as a factor causing political changes. After the Tribunal of 
Nuremberg in the USSR and countries of the Warsaw Pact public space controlled by the 
communist authorities not only prevented the opportunity to publish the truth, but it was 
also targeted at concealing subsequent criminal acts of CPSU and its puppet regimes for 
decades. Glasnost politics gave a possibility to people to express their historical experi-
ence, but the USSR regime tried to restrict the D’39Pact and therefore have settled certain 
“boundaries of publicity”84. Liberation from the public space boundaries made authori-
ties of the USSR acknowledge the historical truth, however Russia sees it as weakness.

D‘39Pact may also be treated as a symbol marking a conflict between history and 
contemporary politics of countries arising from fostering different values and experiences. 
Analysis of such discourse allows noticing personal transformation – irrespective of it 
being sincere or a psychological decision: in the presence of truth liberation of historical 
memory may also be a strong act of communication, which overcomes propaganda and 
makes a person change his views. In this case, interpretative accomplishments make it 
possible to let go of myths supported in the public space and to be based on knowledge. 
From a historical point of view, transformation of vocabulary meanings is subject to 
contextual condition, what is being turned upside-down is the reconstruction of the truth:

Characteristics given by a journalist 
1987 Post 1989

• extremists
• religious fanatics 
• falsifiers of history
• servants of foreign radio stations

“Creators of independence”

Even if the same individual transforms his vocabulary towards public, he may decide 
by himself when he really feels free to publish a piece of news or to comment on the 
events. From a personal point of view transformation or adaptation is a different subject; 
author only provided several most significant cases as his analysis was first targeted at 
transformation of media contents as an act of communication. It is obvious that official 
Russia replaces the above elements in places: on the D‘39Pact “returns” falsifiers of history.

The contemporary D‘39Pact may witness a conflict not concerning historical narrative 
on separation of Europe on 1939, as Molotov’s “secret” is already revealed, but for the 
purpose of setting experiences of the West against those of the East, which are restricted to 
knowledge on victory against the Fascism. It is important to emphasize that the D’39 Pact 
discourse has more than two narratives - the European Parliament’s resolution testifies that 

84  Interview with M. Gorbachev. In: der Spiegel, 22-10- 1988.



79

 Andrius Vaišnys. Transformation of Communist Media Content 
and Public Space According to the Discourse ‘39Pact: Exiting the “Labyrinth” as an Act of Communication

there are more of them, so Russia can follow the historical approach laid by the USSR. The 
fact that D’39Pact narrative on the USSR’s division of Europe and crime against nations, 
personalities, their cultural heritage and structures have overcome deceptive narrative of 
CPSU and finally the overall communist regime, might stand for a significant warning to 
Russia: identifying oneself with lie may not be the basis for long-term politics. However, 
the Kremlin and official Russian foreign policy consider the narrative of the D’39 Pact to 
have the same content as in the period of the USSR. However, the topic remains relevant: 
Russia’s official relations with history are based on the discussed narrative of the USSR 
that Russia was not and is not an aggressor. Such a position, when justified by the Pact, 
determines the appropriate relationship with other parties and countries.

References

Besemeres John. Putin’s Westpolitik: Back to the USSR. In: A Difficult Neighbourhood: Essays on Russia 
and East-Central Europe since World War II. ANU Press, 2016. P. 401-420.

Die Tagebücher von Joseph Goebbels.  K. G. Saur Verlag, München 1987, 1997 – 2006.
Eco Umberto. From the Tree to the Labyrinth: Historical Studies on the Sign and Interpretation. Harvard 

University Press, 2014.
Gorshkov Boris B. Democratizing Habermas: peasant public sphere in pre-reform Russia. Russian History. 

Vol. 31, No. 4, Special Issue: Popular Political Culture in Late Imperial Russia (1800-1917) (Winter 2004 / 
Hiver 2004), p. 373-385

Habermas, Jurgen. The structural Transformation of the Public Sphere. Massachusetts Institute of tech-
nology, 1989.

Habermas, Jurgen. Theory of Communicative Action, 2. Beacon Press, 1987.
Lasas, Ainius. European Union and NATO Expansion. Central and Eastern Europe. Palgrave, 2010.
McNair, Brian . Glasnost, perestroika and the Soviet media. Routledge, 1991.
Media Discourse and Public Opinion on Nuclear Power: A Constructionist Approach. American Journal 

of Sociology, Vol. 95, No. 1 (Jul., 1989).
Remington Thomas. The Mass Media and Public Communication in the USSR. The Journal of Politics. 

Vol. 43, No. 3 (Aug., 1981).
Roth-Ey Kristin and Zakharova Larissa. Foreword: Communications and Media in the USSR and Eastern 

Europe. Cahiers du Monde russe. Vol. 56, No. 2/3, (Avril-septembre 2015).
Чуев, Феликс. Сто сорок бесед с Молотовым. М., Терра, 1991.


	Transformation of Communist Media Contentand Public Space According to the Discourse‘39Pact: Exiting the “Labyrinth” as an Act of Communication. Andrius Vaišnys
	Summary.
	Introduction
	According to an unacceptable historical narrative
	Third stage – MMTP transforms the contents and startsto disregard the position of the CPSU.
	Conclusion
	References

