
7

ISSN 1392-0561. INFORMACIJOS MOKSLAI. 2014 69 

MEDIJŲ TYRIMAI

Rusiško informacinio karo bruožai 

Mantas Martišius

Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto 
Žurnalistikos instituto docentas, daktaras 
Maironio g. 7, 01124 Vilnius 
El. paštas: mantas.martisius@kf.vu.lt

Straipsnio objektas – informacinis karas ir Rusijos teoretikų bei norminių dokumentų požiūris į minėtą 
reiškinį. Straipsnyje aptariamas Rusijos teoretikų požiūris į informacinį karą, šio karo pritaikymas atsiko-
voti po Sovietų sąjungos žlugimo prarastas teritorijas. Apžvelgiamos Rusijos valdžios rankose esančios 
elektroninės žiniasklaidos konsolidavimo teisinės prielaidos, alternatyvios politinės nuomonės elimina-
vimo procesas Rusijoje. Aptariamos Rusijos informacinio karo teoretikų mintys apie medijų naudojimą 
„susigrąžinant savomis laikomas teritorijas“. Nagrinėjama, kaip žiniasklaidos priemonėmis galima su-
kurti tariamą realybę. Rusijos valdžios kontroliuojama informacinė erdvė peržengia rusų kalbos ribas ir 
nusitaiko į globalią informacinę erdvę. Apžvelgiama, kaip Rusija, vykdydama informacinio karo veiks-
mus, pasinaudoja Europos Sąjungos elektroninės žiniasklaidos reguliavimo spragomis. 

Pagrindiniai žodžiai: informacinis karas, žiniasklaidos konsolidacija, ES direktyva „Televizija be sie-
nų“, Rusijos įtakos plėtimasis, realybės konstravimas.

Informacinis karas nėra labai naujas reiš- 
kinys, pastarųjų dešimtmečių kariniai 
konfliktai, ir ne tik jie, visuomet būdavo ly-
dimi informacinio karo reiškinio. 2013 m. 
pabaigoje Kijeve prasidėję protestai prieš 
tuometinę valdžią baigėsi pastarosios nu-
vertimu ir naujos valdžios suformavimu. 
Nesutikdama su tokia įvykių Ukrainoje 
eiga, Rusija brutaliai įsikišo į kaimyninės 
šalies vidaus reikalus. Pirmiausia buvo 
okupuotas Ukrainai priklausantis Krymo 
pusiasalis, vėliau ginkluojami ir skatinami 
separatistai Ukrainos rytiniuose regionuo-
se. Įžiebtas karinis konfliktas, o Rusijos 
žiniasklaida pajungta pateisinti Kremliaus 
ir separatistų veiksmus. Informacinio karo 

esmė – kryptingai taikant medijas daryti 
poveikį tiek vidaus, tiek išorės visuomenei. 

Straipsnio tikslas – naudojantis analitiniu 
ir lyginamuoju metodais aptarti informaci-
nio karo problematiką Rusijos teoretikų dar-
buose. Siekiama parodyti, kad informacinės 
erdvės valdymas ir jos panaudojimas yra 
sudedamoji Rusijos politikos dalis. Kon-
soliduota ir cenzūruojama Rusijos vidaus 
informacinė erdvė skirta sutelkti visuome-
nę nacionalistiniams ir imperialistiniams 
Kremliaus valdžios siekiams palaikyti ir 
neleisti plisti kitoms nei valdžios idėjoms. 
Informacinio karo aspektu informacinė 
erdvė taip pat naudojama skleisti įtaką 
į buvusios Sovietų Sąjungos teritorijas, 



8

nepriklausomas nuo Rusijos Federacijos. 
Maža to, siekiama paveikti ir globalią 
informacinę erdvę, kuriant žiniasklaidos 
priemones, skirtas rusiškai nesuprantančiai 
auditorijai. Rusijos valdžios tiesiogiai arba 
per verslą, glaudžiai susijusį su Kremliumi, 
kontroliuojama žiniasklaida kuria tam tikrą 
realybės vaizdą. Empiriškai komplikuotas 
socialinių problemų sprendimo efektyvumo 
palyginimas lemia, kad pasirinkimas neretai 
priklauso nuo komunikacinės erdvės. Idėjų 
percepcija kuriama pasitelkiant informacinį 
karą. Konstruojamas Rusijos valdžiai palan-
kus realybės vaizdas. 

Informacinio karo suvokimas 

Galima išskirti du skirtingus požiūrius į in-
formacinį karą: a) amerikietiškąjį; b) rusiš-
kąjį. Nesigilindami į amerikietiškąjį požiūrį 
turime pasakyti, kad informacinis karas – 
šiuolaikinių informacinių technologijų ir 
socialinio įtikinėjimo technikų sujungimas 
į vieną darinį. Kita labai svarbi charakte-
ristika – tai amerikiečių suvokimas, kad 
informacinis karas bendroje užsienio po-
litikos schemoje tėra antraeilė priemonė. 
Informacinis karas naudojamas karinių 
konfliktų metu, o skleidžiamas turinys ne-
turi prieštarauti Jungtinių Amerikos Valstijų 
strateginei komunikacijai ir vykdomai vie-
šajai diplomatijai (Christopher, 2008, p. 7). 

Rusijoje informacinis karas siejamas su 
geopolitika. Tradicinis geopolitinis mąs-
tymas perkeliamas į informacinę erdvę, 
iškeliamas informacinės erdvės kontrolės 
prioritetas. Informacijos kontrolė prilygina-
ma valstybės kontrolei. Rusijos geopolitikai 
teoriniuose darbuose siūlo įvairias priemo-
nes, kaip susigrąžinti kontrolę buvusioje 
Sovietų Sąjungos erdvėje, skirtingai nei 
senesnės realistų geopolitinės koncepcijos, 
kurios kontrolę suvokia kaip fizinę. 

Kitas aspektas, su kuriuo susiduria ži-
niasklaida, ekspertai ir piliečiai, – realybės 
įvertinimo pagrįstumas. Didelę dalį infor-
macijos sudaro faktai, kurių pagrįstumą 
sunku išmatuoti. Aiškiai atsakyti į klausi-
mus, kiek stabili pasaulio finansų sistema, 
labai sunku. Tai lemia ne tik faktas, kad 
absoliuti dauguma neturi tiesioginio kon-
takto su šia sistema, bet ir tai, kad finansų 
sistemos stabilumas realiai gali būti pati-
krintas tik iškilus ekstremaliai situacijai. 
Žiniasklaida dažnai perteikia tam tikros 
srities ekspertų norimą matyti vaizdą, o 
ne realią situaciją. 2008 m. JAV kilusios ir 
visą pasaulį paveikusios finansų krizės jokia 
medija nenumatė. Taigi informaciniame 
kare naudojamas ir techninis, ir socialinis 
informacinio karo aspektas. Pastarasis labai 
pabrėžiamas Rusijos teoretikų darbuose. 
Tarkim, Igorio Panarino manymu, Sovietų 
Sąjungos žlugimas taip pat buvo nulemtas 
amerikiečių Rusijai primesto požiūrio į rea-
lybę. „Informacinė priešprieša XX amžiaus 
pabaigoje tapo svarbiausiu geopolitiniu 
veiksniu, lėmusiu valstybių ir civilizacijų 
likimus. Sovietų Sąjungos pralaimėjimas 
Šaltajame kare – tai pralaimėjimas infor-
maciniame ideologiniame kare“ (Panarin, 
Panarina, 2003, p. 139).

Rusijos mokslininkų darbuose apie 
informacinį karą taip pat pabrėžiama infor-
macinės erdvės kontrolės svarba. „Efekty-
vus geopolitinis informacinis potencialas 
sukuriamas tik esant visavertiškai valstybės 
informacinės sferos apsaugai nuo išorinio 
informacinio poveikio“ (Panarin, Panarina, 
2003, p. 313). I. Panarino teigimu, dabar 
Rusijos galios plėtra turi vykti pirmiausia 
per masinės komunikacijos priemonių ir 
informacijos valdymą (Panarin, 2006). 
Andrejus Manoilo taip pat pabrėžia infor-
macinio karo svarbą efektyviai užsienio 
politikai (Manoilo, 2003). 



9

Informacinis karas kaip Rusijos užsienio 
politikos tąsos dalis pirmiausia turėtų būti 
nukreiptas į buvusias Sovietų Sąjungos 
teritorijas. Tam turėjo įtaką keletas veiksnių. 
Pirmiausia – įsitikinimas, kad Sovietų są-
jungos žlugimas yra „istorinė klaida“. Po 
Sovietų Sąjungos žlugimo Rusijos pašonėje 
atsikūrusios ar susikūrusios nepriklausomos 
valstybės yra netvarios, jų valstybingu-
mas laikinas, o jos yra natūrali Rusijos 
interesų sfera. Esant palankiai geopolitinei 
situacijai jos turinčios būti inkorporuotos į 
Rusijos sudėtį ar bent jau paklusti Maskvos 
politikai, jungiantis į Rusijos vadovaujamus 
supranacionalinius darinius, tokius kaip 
Eurazijos sąjunga ir pan. Geras rusų kalbos 
mokėjimas buvusiose sovietinėse respubli-
kose labai palengvina informacijos ir įtakos 
skverbimąsi į tas šalis. Svarbu pabrėžti, 
kad informacija ne tik politinio pobūdžio. 
Kalbos mokėjimas labai palengvino rusų 
kultūros, žiniasklaidos, pramogų verslo ir 
t. t. įsitvirtinimą buvusiose sovietinėse res-
publikose. Sukurta Rusijos politikai palanki 
terpė padėjo įgyvendinti ir politinius tikslus.

Nagrinėdami Rusijos teoretikų darbus 
apie informacinį karą, galime konstatuoti du 
iš pirmo žvilgsnio paradoksalius dalykus. 
Pirmiausia, aiškiai juntamas konstruktyvis-
tinis požiūris į saugumą ir galią. Iškeliamas 
informacijos ir informacinio saugumo vai-
dmuo. Kita vertus, aptinkama ir realistinė 
tarptautinių santykių tradicija. Tai ypač 
akivaizdu nagrinėjant informacinio domi-
navimo suvokimą. Aiškiai pabrėžiamas 
erdvės kontrolės ir valdymo svarbumas, 
kuris savo stilistika ir tonu labai artimas 
sovietiniam karinės galios suvokimui. Rusų 
informacinio karo teoretikai bando visa tai 
sujungti, o rezultatas – informacijos geo-
politika pagrįsta agresyvi galios strategija. 
Esminis skirtumas tarp Rusijos ir Vakarų 

demokratinių valstybių požiūrio į informa-
cinį karą yra tas, kad pastarosios valstybės 
informacinio karo imasi daugiausia per 
karines kampanijas, siekdamos pergalės 
moderniuose kariniuose konfliktuose. Rusi-
joje informacinis karas yra daug aukštesnio 
įstatymų lygmens. Jis naudojamas ne tik 
kaip pagalbinė priemonė, bet yra svarbi 
sudedamoji Rusijos politikos dalis. Rusijoje 
informacinio karo suvokimas įstatymiškai 
reglamentuotas 2000 m. patvirtintoje Ru-
sijos Federacijos Informacinio saugumo 
doktrinoje. 

Informacinio saugumo doktrina 

Rusijoje į informacinį saugumą pažvelgta 
kaip į bendrą valstybės saugumo modelio 
dalį. Doktrina išskiria pagrindinius grės-
mės šaltinius, nurodo priemones ir būdus 
sustiprinti Rusijos Federacijos informaci-
niam saugumui. Informacinis saugumas 
suvokiamas ir informacine technine, ir 
informacine socialine prasme. Pripažįsta-
ma, kad informaciniame kare ypač svarbų 
vaidmenį atlieka informacinės technologi-
jos, kompiuterių tinklai. Karo metu išauga 
karinių komunikacijos technologijų vai-
dmuo. Vis dėlto doktrinoje svarus vaidmuo 
tenka socialinei informacinio karo sričiai. 
„Rusijos Federacijos nacionalinis saugu-
mas tiesiogiai priklauso nuo informacinio 
saugumo užtikrinimo, o dėl technologinio 
progreso minėta priklausomybė tik augs. 
Informacinis Rusijos Federacijos saugumas 
suvokiamas kaip jos (Rusijos) nacionalinių 
interesų apsauga informacinėje erdvėje, 
kuri nustatoma kaip subalansuotų asmens, 
visuomenės ir valstybės interesų visuma“ 
(Rusijos..., 2000).

Kaip vienas iš esminių Rusijos naciona-
linių interesų informacinėje erdvėje aspektų 



10

įvardijamas „informacinis valstybinės Rusi-
jos Federacijos politikos nušvietimas, susi-
jęs su patikimos informacijos apie Rusijos 
federacijos valstybinę politiką, jos oficialią 
poziciją svarbiausiais socialiai reikšmingais 
Rusijos ir tarptautiniais įvykiais pateikimu 
rusiškai ir tarptautinei bendruomenei <...>“ 
(Ten pat). Tai lemia, kad Rusijoje elektro-
ninių masinės komunikacijos priemonių 
kontrolė iš esmės yra centralizuota. Nors 
Rusijoje de jure veikia keletas didelių 
žiniasklaidos konglomeratų, de facto visa 
didžiausioji žiniasklaida yra susijusi su 
Kremliumi. Steigiami televizijos ir radijo 
kanalai, internetiniai puslapiai, kurių tiks-
linė auditorija – rusakalbiai, gyvenantys 
buvusioje Sovietų Sąjungos teritorijoje, 
nepriklausančioje Rusijos Federacijai. In-
formacinio saugumo doktrina įtvirtina siekį 
imtis prevencinio pobūdžio priemonių, kad 
būtų užtikrintas šalies informacinės erdvės 
saugumas. Įvardijami informacinio pavo-
jaus šaltiniai Rusijos Federacijai. Atkreip-
tinas dėmesys, kad, be bendro pobūdžio de-
klaracijų ir abstrakčių frazių, Informacinio 
saugumo doktrinoje aiškiai nurodoma, jog 
grėsmės šaltinis yra „Rusijos informacinių 
naujienų agentūrų, masinės komunikacijos 
priemonių išstūmimas iš vidaus informa-
cinės rinkos bei Rusijos dvasinio, ekono-
minio ir politinio visuomeninio gyvenimo 
priklausomybė nuo užsienio informacijos 
struktūrų; dvasinių vertybių devalvacija, 
masinės kultūros pavyzdžių propaganda, 
kurie paremti smurto kultūra bei dvasinėmis 
ir vertybinėmis nuostatomis, prieštaraujan-
čiomis rusiškoje visuomenėje priimtoms 
vertybėms“ (Ten pat). Toks platus suvo-
kimas leidžia imtis dvejopų priemonių. 
Pirmiausia, sudaryti teisines, ekonomines, 
politines ir administracines kliūtis kurtis ir 
vystytis elektroninėms (ir ne tik) masinės 

komunikacijos priemonėms, nepriklauso-
moms nuo valdžios ir vietos verslo. Antra, 
po dvasinių vertybių devalvacijos sąvoka 
galima sėkmingai paslėpti valdžios kritikos, 
nuomonių įvairovės ribojimus. Iš esmės 
įvestas centrinės valdžios kritikos ribojimas. 
Negatyvios tendencijos, reiškiniai šalies 
viduje nutylimi. Akcentuojami tik teigiami 
dalykai, pabrėžiami negatyvūs procesai, 
vykstantys užsienyje. Rusijoje akcentuoja-
ma, kad šiuolaikinės informacinės techno-
logijos ir masinės komunikacijos priemonės 
turi padėti „atgauti prarastas“ geopolitines 
pozicijas ir pirmiausia tai padaryti buvusioje 
Sovietų Sąjungos teritorijoje. Dominuojant 
posovietinėje erdvėje, siekiama kontroliuoti 
informacijos srautus ir motyvuoti čia gyve-
nančių žmonių politinį elgesį sau naudinga 
linkme.

Doktrinoje išskiriami ir šie svarbūs 
išoriniai informacinio saugumo aspektai: 
„užsienio politinių, ekonominių, karinių, 
žvalgybos ir informacinių struktūrų vei-
kla, nukreipta prieš Rusijos Federacijos 
interesus informacinėje erdvėje“ (Ten 
pat). Neatsitiktinai minimos informacinės 
struktūros. Rusija 2013 m. kaip užsienio 
šalies įtakos agentą įvardijo iki tol šalyje 
veikusią JAV vyriausybės remiamą radijo 
stotį Радио Свобода (liet. Laisvės radijas). 
Minėtos radijo stoties transliacijos buvo ap-
ribotos, o dėl finansinės pagalbos iš užsienio 
šalių griežto ribojimo radijas turėjo atleisti 
Rusijoje žurnalistais dirbusius asmenis. 
Iki tol egzistavusi ir taip silpna nuomonių 
įvairovės sfera po tokio veiksmo dar labiau 
nusilpo. 

Reikia pažymėti, kad Rusijos Dūma 
2012 m. priėmė prieštaringą Užsienio 
agento įstatymą. Remiantis įstatymu, 
tarptautinį finansavimą gaunančios poli-
tinę veiklą vykdančios nevyriausybinės 



11

organizacijos privalo registruotis arba yra 
priverstinai įregistruojamos kaip „užsienio 
agentai“. Rusijos teisingumo ministerija 
gali savo iniciatyva nutarti, kad kokia nors 
organizacija gauna finansavimą iš užsienio, 
dalyvauja politikoje ar veikia užsienio vals-
tybių arba kitų tarptautinių donorų naudai, 
todėl turi būti įtraukta į užsienio agentų 
sąrašą ir bus valdžios griežčiau tikrinama. 
Už šio įstatymo pažeidimus numatomos 
didelės baudos ar laisvės atėmimas. Tokiu 
įstatymu Kremliui neįtinkanti žiniasklaidos 
priemonė ar internetinis portalas gali būti 
paskelbtas užsienio agentu ir prieš jį imtasi 
poveikio priemonių. „Kai kurių valstybių 
siekis dominuoti ir pažeisti Rusijos inte-
resus pasaulinėje informacinėje erdvėje, 
išstumiant ją iš vidaus ir išorės rinkų“ (Ten 
pat) – tokie Rusijos interesai pasaulinėje 
informacinėje erdvėje yra ne kas kita, o 
skverbtis į užsienio valstybių (pirmiausia 
buvusios Sovietų Sąjungos) informacines 
erdves. Be to, Rusijos Federacijos karinėje 
doktrinoje nurodoma, kad „dabartinei kari-
nei politinei situacijai pasaulyje įtaką daro 
informacinis karas“ (Ten pat) ir kad vienas 
iš šiuolaikinio karo bruožų yra „aktyvi 
informacinė priešprieša, visuomenės nuo-
monės dezinformacija atskirose valstybėse 
ir tarptautinėje bendruomenėje, organizacija 
ir sukoordinavimas karinių, politinių, diplo-
matinių, informacinių, ekonominių ir kitų 
kovos rūšių“ (Ten pat). 

Svarbu pabrėžti, kad Rusijoje informa-
cinio karo svarba suvokta labai greitai. 
Dauguma informacinį karą tiriančių moks-
lininkų sutaria, kad informacinių karų pra-
džia – 1991 m. sausio 18 d. prasidėjęs karas 
tarp JAV vadovaujamų koalicinių pajėgų ir 
Irako, okupavusio kaimyninį Kuveitą. Po 
šio karo teoretikai ir kariškiai įvairaus lygio 
darbuose ir dokumentuose apibendrino ir 

susistemino informacinio karo koncepciją 
(Martišius, 2012). Rusijos teoretikų darbuo-
se informacinis karas pradedamas nagrinėti 
dvidešimtojo amžiaus paskutiniame dešim-
tmetyje,  įstatymų lygmeniu reglamentuotas 
2000 metais, o Lietuvoje pirmąkart valdžios 
institucijos lygmeniu informacinis karas 
paminėtas tik 2012 m. prezidentės Dalios 
Grybauskaitės metiniame pranešime. 

Rusijos televizijos rinka 
iki V. Putino

Žlugus Sovietų sąjungai Rusija turėjo 
mišrią privataus ir valstybinio kapitalo 
žiniasklaidos valdymo sistemą, kuri tuomet 
buvo būdinga ir kitoms Europos valstybėms 
(Dunn, 2009, p. 44). 1994 m. tuometinio 
Rusijos prezidento Boriso Jelcino dekretu 
pagrindinis televizijos kanalas Pervij kanal1 
tapo uždara akcine bendrove. Valstybė valdė 
51 proc. akcijų, likusią paketo dalį – priva-
čios kompanijos. Po rugpjūčio finansinės 
krizės Pervij kanal tapo akcine bendrove, 
bet kontrolinį akcijų paketą išlaikė tuomet 
Rusijoje įtakingas oligarchas Borisas Bere-
zovskis (Aksartova, 2003, p. 33). 

Tuo metu populiariausi kanalai buvo 
Pervij kanal, RTR ir NTV2. Pervij kanal 
ir RTR vidutinė dienos auditorija buvo 
84–71 proc., NTV – 53 proc., kurią sudarė 
daugiausia miestų gyventojai, nes kaimo 
vietovėse kanalas neprilygo valstybės 
valdomiems konkurentams (White et al., 
2005). Valstybės valdomas kanalas RTR 
įkurtas 1990 m. kaip pagrindinė žinias-
klaidos kompanija, palaikanti tuometinį 
Rusijos prezidentą B. Jelciną. Kontrolinis 
akcijų paketas visuomet priklausė valstybei, 
o televizijos transliavimo apimtis siekė 

1  Rus. Первый канал.
2  Rus. PTP ir HTB.



12

98,5 proc. Rusijos populiacijos ir taip pat 
pasiekdavo penkiasdešimt milijonų žmonių, 
gyvenančių Nepriklausomų valstybių san-
draugos šalyse (NVS) ir Baltijos valstybėse 
(Aksartova, 2003, p. 35). 

NTV buvo vienintelis privatus televizijos 
kanalas, padengiantis beveik visą Rusijos 
teritoriją. Anot Lauros Belin, 72 proc. rusų 
galėjo matyti NTV, o daugelyje Rusijos vie-
tovių NTV buvo kanalas, kuris sulaužė vals-
tybinių televizijų monopolį (Belin, 2002). 
Televizijos kanalas NTV įkurtas 1993 m., 
bet veiklos pradžioje turėjo dalintis dažniu 
su Rusijos universitetų kanalu. Po B. Jelcino 
perrinkimo 1996 m. buvo išleistas prezi-
dentinis dekretas, leidęs NTV įgyti visas 
transliavimo teises ir technines galimybes. 
Nacionalinę aprėptį taip pat turėjo valsty-
bės valdomas televizijos kanalas Kultūra3, 
Maskvos savivaldybei priklausantis kanalas 
TV centr4 ir B. Berezovskio kontroliuotas te-
levizijos kanalas TV-65 (Dunn, 2009, p. 44). 
Žiniasklaidos, ypač elektroninės, kontrolė ir 
konsolidacija prasidėjo su dabartinio Rusi-
jos prezidento Vladimiro Putino atėjimu į 
valdžią 1999 metais. Kaip rašyta anksčiau, 
tuo laikotarpiu Rusijoje suvokta informa-
cinio karo, kaip politikos įrankio, reikšmė. 

Rusijos informacinės erdvės  
konsolidacija

V. Putinas ministru pirmininku paskir-
tas 1999 m. rugpjūtį po šalį sukrėtusios 
1998 m. ekonominės krizės, kai Rusija 
paskelbė defoltą ir buvo priversta kreiptis į 
Tarptautinį valiutos fondą prašyti paskolos. 
Nesėkmingas pirmasis Rusijos–Čečėnijos 
karas, televizijų kaip vidaus politinės 

3  Rus. Россия – Культура.
4  Rus. ТВ Центр.
5  Rus. ТВ 6.

kovos įrankio naudojimas ir negatyvūs 
socialiniai procesai šalyje buvo pagrindiniai 
žiniasklaidos suvalstybinimo motyvai. 

Pirmosios V. Putino prezidentavimo 
kadencijos metu imtasi priemonių stiprinti 
valstybinių nacionalinių televizijos kanalų 
kontrolę. Iš valstybinių kanalų pašalinta bet 
kokia prezidento administracijai neparanki 
ar neįtinkanti informacija. Formuotas toks 
žiniasklaidos temų tvarkaraštis, kuris būtų 
priimtinas Kremliui. Be to, padidintas finan-
savimas valdžios kontroliuojamai žinias-
klaidai, o tai leido valstybiniams televizijos 
kanalams įsigyti šiuolaikinės technikos ir 
aparatūros (Martišius, 2010 p. 47). Esminis 
pokytis įvyko suvalstybinat komercines 
žiniasklaidos priemones. Perimta privati 
televizijos kompanija NTV. Kompaniją 
užvaldė valstybinės dujų monopolininkės 
Gazprom6 antrinė įmonė Gazprom Media7.

1998 m. finansų krizė lėmė, kad rekla-
mos biudžetai sumažinti 70–80 procentų 
(Zolotov, 2001). Kompanijos savininkas 
Vladimiras Gusinskis buvo paėmęs įvairių 
kreditų savo žiniasklaidos kompanijos 
Media-Most8 plėtrai, kuri buvo oficiali 
televizijos kanalo NTV savininkė. 1999 m. 
Vnešekonombankas9 atsisakė pratęsti 
42 mln. JAV dolerių paskolos išmokėjimo 
sąlygas (Belin, 2004, p. 139). Po ilgų teis-
minių ginčų Media-Most buvo priversta 
išmokėti paskolą ir tokiu būdu susidūrė su 
kitų paskolų išmokėjimo problema. 2000 m. 
kovą dujų koncernas Gazprom pareikalavo 
nedelsiant grąžinti 211 mln. JAV dolerių 
paskolą. Praėjus dviem mėnesiais Genera-
linės prokuratūros ir federalinio saugumo 
pareigūnai užėmė Media-Most biuro pa-

6  Rus. Газпром
7  Rus. Газпром-медиа.
8  Rus. Медиа-Мост.
9  Rus. Внешэкономбанк.



13

talpas. Teisminiai ir koviniai reidai vėliau 
pasikartojo dar keliolika kartų, ir 2001 m. 
balandžio 13 d. faktiškai perimama televi-
zijos kanalo NTV kontrolė.

Lygia greta vyko ir kitų privačių, nuo 
Kremliaus nepriklausomų kanalų suvalsty-
binimas. Stipriai spaudžiamas generalinės 
prokuratūros, B. Berezovskis sutiko par-
duoti valdomas Pervij kanal akcijas (Belin, 
2004, p. 141). Kai Gazprom perėmė NTV 
kontrolę, didelė dalis žurnalistų išėjo dirbti 
į televizijos kanalą TNT10, bet po dviejų 
dienų, kai Gazprom perėmė NTV, Rusijos 
mokesčių inspekcija iškėlė baudžiamąją 
bylą TNT vadovams. TNT perėjo į Gazprom 
pavaldumą. NTV vedantis žurnalistas Jevge-
nijus Kiseliovas tapo generaliniu televizijos 
kanalo TV-6 direktoriumi (Belin, 2002). 
TV-6 buvo nereikšmingas B. Berezovskio 
valdomas televizijos kanalas. Vis dėlto 
15 proc. akcijų paketo priklausė naftos 
kompanijai Lukoil (Belin, 2004, p. 141). 
2002 m. sausį Lukoil uždarė televizijos 
kanalą TV-6 motyvuodama kanalo finan-
siniais nuostoliais 1998 ir 2000 metais 
(Truscott, 2004, p. 180). Galiausiai 2003 m. 
birželio 22 d. Rusijos valdžia uždarė TVS11 
kanalą – paskutinį nepriklausomo NTV ir 
TV-6 kanalo palikuonį. Kanalas turėjo fi-
nansinių sunkumų ir buvo pakeistas sporto 
kanalu (Truscott, 2004, p. 181). Sukurtas 
hierarchinio pavaldumo modelis. Šiandien 
Kremlius per glaudžiai su politika susijusį 
verslą formuoja žiniasklaidos turinį. Visuo-
menės informavimo priemonių kontrolės 
klausimas kartu apima ir žodžio laisvės 
idėją. Sužlugdžius komercinius televizijos 
transliuotojus, Rusijoje tapo sunkiai įmano-
ma laisvai reikšti mintis. 

10  Rus. THT.
11  Rus. TVC.

Neapsiribota tik televizijos kanalų ir kitų 
žiniasklaidos priemonių kontrolinio akcijų 
paketo perėmimu. Kremliaus iniciatyva, 
prisidengiant nacionalinio ir informacinio 
saugumo interesais, imtas riboti užsienio 
kapitalo dalyvavimas Rusijos žiniasklaidos 
valdyme. Užsienio kompanijų dalyvavimas 
Rusijos žiniasklaidos valdyme tapo ypač 
aštrių politinių debatų tema 2001 metais, kai 
įsigaliojo Žiniasklaidos įstatymo pataisos, 
ribojančios užsienio kompanijų investicijas 
į elektronines Rusijos masines komunikaci-
jos priemones (Aksartova, 2003). Ribojimai 
susiję su naujų žiniasklaidos priemonių 
kūrimu. Draudimas taikomas užsienio įmo-
nėms, Rusijos įmonėms, kurių kontrolinį 
akcijų paketą valdo užsieniečiai, ir Rusijos 
piliečiams, turintiems dvigubą pilietybę. 
Naujos pataisos taip pat draudė užsienie-
čiams, asmenims be pilietybės ir Rusijos 
juridiniams asmenims, kuriuos kontroliuoja 
užsieniečiai, steigti televizijos kompanijas 
ir valdyti televizijos kompanijų akcijas, 
televizijos kompanijų, kurios transliuoja 
daugiau kaip pusė Rusijos regionų ar kurių 
potenciali auditorija daugiau kaip pusę 
nacijos populiacijos (Aksartova, 2003). 
Įstatymas visiškai neeliminavo užsienio 
kapitalo iš Rusijos žiniasklaidos rinkos, bet 
apribojo užsieniečių dalyvavimą žiniasklai-
dos bendrovių valdyme. Jis tapo antraeilis. 

Pabrėžtina, kad įstatymas, išleistas 
2001 m. rugpjūtį, buvo retroaktyvus, t. y. 
galiojo į praeitį ir buvo taikomas įmonėms, 
kurios įkurtos iki įstatymo įsigaliojimo. 
Įdomu tai, kad kilus teisinei ir politinei su-
maiščiai V. Putinas vetavo minėtą įstatymą, 
bet Aukštesnieji parlamento rūmai pagal 
„geriausias bizantiškos politikos tradicijas“ 
atmetė prezidento veto. Įstatymas įsigaliojo.

Siekdamas konsoliduoti žiniasklaidos 
rinką ir užsitikrinti efektyvesnę informacinę 



14

kontrolę bei informacinio karo skleidimą, 
Kremlius toliau vykdė žiniasklaidos rinkos 
pertvarkas. 2005 m. prie VGTRK12 prijungtos 
visos dukterinės kompanijos, kurios anks-
čiau buvo savarankiški juridiniai asmenys. 
Holdingas sujungė 86 regionines televizijos 
kompanijas, radiją Majak13, pagrindinį 
informacinį skaičiavimo centrą, valstybinę 
televizijos ir radijo kompaniją Kultūra, ani-
macinę kompaniją Sojuztelefilm14, televizijos 
kanalą Rosija15 (Varšavčik, 2005). 

Kremlius ir toliau vykdo žiniasklaidos 
monopolizavimą. 2013 m. pabaigoje Ru-
sijos oligarchui Vladimirui Potaninui pri-
klausanti žiniasklaidos kampanija Interros16 
pardavė 100 proc. holdingo Profmedia17 ak-
cijų paketą. Vienintelis pirkėjas – Gazprom 
Media (Slon.ru, 2013). Įvykus sandoriui į 
Gazprom Media pavaldumą perėjo televi-
zijos kanalai MTV, TV3, 2×2, kino kom-
panija Central Parneršip18 , radijo stotys 
Avtoradijo19, Jumor FM20, Radijo roman-
tika21 ir radijas Energy. 2012 m. Profmedia 
pelnas išaugo daugiau nei 17 proc. ir sudarė 
20,2 milijardų Rusijos rublių. Gazprom 
Media 2012 m. pelnas buvo 52,3 milijardai 
rublių (Slon.ru, 2013). Gazprom Media 
generalinis direktorius yra buvęs Rusijos 
informacijos ministras Michailas Lesinas, 
o akcininkų tarybos vadovas – Gazprom 
generalinis direktorius Aleksejus Mileris. 

Gazprom Media – didžiausias žinias-
klaidos holdingas Rusijos federacijoje. 

12  Rus. Всероссийской государственной теле-
радиовещательной компании.

13  Rus. Маяк.
14  Rus. Союзтелефильм.
15  Rus. Россия.
16  Rus. Интеррос.
17  Rus. Профмедиа.
18  Rus. Централ Партнершип.
19  Rus. Авторадио.
20  Rus. Юмор FM.
21  Rus. Радио романтика. 

Holdingas priklauso Gazprombank22, ku-
rio akcininkais yra kompanija Gazprom, 
valstybinis Vnešekonombankas ir Gazprom 
įkurtas pensijų fondas Gazfond23 (Bolecka-
ja, 2013). Fondą valdo kompaniją Lyder24, 
kuri yra dalis Sogaz25 grupės, kontroliuoja-
mos banko Rosija, kurio vienas iš savininkų 
yra V. Putinui artimas verslininkas Jurijus 
Kovalčiukas. Grupė Sogaz ir bankas Ro-
sija taip pat valdo holdingą Nacionalnaja 
media grupa26, kuri savo ruožtu valdo arba 
dalyvauja Pervij kanal, TV kanalo STS27, 
Ren-TV28, Life News, laikraščių Izvestija29, 
Žizin30, Ruskaja služba novosteij31 laikraš-
čio Metro Sankt Peterburg valdyme32 (Slon.
ru, 2013). 

Šiandien Gazprom Media valdo televizi-
jos kompanijas NTV ir tokias jos dukterines 
kompanijas kaip NTV futbol ir pan., televi-
zijos kompaniją TNT, keliolika radijo sto-
čių, palydovinės televizijos retransliuotoją 
NTV plius33, leidyklą Sem dnej34, interneto 
kompaniją Now.ru ir RuTube ir t. t. (Bolec-
kaja, 2013). Anot televizijos kritikės Arinos 
Borodinos, šiandien Rusijoje televizijos 
pagrindą sudaro dvidešimt nemokamų ka-
nalų, matomų visoje federacijos teritorijoje. 
Pagrindiniai yra Pervij kanal, Rosija 135, 
kuris priklauso valstybės valdomai įmonei 
VGTRK ir NTV. Pirmieji du pagal savo 

22  Rus. Газпромбанк.
23  Rus. Газфонд.
24  Rus. Лидер.
25  Rus. СОГАЗ.
26  Rus. Национальная медиа-группа.
27  Rus. СТС.
28  Rus. РЕН-ТВ.
29  Rus. Известия. 
30  Rus. Жизнь.
31  Rus. Русской службы новостей.
32  Rus. Metro Санкт-Петербург.
33  Rus. НТВ плюс.
34  Rus. Семь дней.
35  Rus. Россия-1.



15

statusą yra valstybiniai, NTV formaliai – 
komercinis, bet realiai kontrolinį akcijų 
paketą valdo valstybinė įmonė. Minėti trys 
kanalai užima 45 proc. visos Rusijos televi-
zijos auditorijos (Ivanina, 2014). Interneto 
augimo ir televizijos žiūrimumo mažėjimo 
tendencija Rusijoje yra gerokai pervertinta. 
Kuo toliau geografiškai nuo sostinės, tuo 
labiau auga televizijos kaip informacijos 
ir komunikacijos įrankio įtaka (Ivanina, 
2014). Įvykiai Ukrainoje padidino naujienų 
kanalų žiūrimumą, kuris nuo sausio pra-
džios išaugo apie 20 proc. Remiantis Mas-
kvos telemetrų kovo mėnesio nuo 17 d. iki 
23 d. duomenimis, žiūrimiausia laida buvo 
naujienų laida Vremia36 televizijos kanale 
Pervij kanal, antra – Voskresnoje vremia37, 
trečia – Golas38. Toliau taip pat lyderio 
pozicijas užėmė informacinės programos 
(Ivanina, 2014). 

Rusijos informacinio valdymo gebėjimai 
gerokai išaugę. Anot A. Borodinos, 2008 m. 
Rusijos–Gruzijos karo metu programą 
Vremia vidutiniškai žiūrėjo 15–20 proc. 
televizijos žiūrovų, o kovo, balandžio 
mėnesių tris savaites (Krymo aneksijos 
laikotarpis) žiūrimumo rodiklis žemiau 
25 proc. nekrisdavo. Žinios iš prime time39 
laiko išstūmė pramogines laidas. Be to, iš-
augo ir pačių žinių apimtis. Dabar rodoma 
po 10 siužetų apie Ukrainą. O jei nuo ryto 
iki vakaro kartojama, kad Ukrainą užgrobė 
fašistinis režimas, benderovcai, tai nepati-
kėti tuo yra labai sudėtinga (Ivanina, 2014). 
Žiniasklaidos laisvės suvaržymai lėmė, kad 
spaudos laisvės indekse Rusijos pozicijos 
nuolatos prastėjo. 2005 m. Freedom House 
sumažino Rusijos spaudos laisvės reitingą 

36  Rus. Время.
37  Rus. Воскресное время.
38  Rus. Голос.
39  Liet. žiūrimiausio laiko.

nuo „iš dalies laisvos“ iki „nelaisvos“, o 
Žurnalstų apsaugos komitetas V. Putiną 
įrašė į dešimties didžiausių spaudos priešų 
sąrašą. 2013 m. Freedom House spaudos 
laisvės reitinge Rusija yra 176 vietoje iš 196 
šalių. Jos žiniasklaidos laisvė įvardijama 
kaip nelaisva (Freedom House, 2013).

Rusijos informacinio karo įrankiai 

Rusija aktyviai siekia ne tik apsaugoti savo 
informacinę erdvę, bet ir įsitvirtinti užsienio 
informacinėje aplinkoje, pirmiausia – bu-
vusiose Sovietų Sąjungos respublikose. 
Lietuva, kaip ir kitos Baltijos valstybės, 
yra vienas iš informacinių atakų taikinių. 
Tuo neapsiribojama, siekiama paveikti ir 
Vakarų šalių auditorijas, kurios nemoka 
rusiškai. Skverbtis vykdoma naudojant 
keletą metodų. 

1993 m. gruodžio 22 d. tuometinio Rusi-
jos prezidento B. Jelcino įsaku pertvarkyta 
nuo 1929 m. veikianti radijo stotis Golos 
Rosiji40. Pagrindiniu radijo tikslu įvardytas 
„tarptautinės bendruomenės supažindini-
mas su gyvenimu Rusijoje, realistinio pa-
veikslo – tai, kas vyksta šalyje, pristatymas“ 
(Komersant, 2005). Stotis transliuoja rusų ir 
dar 31 užsienio kalba. Radijo stoties vadovų 
teigimu, auditorija sudaro apie 100 mln. 
žmonių 160 pasaulio šalių. 1996 m. kovo 
12 d. B. Jelcinas pasirašė įsaką „Dėl Už-
sienio reikalų ministerijos koordinacinės 
veiklos atlikimo, pristatant vieningą Rusi-
jos Federacijos užsienio politikos liniją“. 
Remiantis įsaku, Rusijos užsienio reikalų 
ministerija tapo „pagrindine institucija“, 
atsakinga už šalies įvaizdžio formavimą 
užsienyje (Rusijos..., 1996). 2002 m. liepos 
1 d. pradėjo veikti kanalas RTR Planeta41, 

40  Rus. Голос России.
41  Rus. РТР-Планета.



16

1 pav. TV kanalų auditorijos dalis procentais 2013 m.
 

skirtas rusakalbiams, gyvenantiems užsie-
nyje. Įvairiais skaičiavimais, už Rusijos ribų 
gyvena apie 70 mln. etninių rusų. Kanalas 
RTR Planeta matomas Europoje, JAV, Pietų 
Amerikoje ir Australijoje.

Svarbus aspektas, kuris dažnai praslysta 
pro stebėtojų akis, – tai informaciniame 
kare naudojamų priemonių sanklota. In-
formaciniame kare dažnai naudojamos 
civilinio gyvenimo priemonės. Įprastai, be 
mokslininkų, informaciniu karu labiausiai 
rūpinasi jėgos struktūros, tačiau realiai nau-
dojamos priemonės, kurių priežiūra taikos 
laikotarpiu patikėta įvairioms civilinėms 
institucijoms. Tarkim, kabelinių televizijų 
paketų sudėtis. Už tai labiausiai atsakingos 
kabelinės televizijos paslaugas teikiančios 
įmonės. Jos susitaria su televizijos kanalais 
dėl programų retransliavimo, kreipiasi į 
Lietuvos radijo ir televizijos komisiją, gau-
na licenciją ir imasi veiklos. Esant ramiam 
laikotarpiui tokia schema logiška, tačiau 
valstybė, kuri ketina vykdyti informacinį 
karą, gali pasiūlyti didžiules nuolaidas 
televizijos kanalų retransliavimui, ir tos ša-
lies televizijos kanalai, kabelinių televizijų 

padedami, įsitvirtina Lietuvos televizijos 
rinkoje. Informacinio karo prevencija be-
sirūpinančios jėgos struktūros realiai neturi 
poveikio priemonių. 

Tokia padėtis yra susiklosčiusi dabar, kai 
kabelinių televizijų tinkleliuose dominuoja  
vadinamieji „rusiški“ kanalai. Remiantis 
TNS duomenimis, bendras keturių pagrin-
dinių (NTV Mir, PBK42, Ren TV Lietuva, 
RTR Planeta) rusiškų televizijos kanalų 
žiūrimumas 2013 metais buvo 15,5 proc. 
ir viršijo nacionalinio transliuotojo LRT 
pirmąjį kanalą, turėjusį 7,7 proc. Lietu-
vos auditorijos dalies (TNS..., 2014). Šių 
„rusiškų“ televizijos kanalų žiūrimumas 
didesnis, nei Lietuvos valstybės galimybės 
savarankiškai formuoti naujienų darbotvar-
kę naudojant visuomeninį transliuotoją. 

Informacinio karo aspektas kabelinių te-
levizijų retransliuojamų programų atžvilgiu 
nebuvo suvaldytas. 2013 m. spalį Latvijos 
jurisdikcijai priklausančios PBK Lithuania 
programos laidoje Žmogus ir įstatymas 
buvo paskleista neapykantą kurstanti ir 
tikrovės neatitinkanti informacija apie 

42  Rus. Первый Балтийский Канал.



17

1991 m. sausio 13-osios įvykius, pasityčiota 
iš kovotojų už Lietuvos laisvę atminimą. Už 
audiovizualinės rinkos priežiūrą Lietuvoje 
atsakinga Radijo ir televizijos komisija pri-
ėmė sprendimą, įpareigojantį Lietuvos juris-
dikcijai priklausančius televizijos programų 
retransliuotojus 3 mėnesiams sustabdyti 
programos dalių ne iš ES valstybių narių, 
Europos ekonominės erdvės valstybių ir 
kitų Europos Tarybos konvenciją  Televizija 
be sienų ratifikavusių Europos valstybių, 
sudarančių televizijos programą PBK Lithu-
ania, retransliavimą Lietuvos Respublikos 
televizijoje (Lietuvos.., 2014). Sprendimui 
pakluso visi Lietuvoje veikiantys retrans-
liuotojai ir už Lietuvos jurisdikcijos ribų 
esanti, save televizija pristatanti, bet realiai 
esanti palydovinė retransliuotoja, 8 proc. 
televizijos transliavimo rinkos dalies pa-
dengianti Viasat televizija. 

2014 m. rusiškam kanalui NTV Mir 
Lithuania prieš kovo 11 d. parodžius 
programą „Pasmerktieji: spąstai grupei 
„Alfa“, kuriame taip pat neigiama sovietų 
vykdyta sausio 13-osios agresija, tyčiotasi 
iš aukų atminimo, Radijo ir televizijos 
komisijos sprendimas 3 mėnesiams sustab-
dyti programos dalių ne iš ES valstybių 
narių transliavimą įgyvendintas iš dalies. 
Lietuvoje veikiantys retransliuotojai, nors 
ir nenoromis, turėjo paklusti sprendimui. 
O štai Viasat sprendimo nevykdė. Remtasi 
dviem motyvais. Pirmiausia, Viasat yra re-
gistruota Estijoje ir patenka į tos valstybės 
sprendimų jurisdikciją. Kitas  argumentas – 
tariama pagarba žodžio laisvei. Remiantis 
bendrovės išplatintu pranešimu spaudai, 
„mes tvirtai tikime, kad brandžioje demo-
kratinėje visuomenėje žmonės gali priimti 
sprendimus patys. Neabejojame, kad žodžio 
laisvės skatinimas ir dar didesnė nuomonių 
įvairovė yra daug efektyvesnis būdas kovoti 

su propaganda už žiniasklaidos cenzūrą“ 
(Viasat..., 2014). Reali priežastis – Viasat 
priklauso koncernui MTG, kuris turi dide-
lius žiniasklaidos verslo interesus Rusijoje 
(Tapinas, 2014). Išjungti rusišką propagan-
dą MTG koncernui dėl jo interesų Rusijoje 
tiesiog finansiškai yra per daug skausmingas 
žingsnis. Dezinformacijos, neapykantos, 
sklindančios iš „rusiškų“ kanalų, ribojimas 
buvo įgyvendintas palikus didžiulę translia-
cijos „skylę“. 

Tokių paliktų „pilkųjų dėmių“, kuriomis 
informacinio karo tikslais pasinaudoja 
Rusija, galima rasti gerokai daugiau. Už 
audiovizualinės politikos įgyvendinimą 
Lietuvoje atsakinga Kultūros ministerija, 
tačiau informacinio karo aspektas joje 
nėra akcentuojamas. Užsienio reikalų 
ministerija yra atsakinga už derybas su 
Europos Komisija. Pastaroji yra priėmusi 
konvenciją Televizija be sienų, kuri nustato, 
kad klausimus dėl televizijos turinio neati-
tikties įstatymams turi spręsti transliavimo 
licenciją išdavusi valstybė (Commission..., 
1984). Tuo pasinaudojo Rusijos kanalai, 
kurie pasiėmė licencijas Jungtinėje Kara-
lystėje, Švedijoje ar kitose ES šalyse narėse, 
bet transliuoja į Baltijos valstybių teritoriją. 

Įvykių Ukrainoje kontekste Lietuva atsi-
dūrė keistoje padėtyje. Į Lietuvą transliuoja-
ma karą ir neapykantą kurstanti informacija, 
skleidžiama dezinformacija, ir nors tai drau-
džia Lietuvos įstatymai, valstybės poveikio 
priemonės labai ribotos. Už kanalo turinio 
neatitikimus įstatymui atsakingos Vakarų 
Europos šalių institucijos, kurios tų kanalų 
nemato, rusų kalbos nesupranta. Štai kanalo 
NTV Mir Lietuva signalas nesiekia Jungti-
nės Karalystės, nors būtent jų audiovizua-
linės rinkos priežiūros institucija OFCOM  
išdavė transliavimo licenciją ir turėtų vyk-
dyti kanalo priežiūrą (Lietuvos..., 2014). 



18

Lentelė. Televizijos programos, skirtos Lietuvai arba bendrai Baltijos šalims, kurioms transliuo-
ti licencijas yra išdavusios Jungtinės Karalystės, Latvijos ir Švedijos reguliuojančios instituci-
jos (Lietuvos.., 2014)

Jungtinė Karalystė Latvija Švedija

1. Diva Universal 
PBK Lithuania Pervyj 
Baltyjsky Kanal 
Lithuania

Showtime Baltic 
(rusiška versija)

2. First Baltic Music Channel OE Silver Baltic (rusiška 
versija)

3. TCM Europe 4 multimania (lietuviš-
ka versija) 

TV1000 Action East 
(lietuviška versija)

4. Viasat Motor HD (version in Lithuanian) Pingvinukas TV1000 Premium 
(lietuviška versija)

5. Viasat Motor (version in Lithuanian) TV XXI (TV 21) TV1000 East (rusiška 
versija)

6. Viasat Nature East (version in Lithuanian) Rossija RTR
7. Viasat Sport Baltics (version in Lithuanian)
8. Jim Jam (Version in Lithuanian)
9. Ren TV Baltic
10. NTV Mir Lithuania
11. SYFY Universal (CIS Baltics)
12. Sony Entertainment Television Baltics
13. Sony Entertainment Television HD Baltics
14. Sony Sci - Fi Baltics
15. Sony Turbo Baltics
16. Sony Turbo HD Baltics
17. TV8 Lithuania
18. Universal Channel CIS Baltics
19. TVL (TV Lietuva)

2 pav. NTV Mir Lietuva aprėpties zona  
(OFCOM neturi galimybių priimti televizijos kanalo signalo. Tamsi spalva rodo per palydovą 
siunčiamo signalo geresnę aprėptį. Šviesi spalva rodo maksimalias signalo pasiekimo ribas) 

 



19

Norint sustabdyti transliaciją reikia dary-
ti įrašus, juos versti, nurodyti, kur yra galimi 
pažeidimai, nusiųsti, sulaukti atsakymo, 
jei reikia, siųsti patikslinimus. Galiausiai 
sprendimas dėl vieno ar kito siužeto gali 
būti priimtas po vienerių ar daugiau metų, 
o pažeidimai „liejasi gyvai ir nesustabdo-
mu srautu“. Ištaisyti padėtį turėtų imtis 
Užsienio reikalų ministerija, inicijuodama 
konvencijos Televizija be sienų pakeitimus, 
kad būtų suteikti poveikio instrumentai 
toms valstybėms, kurioms dezinformacija 
yra skleidžiama. Deja, informacinio karo 
poveikis ilgą laiką buvo už Užsienio reikalų 
ministerijos interesų lauko. 

Susiklosčius palankiai ekonominei pa-
dėčiai, Rusijoje neapsiribota ekspansija į 
posovietinę erdvę. Nutarta žengti į globalią 
informacinę erdvę. Tam tikslui buvo nutarta 
įsteigti 24 val. per parą veikiantį anglų kalba 
naujienas transliuojantį televizijos kanalą 
Russia Today. Oficialus motyvas kurti ka-
nalą – geriau pristatyti pasauliui Maskvos 
poziciją apie tarptautinius įvykius bei pa-
gerinti šalies įvaizdį. Pagal 2005 m. kurtą 
kanalo koncepciją, televizijos programą tu-
rėjo sudaryti 70 proc. tarptautinių naujienų 
transliacija, o 30 proc. eterio laiko užimti 
labiausiai Vakarų auditoriją dominančios 
informacijos apie Rusiją pateikimas.

Kanalo steigėjas buvo naujienų agen-
tūra RIA Novosti43, tiksliau, jos sukurta 
nekomercinė įstaiga TV Novosti44. Kanalas 
Russia Today už Rusijos ribų plinta naudo-
jant palydovinę sistemą EchoStar, DirecTV 
ir kt. Rusijos teritorijoje kanalas matomas 
Kosmos TV45 ir NTV plius46 palydovinėmis 
sistemomis. Be to, užsienyje kanalas plati-

43  Rus. РИА Новости.
44  Rus. ТВ-Новости.
45  Rus. Космос ТВ.
46  Rus. НТВ-плюс.

nimas kabeliniais tinklais. 2009 m. Russia 
Today pakeitė pavadinimą ir tapo RT kana-
lu. Tokį prekinio ženklo pakeitimą galima 
paaiškinti siekiu iš dalies maskuoti kanalo 
priklausomybę nuo Rusijos. Paprastas žiū-
rovas gali ne iškarto suprasti, kad žiūri an-
glišką rusiško kanalo versiją. Svarbu ir tai, 
kad amerikietiški ar europietiški analogiški 
kanalai pastaruoju metu orientuodamiesi į 
uždarbį prašo iš kabelinių retransliuotųjų 
tam tikro užmokesčio, o Rusijos vyriau-
sybės finansuojama RT siūlo savo turinį 
nemokamai. Tokiu būdu labai didėja kanalo 
skverbtis, kartu auga ir rusiškos propagan-
dos prieinamumas. 2007 m. Russia Today 
tapo pirmuoju rusišku televizijos kanalu, 
pradėjusiu kelti savo medžiagą pasaulinėje 
vaizdinės medžiagos platformoje YouToube 
(Russia..., 2009). 

Kanalo įkeltos medžiagos į YouToube 
peržiūrų skaičius taip pat labai didelis. 
2013 metų birželį kanalas tapo pirmuoju 
televizijos naujienų kanalu, kuris pasiekė, 
kad jo įkeltą medžiagą peržiūrėtų per mi-
lijardą žiūrovų. Be to, RT kanalas turi per 
milijoną prenumeratorių YouToube platfor-
moje, o remiantis comScore duomenimis 
praėjusių metų liepą kanalo internetinis 
puslapis sulaukė 6,32 mln. unikalių apsi-
lankymų. Trisdešimt procentų YouToube 
įkeltos medžiagos vartotojų ir 50 proc. RT 
internetinio puslapio lankytojų ateina iš JAV 
(Pompeo, 2013). 

Russia Today kanalo sukūrimo iniciato-
riumi tapo tuometinio Rusijos prezidento 
Vladimiro Putino patarėjas jau minėtas 
M.Lesinas, kuris anksčiau vadovavo Spau-
dos ministerijai. Remiantis oficialiu prane-
šimu spaudai, kanalas „atspindės Rusijos 
poziciją svarbiausiais tarptautiniais klausi-
mais“, „informuos auditoriją apie rusiško 
gyvenimo įvykius ir reiškinius“ (IA Volga 



20

Inform, 2005). Fakto, kad Russia Today 
kanalo paskirtis – aktyviau kovoti pasauli-
nėje filmuotos medžiagos kovoje, neslėpė 
ir vyriausioji kanalo redaktorė Margarita 
Simonian. „Rusija yra svarbi ir didžiulė 
šalis, todėl reikia, kad jos poziciją žinotų 
žiūrovai visame pasaulyje“ (Reuters-BNS, 
2005). Anot M. Simonian, „kanalas sieks 
parodyti Rusijos visuomenės nuomonės 
pjūvį apie vienus ar kitus tarptautinius 
įvykius, nes visuomenės nuomonė Rusi-
jos Federacijoje ne visuomet sutampa su 
visuomenės nuomone tam tikrose Europos 
šalyje ar visuomenės nuomone Jungtinėse 
Valstijose“ (IA Volga, 2005). Siekdamas 
populiarumo, kanalas samdo anglakalbius 
žurnalistus, o 2013 m. pasirašė kontraktą su 
televizijos pokalbių žvaigžde Larry Kingu 
(Mackey, Roth, 2013).

Šiandien kuriami žiniasklaidos kanalai, 
kurie pasitelkdami naujas technologijas 
peržengia valstybių sienas. Rusiškai supran-
tantiems asmenims siūloma žiūrėti teminius 
kanalus. Be to, skverbtį vykdo valstybinė 
televizija RTR Planeta. Rusija „savomis“ 
laikomose teritorijose, ten, kur rado galimy-
bių naudoti politinį spaudimą ar daryti įtaką 
ekonominiais ryšiais su Maskva susijusiems 
verslininkams, kūrė vietinius nacionalinius, 
regioninius žiniasklaidos kanalus, kurie 
tapo Kremliaus informacijos dubliuotojais. 
Ukrainoje tai buvo televizijos kanalas Inter 
TV, Baltijos valstybėse – Pirmasis Baltijos 
kanalas, Lietuvoje – dalyje mažų komer-
cinių radijo stočių pateikiama prorusiška 
informacija. Tai, kad svarbiausios Rusijos 
elektroninės komunikacijos priemonės yra 
valdžios kontroliuojamos, palengvina jų 
žengimą į užsienio teritorijas. Tai daroma 
keliais būdais: 
a) steigiant radijo ir televizijos kanalus 

Rusijos teritorijoje, bet jų skleidžiamas 

signalas pasiekiamas kaimyninėse vals-
tybėse; 

b) į ES šalių narių teritorijas imta skverbtis 
pasinaudojus ES direktyva Televizija be 
sienų. Įkuriami televizijos ir radijo ka-
nalai užsienyje, kurie juridiškai laikomi 
atskiri nepriklausomi kanalai, bet realiai 
90 proc. ar daugiau turinio atkartoja Ru-
sijos motininių kanalų programas. 
Taip Didžiojoje Britanijoje, Latvijoje ar 

Švedijoje užregistruoti „europietiški“ tele-
vizijos kanalai, kurių pagrindinė auditorija 
yra rusų kalbą mokantys Baltijos valstybių 
gyventojai. Pabrėžtina, kad kanalų turinys iš 
esmės atkartoja Rusijoje veikiančių kanalų 
turinį. Tokių kanalų pavyzdys būtų televi-
zija PBK – atkartoja rusiško kanalo Pervij 
kanal programas, ar Ruskoje radijo Balti-
ja47. Minėta, kad tokie kanalai patenka į ES 
konvencijos Televizija be sienų apsaugą, o 
tai palengvina Rusijai vykdyti informacinį 
karą. Pažymėtina, kad dalis reklaminių 
pranešimų adaptuoti vietinei auditorijai, 
todėl netiesiogiai dalis Lietuvos reklamos 
davėjų apmoka šaliai skirtą rusišką propa-
gandą. Rusijoje sukurtų televizijos filmų, 
pramoginių, pokalbių ar pažintinių laidų 
biudžetai yra daug didesni, nei Lietuvos 
visuomeninio ar komercinių transliuotojų 
išleidžiami pinigai. Maža šalies reklaminė 
rinka neleidžia kurti panašios kokybės 
programų kaip Rusijoje. Dėl objektyvių 
rinkos parametrų Lietuvos transliuotojai 
atsiduria nelygioje konkurencinėje kovoje. 
Pirmasis Baltijos kanalas, parodydamas 
populiariausios Rusijos televizijos kanalo 
laidas, neišleidžia milžiniškų sumų jų 
kūrimui. Kadangi pramoginės rusiškos 
laidos kokybiškos, o nacionalinės tele-
vizijos alternatyvios pramogos pasiūlyti 

47  Rus. Русское Радио Балтия.



21

negali, kaip buvo matyti iš TNS metinės 
žiniasklaidos apžvalgos, išaugo „rusiškų“ 
kanalų žiūrimumas. Kartu su pramoga, 
filmais ir koncertais ištransliuojamos va-
dinamosios analitinės žurnalistikos laidos, 
dokumentika, televizijos žinios, kurios yra 
propagandinės. 

Siekiant informacinio karo tikslų, 
2013 m. buvo priimtas Rusijos vyriausybės 
nutarimas reorganizuoti naujienų agentūrą 
Ria Novosti. 59-eių Dimitrijus Kiseliovas 
2013 m. gruodžio 9 d Rusijos prezidento 
V. Putino įsaku paskirtas Rosija sevodnia 
(Rusija šiandien)48 vadovu. Agentūros 
vyriausiuoju redaktoriumi paskirta kanalo 
Russia Today vyriausioji redaktorė M. Si-
monian. Rosija sevodnia – tai naujas infor-
macinis milžinas, kuris kuriamas panaikinus 
iki tol buvusią didžiausią Rusijos naujienų 
agentūrą Ria Novosti. Sprendimas panaikin-
ti naujienų agentūrą Ria Novosti paaiškintas 
siekiu sumažinti išlaidas. D. Kiseliovas iki 
tol ėjo VGTRK kompanijos direktoriaus 
pavaduotojo pareigas bei televizijos kanale 
Rosija 1 vedė propagandinę informacinę 
laidą Vesti nedeli49. Nauja informacinė 
agentūra turės pateikti Rusijos politikos 
požiūrį pasauliui. Kaip rašoma V. Putino 
įsakyme: „Rosija sevodnia užduotis yra 
informuoti apie valstybinę Rusijos politiką 
ir visuomeninį gyvenimą užsieniečius“ 
(Boleckaja, 2013). Reformuojama ir radijo 
stotis Golas Rosiji, kuri taip pat prijungiama 
prie naujos agentūros. 

Rusijos informacinės erdvės kontrolė, 
išaugę gebėjimai skverbtis į kaimyninių 
valstybių informacinę erdvę, kurti Rusijai 
palankią informacinę darbotvarkę yra bau-
ginanti realybė. Tie, kurie pradeda informa-
cinį karą, siekdami pateisinti savo veiksmus 

48  Rus. России сегодня.
49  Rus. Вести недели.

ir užsitikrinti palankią viešąją nuomonę, į šį 
procesą įtraukia žiniasklaidą ir akcentuoja 
jos svarbą (Martišius, 2010, p. 287–288). 
Pagrįstas realybės įvertinimas yra sudėtin-
gas. Didelę dalį informacijos sudaro faktai, 
kurie sunkai išmatuojami. Žiniasklaida 
neretai priversta pateikti tam tikros srities 
ekspertų norimą matyti vaizdą, o ne realią 
situaciją. „Realybė jau ne empirinis feno-
menas, bet virtualios patirties rezultatas. 
O tas, kas valdo virtualios realybės kons-
travimo mechanizmus, gali mums daryti 
milžinišką, iš šalies sunkiai kontroliuojamą 
įtaką“ (Bielinis, 2000, p. 104). Sukuriama 
„mediarealybė“, kuri veikia pagal atskiras 
žinių atrankos, kūrimo ir sklaidos taisykles. 
„Objektyvios žinios apie socialinį gyvenimą 
ištirpsta kuriamų įvykių sraute“ (Luhmann, 
2000, p. 4–5). Pabrėžtina tai, kad nors 
„mediarealybė“ ir dirbtinė, tačiau ji veikia 
žmonių elgseną, daro įtaką jų politiniams, 
ekonominiams sprendimams.

Išvados 

Lietuvos valstybė sėkmingai integravosi 
į politines, ekonomines, karines Vakarų 
struktūras. Sugebėjome sukurti veikiančią 
demokratinę, laisvos rinkos taisyklėmis 
besivadovaujančią valstybę. Deja, atkurtos 
nepriklausomybės dvidešimtmečio nepaka-
ko svariai integruotis į Vakarų informacinę 
erdvę. Nors jaunesnioji karta vis geriau 
išmoksta Vakarų Europos kalbų, vyresnioji 
karta, mokėdama tik rusų kalbą, naudoda-
ma „rusišką“ žiniasklaidą, gyvena Rusijos 
informacinėje erdvėje. Šis faktas labai pa-
lengvina Rusijai vykdyti informacinį karą, 
turint galvoje tai, kad būtent vyresnioji karta 
yra labiausiai aktyvi per rinkimus. 

Stebint rusiškus kanalus šiandienių įvy-
kių Ukrainoje kontekste, galima išskirti ke-



22

letą pagrindinių rusiškos propagandos raiš-
kos bruožų. Pirmiausia, pateikiama nemažai 
melagingų faktų, tačiau dėl pasunkintos 
prieigos prie informacijos šaltinių, informa-
cijos patikrinimo galimybių ribotumo melui 
yra paprasta praslysti į eterį. Kitas svarbus 
aspektas – kartojama ta pati idėja keliais 
variantais. Iš principo nuolatos kalama, kad 
Kijeve valdžią paėmė chunta, profašistinė 
vyriausybė, benderovcai, kurie rytų Ukrai-
noje vykdo baudžiamąsias akcijas, žudo 
rusakalbius gyventojus. Pastariesiems nieko 
nelieka tik imtis ginklų ir gintis. Neigiamas 
Rusijos kariuomenės dalyvavimas kovojant 
separatistų pusėje, nors daugybę faktų tai 
įrodo. Taip pat nuolatos kartojama, kad 
įvykiams Ukrainoje užkulisiuose diriguoja 
JAV, o kitos NATO valstybės narės, tarp jų 
ir Lietuva, yra paklusnios vykdytojos. Toks 
naratyvas, tik sukeičiant akcentus, kartoja-
mas nuolatos. Be to, vienas iš svarbiausių 
bruožų yra tas, kad rusiškuose kanaluose 
nėra jokios alternatyvios nuomonės. Kad 
yra kitaip manančių pasakoma, bet ne-
ištransliuojama, ką jie sako, beriama tik 
kritika kitaminčių atžvilgiu. 

Gaunamas efektas, kurį taikliai api-
būdino Rusijos televizijos kritikė Arina 
Borodina. Anot jos, Rusijos informacinio 
valdymo gebėjimai gerokai išaugę. 2008 m. 
Rusijos–Gruzijos karo metu programą 
Laikas vidutiniškai žiūrėjo 15–20 proc. tele-
vizijos žiūrovų, o kovo, balandžio mėnesių 
tris savaites (Krymo aneksijos laikotarpis) 

žiūrimumo rodiklis žemiau 25 proc. nekris-
davo. Žinios iš prime time (žiūrimiausio 
laiko) laiko išstūmė pramogines laidas. Be 
to, išaugo ir pačių žinių apimtis. Dabar ro-
doma po 10 siužetų apie Ukrainą (Ivanina, 
2014). Jei nuo ryto iki vakaro kartojama, 
kad Ukrainą užgrobė fašistinis režimas, 
benderovcai, tai nepatikėti tuo yra labai 
sudėtinga.

Antikinės Graikijos Spartos valstybės 
karalius Leonidas su 300 spartiečių 480 m. 
prieš Kristų metė iššūkį gausingai ir ga-
lingesnei persų armijai. Termopilų mūšyje 
karalius Leonidas ir jo kariauna žuvo, bet 
jos didvyriškas pasipriešinimas didesnėms 
priešo pajėgoms įkvėpė graikus tęsti kovą. 
Karalius Leonidas ir 300 spartiečių istorijos 
tėkmėje tapo didvyriškumo, narsos ir ne-
pasidavimo simboliu. Rusijos prezidentas 
V. Putinas 2014 m. balandžio 22 d. įsa-
kymu apdovanojo 300 Rusijos žurnalistų, 
redaktorių, apžvalgininkų už objektyvų 
Kryme vykusių įvykių pateikimą (Kami-
šev, Boleckaja, 2014). Tokiu būdu Rusijos 
informacinėje erdvėje, į kurią patenka ir 
didelė dalis Lietuvos, pateisinamas rodomas 
vaizdas, įteisinama propaganda. 

Lietuvos valdžia yra susirūpinusi infor-
macinio karo poveikiu iš Rusijos. Deja, 
susiklosčiusi žiniasklaidos verslo praktika, 
elektroninės žiniasklaidos rinkos reguliavi-
mas ir didelis informacinio karo poveikio 
vėlavimas neleidžia greitai imtis efektyvių 
atsakomųjų veiksmų. 

LITERATŪRA 

AKSARTOVA, Sada (2003). Television in the 
Russian Federation: Organisational structure, Pro-
gramme Production and Audience. A Report for 
the European Audiovision Observatory [interakty-
vus] [žiūrėta 2012 m. balandžio 21 d.]. Prieiga per 
internetą: <http://www.infoamerica.org/documen-
tos_pdf/rusia1.pdf>.

BELIN, Laura (2002). The Rise and Fall of Rus-
sia’s NTV. Stanford Journal of International Law, 
vol. 38, iss. 1, p. 19–42.

BELIN, Laura (2004). Politics and the Mass Me-
dia under Putin. In ROSS, Cameron. Russian Poli-
tics Under Putin. Manchester: Manchester Univer-
sity Library, p. 133–154.



23

BIELINIS, Lauras (2000). Rinkiminių technolo-
gijų įvadas. Vilnius: Margi raštai, 2000. ISBN 9986-
09-224-8.

COMMISSION OF THE EUROPEAN COM-
MUNITIES (1984). Television witout Frontiers: 
Green Paper on the Establishment of the Common 
Market for Broadcasting, Especially by Sattelite and 
Cable [žiūrėta 2009 m. sausio 24 d.]. Prieiga per 
internetą: <http://aei.pitt.edu/1150/01/TV_frontiers_
gp_table_COM_84_300.pdf>.

DUNN, A. John (2009). Where did it all go 
wrong? Explaining Russian television in the Putin 
era. In BEUMERS, B., HUTCHINGS, S., RULYO-
VA, N. (eds.). The Post-Soviet Russian Media – Con-
flicting Signals. New York: Routledge, p. 42–55. 

CHRISTOPHER, Paul (2008). Information Op-
erations – Doctrine and Practice. London: Praeger, 
2008. ISBN 978-0275995911.

FREEDOM HOUSE (2013). Global Press 
Freddom Rankings [interaktyvus] [žiūrėta 2014 m. 
balandžio 8 d.]. Prieiga per internetą: <http://www.
freedomhouse.org/sites/default/files/Global%20
and%20regional%20tables.pdf>.

LIETUVOS RADIJO IR TELEVIZIJOS KOMI-
SIJA (2014). Lietuvos radijo ir televizijos komisijos 
2013 m. veiklos ataskaita Lietuvos Respublikos Sei-
mui [interaktyvus] [žiūrėta 2014 m. birželio 21 d.]. 
Prieiga per internetą: <http://www.rtk.lt/assets/files/
LRTK%20ataskaita%202013.pdf>.

LUHMANN, Niklas (2000). The Reality of the 
Mass Media. Stanford: Polity Press, 2000. ISBN 
978-0745621319.

MALIUKEVIČIUS, Nerijus (2008). Rusijos in-
formacijos geopolitikos potencialas ir sklaida Lietu-
voje: Daktaro disertacija, 2008.

MARTIŠIUS, Mantas (2010). (Ne)akivaizdus 
karas: nagrinėjant informacinį karą. Vilnius: Versus 
aureus. ISBN 9789955342908. 

MARTIŠIUS, Mantas (2012). Žurnalistikos ty-
rimai: Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir 
informacija), nr. 5 [interaktyvus] [žiūrėta 2014 m. 
rugpjūčio 5 d.]. Prieiga per internetą: <http://www.
vu.lt/leidyba//dokumentai/zurnalai/urnalistikos%20
tyrimai/urnalistikos%20tyrimai%202012%205/183-
205.pdf>.

TNS GALLUP TYRIMAI (2014). Metinė ži-
niasklaidos tyrimų apžvalga 2013 m. [interaktyvus] 
[žiūrėta 2014 m. birželio 8 d.]. Prieiga per internetą: 
<http://www.tns.lt/data/files/Metines_apzvalgos/Zi-
niasklaidos%20tyrimu%20apzvalga%202013.pdf>.

TRUSCOTT, Peter (2004). Putin’s Progress. 
London: Pocket Books. ISNB 978-0743496070. 

WHITE, Stephen; OATES, Sarah; MCALLIS-
TER, Ian (2005). Media Effects and Russian Elec-
tions, 1999–2000. British Journal of Political Sci-
ence [interaktyvus], vol. 35, p. 191–218 [žiūrėta 
2013 m. spalio 3 d.]. Prieiga per internetą: <http://
politicsir.cass.anu.edu.au/staff/mcallister/pubs/Rus-
siaTV.pdf>.

ZOLOTOV, Andrei (2001). The Roots of NTV’s 
Difficulties Dig Deeply into Political Turf. Nieman 
Reports [interaktyvus], vol. 55, iss. 2, p. 85–87 
[žiūrėta 2014 m. vasario 9 d.]. Prieiga per internetą: 
<http://www.nieman.harvard.edu/reports/article/ 
101707/The-Roots-of-NTVs-Difficulties-Dig-Deep-
ly-Into-Political-Turf.aspx>.

ДОКТРИНА ИНФОРМАЦИОННОЙ БЕЗ-
ОПАСНОСТИ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ 
(2000) [interaktyvus] [žiūrėta 2003 m. spalio 10 d.]. 
Prieiga per internetą: <http://stra.teg.ru/library/
national/34/2/2>.

МАНОЙЛО, Андрей (2003). Государствен-
ная информационная политика в особых усло-
виях [interaktyvus] [žiūrėta 2008 m. gruodžio 4 d.]. 
Prieiga per internetą: <http://www.psyfactor.org/lib/
monografia.zip>.

ПАНАРИН, Игорь (2006). Информационная 
война и геополитика. Москва: Поколение. ISBN 
5-9763-0001-4.

ПАНАРИН, Игорь; ПАНАРИНА, Любовъ 
(2003). Информационя война и мир. Москва: 
Олma прecc. ISBN 5-224-04397-2.

ПОЧЕПЦОВ, Георгий (2001). Информацион-
ные войны. Москва: Рефл-булк. IBSN 5-87983-
087-x.

ВОЕННАЯ ДОКТРИНА РОССИЙСКОЙ ФЕ-
ДЕРАЦИИ (2000). Совет Безопасности Россий-
ской Федерации [interaktyvus] [žiūrėta 2002 m. 
vasario 12 d.]. Prieiga per internetą: <http://www.
iss.niiit.ru/doktrins/doktr02.htm>.

УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА РОССИЙСКОЙ ФЕ-
ДЕРАЦИИ (1996). О координирующей роли 
Министерства иностранных дел Российской Фе-
дерации в проведении единой внешнеполитиче-
ской линии Российской Федерации [interaktyvus] 
[žiūrėta 2005 m. birželio 8 d.]. Prieiga per internetą: 
<http://www.ln.mid.ru/nsite-sv.nsf/6a5a8c8bf57c54
8743256aaa00420ab4/3714aa7372fffa0a43256aaa0
0469e20?OpenDocument>.

Interneto šaltiniai 

KOMERSANT (2005). Veščiai strona ogromna-
ja. Komersant 06.08 [interaktyvus] [žiūrėta 2005 m. 



24

birželio 8 d.]. Prieiga per internetą: http://www.ram-
bler.ru/db/news/msg.html?mid=6086298&s=11

MACKEY, Robert; ROTH, Andrew (2013). 
Kremlin-Owned Network Hires Larry King. New York 
Times [interaktyvus] [žiūrėta 2013 m. gegužės 30 d.]. 
Prieiga per internetą: <http://thelede.blogs.nytimes.
com/2013/05/29/kremlin-owned-network-hires-
larry-king/?module=Search&mabReward=relbias% 
3Aw%2C{%222%22%3A%22RI%3A14%22}>. 

POMPEO, Joe (2013). Russia Goes Viral: How 
the RT Network Built a U.S. Audience. Daily Intel-
ligencer [interaktyvus] [žiūrėta 2013 m. gruodžio 
14 d.]. Prieiga per internetą: <http://nymag.com/dai-
ly/intelligencer/2013/09/how-the-rt-network-built-
a-us-audience.html>.

RUSSIA TODAY (2009). Authors and company 
info [interaktyvus] [žiūrėta 2009 m. liepos 31 d.]. 
Prieiga per internetą: <http://www.russiatoday.com/
About_Us/Corporate_Profile.html>.

REUTERS – BNS (2005). Rusija ketina steigti 
pasaulinį televizijos kanalą savo įvaizdžiui gerinti 
[interaktyvus] [žiūrėta 2005 m. birželio 7 d.]. Priei-
ga per internetą: <http://www.bernardinai.lt/index.
php?url=articles/28773>.

SLON.RU (2013). Газпром-медиа покупает 
Профмедиа [interaktyvus] [žiūrėta 2013 m. gruo-
džio 12 d.]. Prieiga per internetą: <http://slon.
ru/fast/business/gazprom-media-kupit-prof-me-
dia-1025083.xhtml>. 

TAPINAS, Andrius (2014). Kodėl „Viasat“ nie-
kada nesustabdys propagandinių Rusijos kanalų re-
transliacijos. www.tapinas.lt [interaktyvus] [žiūrėta 
2014 m. liepos 28 d.]. Prieiga per internetą: <http://
www.tapinas.lt/2014/07/zurnalistinis-tyrimas-kodel-
viasat-niekada-nesustabdys-propagandiniu-rusijos-
kanalu-retransliacijos-arba-svedai-bekrasciu-gali-
mybiu-salyje/>.

VIASAT (2014). „Viasat“: žodžio laisvė – efek-
tyvesnis būdas kovoti su propaganda nei cenzūra. 
VZ.lt [interaktyvus] [žiūrėta 2014 m. gegužės 18 d.]. 
Prieiga per internetą: <http://vz.lt/article/2014/4/30/

viasat-zodzio-laisve-efektyvesnis-budas-kovoti-su-
propaganda-nei-cenzura#ixzz39b9zttdq>.

БОЛЕЦКАЯ, Ксения (2013).  Газпром-медиа 
покупает Профмедиа. Vedimosti.ru [interakty-
vus] [žiūrėta 2013 m. gruodžio 12 d.]. Prieiga per 
internetą: <http://www.vedomosti.ru/companies/
news/19224011/gazprom-media-pokupaet-profme-
dia>.

БОЛЕЦКАЯ, Ксения; ГЛИКИН, Максим 
(2013). РИА Новости ликвидируют ради эко-
номии и пропаганды. Vedomosti.ru [interak-
tyvus] [žiūrėta 2013 m. gruodžio 23 d.]. Prieiga 
per internetą: <http://www.vedomosti.ru/politics/ 
news/19899831/putin-rasporyadilsya-novostyami 
#ixzz32yXTEsO8>.

ВАРШАВЧИК, Сергей (2005). Дума осудила 
передел телерынка. Независимая газета [interak-
tyvus] [žiūrėta 2006 m. balandžio 15 d.]. Prieiga per 
internetą: <http://www.ng.ru/politics/2005-03-17/1_
tvmarket.html>.

IA VOLGA INFORM (2005). В сентябре нач-
нет вещание англоязычный телеканал о России. 
Rambler [interaktyvus] [žiūrėta 2005 m. birželio 7 
d.]. Prieiga per internetą: <http://www.rambler.ru/
db/news/msg.html?mid= 6080354&s=2>.

IA VOLGA INFORM (2005). Задача англоязыч-
ного телеканала – улучшение имиджа России за 
рубежом. Rambler [interaktyvus], [žiūrėta 2005 m. 
birželio 7 d.]. Prieiga per internetą: <http://www.
rambler.ru/db/news/msg.html?mid=6081036&s=2>.

ИВАНИНА, Ксения (2014). 8 тезисов о рос-
сийском телевидении. Slon.ru [interaktyvus] [žiū-
rėta 2014 m. balandžio 3 d.]. Prieiga per internetą: 
<http://bg.ru/society/8_faktov_o_rossijskom_televi-
denii-21487/>.

КАМЫШЕВ, Дмитрий; БОЛЕЦКАЯ, Ксения 
(2014). Владимир Путин наградил более 300 
работников СМИ за «объективное освещение 
событий в Крыму». Vedomosti.ru [interaktyvus] 
[žiūrėta 2014 m. gegužės 5 d.]. Prieiga per internetą: 
<http://www.vedomosti.ru/politics/news/26101421/
za-vzyatie-kryma#ixzz39hEZaan5>.

TRAITS OF THE RUSSIAN INFORMATION WARFARE

Mantas Martišius
S u m m a r y

This article discusses the Russian theorists’ approach 
to information warfare, its applicability to regain the 
Soviet Union “lost territories”. Reviewed is the jurid-

ical background to consolidate the electronic media 
in the hands of the Russian government. The process 
of elimination alternative political opinions in Rus-



25

sia is reviewed. Discussed are the thoughts of Rus-
sian information warfare theorists about the media 
used to collect the areas considered as their own. The 
ways how the media can create the imaginary reality 
are examined. Russia's state-controlled information 
space overcomes Russian boundaries and enters the 
global information space. 

The information war is not a very new phenom-
enon. The current military affairs have been led by in-
formation war activities. Protests against the former 
Ukrainian president Viktor Janukovich started in late 
2013 and concluded in the open revolt and overthrow 
of the existing regime. Discontent with such events, 
Russia brutally intervened in the internal Ukrainian 
affairs, occupied and annexed the Crimean peninsula, 
then provoked mutiny in estern Ukrainian regions. 
The war broke out, and the Russian media have been 
exploited to legitimize Kremlin’s and separatists ac-
tions. 

The purpose of the article is, by using analytical 
and comparative methods, to scrutinize the informa-
tion war problematic in Russian’s works. Informa-
tion space exploitation is a crucial Russian politics’ 
part. The consolidated and censored internal Russian 
media space is designed to consolidate society to 
support nationalistic and imperialistic Moscow ambi-
tions and to prevent other than Kremlin ideas’ circu-
lation. The information war is used to penetrate into 
the former Soviet Union republics’ media space, to 

form the media agenda, and to shape, now indepen-
dent from Russia states societies’ views. Even more, 
Russia creates channels for non-Russian speakers to 
attract them to their side. The Russian media directly 
or by exploiting close relationships with Moscow 
business, construct the image of the favourable real-
ity. The complicated social problems have led us to 
the fact that decision currently is made on the media 
supplied facts’ preferences. The perceptions of ideas 
is constructed in the information war twilight.  

The article also draws attention to fact that Lithu-
ania is abjectly prepared to react to the external in-
formation war threat from Russia. Russia wisely uses 
the EU legislation loops into the penetrate to Lithu-
anian media space and to guarantee the EU law pro-
tection and contrary to Russia internally wiped out 
media field from the non-Kremlin-controlled media. 
The juridical posed law makes obstacles for foreign 
capital to invest in the Russian media. And the media 
which get grants from abroad is claimed to be for-
eign agents. Lithuania is very concerned about the 
information war influence on society, but the internal 
media business practices, the principles of electronic 
media regulations, and being so late to react do not 
allow to take effective contra measures. Lithuania 
has successfully intergraded into political, military, 
and economic western alliances, but not to the west-
ern media space. This fact allows Russia still to fight 
for Lithuanian hearts and souls.


