https://www.zurnalai.vu.lt/verbum/gateway/plugin/WebFeedGatewayPlugin/atomVerbum2024-03-05T11:13:19+00:00Danguolė Melnikienėdang3@takas.ltOpen Journal Systems<p>Įkurtas 2010 m. Publikuoja germanų, romanų ir slavų lingvistikos bei edukologijos tyrimų tematikos straipsnius. Registruotas <em>Scopus</em> nuo 2021.</p>https://www.zurnalai.vu.lt/verbum/article/view/34787"New Regionalism" and Its Implementation in Ukrainian Legislation: The Terminology and the Political Implications2024-03-07T07:41:35+00:00Nazarii Melnyk
<p><span style="color: #000000; font-family: 'Times New Roman'; font-size: medium; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: start; text-indent: 0px; text-transform: none; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; text-decoration-thickness: initial; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">This paper investigates the terminology associated with "New regionalism" and its integration into Ukrainian legislation, analyzing its political and administrative implications. "New regionalism" is a contemporary administrative-territorial reform, with a focus on the principle of subsidiarity, which minimizes central authority intervention in local affairs. While not explicitly present in its regulations, certain subsidiarity elements are part of Ukrainian law. The study explores the adoption and implementation of "New regionalism" principles and terminology within the country's legal discourse. The second aim of the study was to examine how "New regionalism" could potentially influence the political dynamics and administrative structures, particularly in the context of decentralization efforts. By employing systematic and comparative methodologies alongside principles of dialectical analysis, the study offers insights into the evolving landscape of Ukrainian political and administrative terminology alongside its structures, which might play a crucial role in the context of the Russian-Ukrainian conflict.</span></p>
2023-12-28T00:00:00+00:00Autorių teisių (c) 2023 Authorshttps://www.zurnalai.vu.lt/verbum/article/view/33049Frazemos akademiniuose studentų tekstuose2024-03-05T09:14:29+00:00Danguolė Melnikienė
<p>Vilma ZUBAITIENĖ, Gintarė JUDŽENTYTĖ-ŠINKŪNIENĖ, Eglė GUDAVIČIENĖ, Lina PLAUŠINAITYTĖ, Skaistė VOLUNGEVIČIENĖ<em>. Studentų darbų fraziškumas.</em> Kolektyvinė monografija. Vilnius, Vilniaus Universiteto leidykla, 2020, 614 p.</p>
2023-08-22T00:00:00+00:00Autorių teisių (c) 2023 Authorshttps://www.zurnalai.vu.lt/verbum/article/view/32885Lietuviškojo tapatumo apraiškos grįžusių iš užsienio vaikų sakytinės kalbos tekstyne2024-03-05T09:25:45+00:00Anželika GaidienėAurelija Tamulionienė
<p>Straipsnio tikslas<strong> </strong>– remiantis grįžusių iš užsienio vaikų sakytinės kalbos tekstyno pavyzdžių su leksemomis <em>Lietuva, lietuvis, lietuviškas </em>ir<em> lietuviškai</em> analize, parodyti kaip per šių leksemų vartoseną skleidžiasi vaikų lietuviškasis tapatumas. Atliekant tyrimą norėta pasižiūrėti, kaip grįžę iš užsienio vaikai suvokia Lietuvą, kas jiems (ne)patinka Lietuvoje, kokius Lietuvos, lietuvių ir pan. požymius išskiria ir t. t. Tyrimo medžiagą sudaro 73 vaikų (8–12 metų) duomenys. Pavyzdžiai su minėtomis leksemomis rinkti iš pusiau struktūruoto interviu pirmosios dalies <em>„apšilimo“</em>, kurioje mokiniai prisistatė, pasakojo apie šeimą, draugus, gyvenamąją vietą ir pan. Šioje interviu dalyje vaikų taip pat buvo klausiama, kas jiems Lietuvoje patinka, gal nepatinka, kodėl. Išanalizavus rastus pavyzdžius paaiškėjo, kad plačiausiai grįžusių iš užsienio vaikų lietuviškasis tapatumas skleidžiasi per socialinį ir kultūrinį aspektus, tai reikšmingai kreipia į adaptacijai svarbius veiksnius.</p>
2023-10-16T00:00:00+00:00Autorių teisių (c) 2023 Anželika Gaidienė | Aurelija Tamulionienėhttps://www.zurnalai.vu.lt/verbum/article/view/31495Topics in Foreign Language Teaching in Research Articles in Psycholinguistics: Reviewing the State-of-the-Art2024-03-05T09:18:09+00:00Oleksandr Kapranov
<p>The article introduces a study whose purpose is to provide a review of research articles (RAs) in psycholinguistics which focus on foreign language teaching (FLT). To that end, the study examines a corpus of RAs in psycholinguistics that address FLT-related research topics, which are published in two international peer-reviewed journals, namely <em>Psycholinguistics</em> and <em>Eastern European Journal of Psycholinguistics</em>. The corpus was examined for the presence of research topics in FLT, as well as the RAs’ bibliometric data. The results of the corpus analysis revealed that the majority of the RAs were single-authored by female researchers, who focused on such FLT-related research topics as translation and interpreting, speaking in a foreign language (FL), and FL proficiency. It was established that the FLT-themed RAs investigated primarily English as a Foreign Language (EFL) and, less frequently, German, Chinese, Japanese, Latin, and Ukrainian. The findings are further described and discussed in the article.</p>
2023-07-07T00:00:00+00:00Autorių teisių (c) 2023 Oleksandr Kapranovhttps://www.zurnalai.vu.lt/verbum/article/view/32583Prompting Metalinguistic Awareness in Large Language Models: ChatGPT and Bias Effects on the Grammar of Italian and Italian Varieties2024-03-05T09:27:18+00:00Angelapia MassaroGiuseppe Samo
<p><span style="color: #333333; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: start; text-indent: 0px; text-transform: none; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; background-color: #ffffff; text-decoration-thickness: initial; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">We explore ChatGPT’s handling of left-peripheral phenomena in Italian and Italian varieties through prompt engineering to investigate 1) forms of syntactic bias in the model, 2) the model’s metalinguistic awareness in relation to reorderings of canonical clauses (e.g., Topics) and certain grammatical categories (object clitics). A further question concerns the content of the model’s sources of training data: how are minor languages included in the model’s training? The results of our investigation show that 1) the model seems to be biased against reorderings, labelling them as </span><em style="box-sizing: border-box; color: #333333; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: start; text-indent: 0px; text-transform: none; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; background-color: #ffffff; text-decoration-thickness: initial; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;">archaic</em><span style="color: #333333; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: start; text-indent: 0px; text-transform: none; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; background-color: #ffffff; text-decoration-thickness: initial; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;"> even though it is not the case; 2) the model seems to have difficulties with coindexed elements such as clitics and their anaphoric status, labeling them as ‘not referring to any element in the phrase’, and 3) major languages still seem to be dominant, overshadowing the positive effects of including minor languages in the model’s training.</span></p>
2023-12-20T00:00:00+00:00Autorių teisių (c) 2023 Angelapia Massaro | Giuseppe Samohttps://www.zurnalai.vu.lt/verbum/article/view/29712Terminas depresija dabartinėje lietuvių publicistikoje2024-03-05T09:16:29+00:00Palmira Zemlevičiūtė
<p class="western" align="left">Straipsnyje aiškinamasi, kaip pakinta termino <em>depresija</em> specialioji reikšmė publicistiniame diskurse, kas turi įtakos tiems pokyčiams vykti. Išnagrinėjus arti 2000 <em>Dabartinės lietuvių kalbos tekstyno</em> publicistikos sakinių su terminu <em>depresija</em>, nustatyta, kad šio termino, peržengusio specialiosios srities ribas, tik viena iš termininių reikšmių (medicininė) patiria trejopo laipsnio transformacijų, kitos gi reikšmės nepagaulios mainytis. Pirma, termininės reikšmės, kuriomis šis terminas vartojamas tiriamojoje medžiagoje, iš esmės nepakinta, termino ryšys su dalykine sąvoka nenutrūksta. Antra, termininė (medicininė) reikšmė pakinta iš dalies, sąvokos samprata supaprastėja. Trečia, termininė reikšmė patiria įvairių semantinių transformacijų, terminas dar labiau atitrūksta nuo specialiosios reikšmės, įgyja emocinių, ekspresinių atspalvių. Tokioms transformacijoms daro įtaką publicistinio stiliaus tekstų tematika, autorių intencija, kontekstiniai partneriai (būdvardžiai, veiksmažodžiai), kurie dažniausiai yra stilistiškai konotuoti. Visgi kartais problemiška tiksliai nustatyti <em>depresijos</em> termininės reikšmės transformacijos laipsnį. Kartais riba tarp termino <em>depresija</em> ir žodžio <em>depresija</em> yra sąlygiška.</p>
2023-02-13T00:00:00+00:00Autorių teisių (c) 2023 Palmira Zemlevičiūtėhttps://www.zurnalai.vu.lt/verbum/article/view/28831Analysis of English-Spanish False Friends2023-01-23T09:44:49+00:00Lina Inčiuraitė-NoreikienėDeimantė Šarkaitė
<p>The present study aims to carry out an analysis of English-Spanish false friends in order to establish the most prevailing type of false friends and to determine their degree of falseness and semantic resemblance. Qualitative and quantitative methods were used to conduct the research. The results of the analysis have shown that the most dominant part of speech among false friends in English and Spanish is the category of nouns. The vast majority of false friends share their origins in Latin. The most prevailing type of false friends is semantic total. The data gathered from the questionnaire display that the majority of language users are familiar with the phenomenon and can recognize and understand the meaning of the false friend word pairs.</p>
2022-12-30T00:00:00+00:00Autorių teisių (c) 2022 Lina Inčiuraitė-Noreikienė | Deimantė Šarkaitėhttps://www.zurnalai.vu.lt/verbum/article/view/10263Language Policy at Universities in the Process of Internationalisation: Vilnius University Students’ Views2023-01-18T09:44:39+00:00Roma KriaučiūnienėRasa Šlikaitė
<p>Leksinė ekspansija yra ir labai patraukli, bet taip pat ir greitai nuvilianti lingvistikos tyrinėjimų sritis. Viena vertus, ji gali atskleisti daug turiningų įžvalgų apie kalbą ir jos vartotojus, nes nauji žodžiai atspindi kalbinę tam tikros bendruomenės situaciją, jos mąstyseną, pažiūras, naujų žodžių vartosenos modelius. Kita vertus, beveik neįmanoma išsamiai pateikti pačių naujausių leksikos pokyčių. Nepaisant tokių tyrimų sudėtingumo, jie yra vertingi, nes nauji žodžiai yra esminis bet kurios gyvosios kalbos studijų ir mokymo bei mokymosi elementas. Tyrimas grindžiamas naujų, nuo 2004 metų įtrauktų į Oksfordo anglų kalbos žodyno ( OED) elektroninę versiją ( į imtį įeina įvairių semantinių laukų bei skirtingos kilmė nauji, jau pripažintos vartosenos žodžiai) analize. Šiame straipsnyje dėmesys yra skiriamas šių žodžių darybos procesams, tikintis atrasti, kurie darybos būdai prisideda prie dabartinės anglų leksikos plėtros ir kurie iš jų yra dažniausiai vartojami. Tikslui pasiekti yra keliami šie uždaviniai: 1) naujų žodžių sampratos apibrėžtis ir anglų kalbos leksikos plėtros procesų apžvalga; 2) naujų šiuolaikinės anglų kalbos žodžių, pateikiamų Oksfordo anglų kalbos žodyno (OED) elektroninėje versijoje, darybos būdų nustatymas. Šiame tyrime taikyti kiekybiniai ir kokybiniai tyrimo metodai. Rezultatai rodo, kad naujų žodžių sąvoka nėra paprasta anglų kalboje. Naujausiai kalbinėje bendruomenėje pripažintai ir vartojamai leksikai apibūdinti sinonimiškai yra naudojami tiek terminas „naujadaras“, tiek sąvoka „naujas žodis“. Tyrimas atskleidė, kad derivacija, trumpiniai ir dūriniai yra dažniausiai naudojami žodžių darybos būdai naujos leksikos kūrimo procesuose. Semantinė kaita taip pat reikšmingai prisideda prie dabartinio žodyno plėtros. Pažymėtina, kad analogijos pagrindu sudaroma daugybė naujų žodžių. Kiti žodžių darybos būdai yra naudojami retai arba visai nenaudojami. Tyrimo rezultatai atitinka ankstesniuose tyrimuose pastebėtas leksikos plėtros tendencijas. </p>
2022-12-30T00:00:00+00:00Autorių teisių (c) 2022 Authorshttps://www.zurnalai.vu.lt/verbum/article/view/30797Multilingualism as a Key Challenge for Higher Education Language Policy: The ARQUS Perspective2023-01-18T09:44:38+00:00Olaf BärenfängerAlba DelgadoKerstin Gackle
<p>Language plays an essential role in education, where it serves as both the medium of instruction and key to communication. To warrant successful teaching, learning, research and academic mobility, universities must develop a clear vision about the role of language(s) at their institution. For example, they must develop strategies to promote continual growth of their students’ and staff’s professional and academic language skills. This article will report on an initiative undertaken within the Arqus European University Alliance to formulate a comprehensive language policy. To do so, five thematic areas essential to language policies in higher education were identified and questions were developed to gather information from all of the partner universities. This information was then incorporated in the planning and design of a language policy for the Alliance. The Arqus Language Policy now stands as a guideline for university members to develop a clear vision of language in higher education as well as a joint reflection and agreement on the role of multilingual communication in society. In the second phase of the project, further actions and measures can be planned on this basis.</p>
2022-12-30T00:00:00+00:00Autorių teisių (c) 2022 Authorshttps://www.zurnalai.vu.lt/verbum/article/view/30799Arqus University Alliance Staff Members' Linguistic and Intercultural Needs: Survey Results2023-01-18T09:44:37+00:00Simone KlingeBarbara Gödeke
<p>The Arqus European Higher Education Alliance identified as one of its priorities the development of linguistic and intercultural competences of university staff as a measure to ensure high quality teaching and services to students and staff. The present paper presents the main results of a questionnaire that was sent to all academic and administrative staff of the alliance member universities in May and June 2021 that asked about their linguistic and intercultural training needs. The findings of the results were intended to guide actions within the language policy of the universities and serve as a basis for designing joint workshops for staff members according to their needs. The overwhelming majority of the 2206 staff members that completed the questionnaire deemed intercultural training and language training necessary for their professional activity. The languages indicated were wide in range, whereby English clearly stood out, reflecting its growing importance as the <em>lingua franca </em>in academia.</p>
2022-12-30T00:00:00+00:00Autorių teisių (c) 2022 Authors