
5

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

nepriklausomos žiniasklaidos vaidmuo  
Baltarusijos alternatyvaus viešumo  
kūryboje

Viktoras Martinovičius
Europos humanitarinis universitetas, Tauro g. 12, LT-01114 Vilnius 

El. paštas: victor.martinovich@ehu.lt

Straipsnyje autorius aptaria Baltarusijos žiniasklaidos sistemos priešta-
ringumą – ir ekonominį, ir teisinį. Atskleisdamas šią problemą, autorius pa-
daro įžvalgų apie būsimą ir galimą šios sistemos kaitą. 

Periodinės žiniasklaidos ir viešosios sferos santykis – dvejopas. Viena ver-
tus, ji diktuoja elgsenas, vertybes, naudoja kitas diktato rūšis ir tai trukdo vie-
šosios erdvės savitvarkai. Kita vertus, ji yra viena iš viešos raiškos vietų, tarpi-
ninkas tarp jos bendraujančių atstovų, vienu iš būtinų viešumo komponentų. 
Baltarusijoje padėtis tarp viešos sferos ir žiniasklaidos ypatinga ir lemiama 
padėties pačiose žiniasklaidos priemonėse. Taigi aptardami santykius tarp 
pirmojo ir antrojo fenomeno, išnagrinėsime masinės informacijos priemonių 
padėtį Baltarusijos Respublikoje. Autorius atkreipia dėmesį į tai, kokie valsty-
bės reguliuojamoje žiniasklaidos rinkoje produktai yra matomi ir nematomi 
( formaliai „neuždrausti“), tačiau kai kuriems pasiekti reikalinga fizinių ir 
intelektualinių pastangų: t. y. žinoti, kur rasti ir pasirengti suprasti turinį. 

Esminiai žodžiai: atstovaujamoji žiniasklaida, Baltarusijos žiniasklai-
dos rinka, masinės informavimo priemonės (MIP), vienišumo aspektas, ži-
niasklaidos donorai. 

Įvadas
Ir valstybinė televizija, ir opoziciniai Baltarusijos laikraščiai (autorius 

turi minty ne nepriklausomus, bet būtent opozicinius leidinius, leidžia-
mus iš fondų lėšų ir atvirai remiančius vieną ar kitą politinę jėgą) yra ap-
siginklavę visiškai marksistiniu uždavinių rinkiniu, kurių dauguma yra 
propagandinio pobūdžio.



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

6

Televizijos ir radijo kompanija BT1, Bendranacionalinė televizija 
ONT2, laikraštis „Sovetskaja Belarusija“ („SB“)3 ir kelios dešimtys kitų 
valstybinių visuomeninių-politinių leidinių, kurių redakcijos įsikūrusios 
Minske, Spaudos rūmuose, atlieka valdžios pozicijos sklaidą. Jų redak-
toriai turi 2 uždavinius: daugiau ar mažiau įtikinamai įrodinėti skaityto-
jams valstybėje vykdomos socialinės ir ekonominės politikos teisingumą 
(uždavinys atrodo pirmaeilis, bet iš tikrųjų yra antraeilis); savo pareigas 
atlikti taip, kad kuratoriai iš valdžios žinybų (Informacijos ministerijos, 
Prezidento administracijos ir kt.) vertintų jų veiklą kaip efektyvią ir ne-
svarstytų būtinumo keisti personalijas. Šis latentinis uždavinys tikrovėje 
yra pagrindinis valstybinių leidinių redaktorių ir žurnalistų veiklos vari-
klis – lygiai taip pat, kaip ir daugelio valdininkų, tiesiogiai kontroliuojan-
čių jų veiklą ir visų kitų socialinio ir ekonominio Baltarusijos gyvenimo 
sferų veiklas. 

[Ryškiems] medijų reiškiniams galima priskirti „Narodnaja volia“4, 
„Naša niva“5 laikraščius, Jungtinės piliečių partijos ( JPP) www.ucpb.org 
ir Chartijos-97 www.charter97.org tinklalapius. „Narodnaja volia“, „Naša 
niva“ nagrinėja opozicinių tautinės dešinės partijų kovos su valdžia efek-
tyvumą, lygiagrečiai pranešdami skaitytojams apie baltarusiško režimo 
prigimtį. Institucinių išteklių,  JPP ir „Chartijos-97“ portalų vaidmuo 
panašus, tačiau kiek siauresnis – įtvirtinti konkrečių organizacijų strate-

1 БТ – „Белтелерадиокомпания“, rus., �а��янал�ная д�яр�а�ная т�лерад��кам��а��янал�ная д�яр�а�ная т�лерад��кам�
панія Р�спублікі Беларус�, balt. – „Nacionalinė valstybinė Baltarusijos Respublikos 
televizijos ir radijo kompanija“ (jungia tris tarptautinio ir nacionalinio masto televizijos 
kanalus (tarp jų “Беларус��ТВ“ (Belarus‘ TV) transliuojama per palydovą  užsienio 
žiūrovams, matoma ir Lietuvoje), penkis radijo kanalus ir penkias regionų televizijas; 
Radijas jungia Pirmą Baltarusijos nacionalinį kanalą, radijo stotis: “Кул�тура” (Kultū- (Kultū-
ra), “Беларус�” (Belarus‘, transliuojanti anglų, baltarusių, lenkų, rusų kalbomis užsienio 
klausytojams), radiją “Сталі�а” (Sostinė), radiją “Рад�ус�FM” (Spindulys FM). Yra 
Europos transliuotojų sąjungos narys.

2 О�Т –  Общена�ионал�ное Телевидение, rus.; ši televizija, kaip UAB „Antrasis na-
cionalinis kanalas“ įkurta Baltarusijos prezidento įsaku 2002 m., joje dirba apie 350 dar-
buotojų

3 «Советская Белоруссия», «СБ», dienraštis, leidžiamas nuo 1927 m., tačiau jo stei-
gėju dabar nurodoma Baltarusijos prezidento kanceliarija. 

4 «�ародная воля» , Liaudies valia, balt.
5 «�аша �іва», „pirmas baltarusių laikraštis, įkurtas 1906, Mūsų laukas, balt.



7

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

gijos pranašumą kovojant su režimu ir šitaip pritraukti dalį išteklių šioms 
organizacijoms.

Ryškiausiai kiekvienas iš šių leidinių savo „atstovaujamą“ vaidmenį 
atskleidžia lemtingų įvykių išvakarėse, kai donorai turi priimti spren-
dimą, kurią opozicinę strategiją palaikyti. Tai puikiai iliustruoja įvykių, 
susijusių su 2007 gegužės mėn. surengtu Demokratinių jėgų kongresu 
(toliau – Kongresas), atspindėjimas aukščiau paminėtuose leidiniuose. 
Šiame renginyje buvo numatyta nuspręsti dėl principo, kaip vadovauti 
demokratinėms jėgoms ir, priklausomai nuo strategijos, vienos partijos 
atsidurtų donorų dėmesio eilėje, kitos prarastų bet kokią paramos gali-
mybę.

JPP portalas, kurios strategija laimėjo Kongrese (pritarus bendro 
jungtinės opozicinės koalicijos pirmininkavimo principui), gyrė Kon-
gresą ir puolė visus jo kritikus.6 Leidiniai „Narodnaja volia“ (NV)  ir 
„Naša niva“ (NN), simpatizuojantys tautiškai orientuotoms partijoms 
ir nevyriausybinėms organizacijoms (NVO), kurie tikėjosi matyti nu-
galėtoju Kongrese buvusį kandidatą į prezidentus Aleksandrą Milinkie-
vičių, Kongresą griežtai pasmerkė NV („Užsakas Milinkievičiui“ 7), NN 
(„Blakstienų virpėjimas“8 ir „Demokratinių jėgų kolūkis“9). „Chartijos-
97“, įeinančios į Europos koaliciją, nedalyvavusios Kongrese ir abejingos 
jo rezultatui, svetainė tuo metu aktyviai reiškė idėją surengti 2007 m. 
spalį „Europos maršą“10.

Akivaizdu, jog panaši atstovavimo funkcija masinės informacijos er-
dvėje būdinga ne tik Baltarusijos laikraščiams, žurnalams, elektroninėms 
masinėms informavimo priemonėms (MIP). Daug užsienio ir posovie-
tinių medijų atspindi apibrėžtą visuomeninių-politinių jėgų poziciją. 

6 Plg. Levo Margolino straipsnis „Neapsimesime akli“:  Марголин Л. �е будем 
уподоблят�ся слеп�м. Prieiga: http://www.ucpb.org/?lang=rus&open=14559

7 Хмел�ни�кий Г. Зака� на Милинкевича. Prieiga: http://www.baj.by/review/?id= 
237&page=1 Chmelnickij G. Užsakymas Milinkievičiui, rus.

8 Тарас В. Тр�м�ен�не вейка�. http://www.nn.by/index.php?c=ar&i=9214
9 Рудко�скі П. Калгас д�макрат�чн�х сіл. Prieiga: http://www.nn.by/index.

php?c=ar&i=9213 Demokratinių jėgų kolūkis, balt.
10 Паліт�кі пачалі падр�хто�ку да Э�рапейскага Маршу. Prieiga: http://www.

charter97.org/bel/news/2007/06/01/podgotovka Politikai pradėjo rengtis Europos 
maršui, balt.



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

8

Tokio latentinio lobizmo rekordininku yra Ukraina, kurios nepriklau-
somų periodinių leidinių rinkoje jau apie 10 metų veikia politinių gru-
puočių interesai. Kijeve yra laikraščiai, atspindintys ne šiaip veikiančių 
klanų interesus ( JTB11, „Naša Ukraina“12), ne tik buvusiųjų stambių 
politikų (prezidento Leonido Kučmos), bet ir oligarchinių grupių in-
teresus, kurios veikia buvusių trečio ir antro lygmens politikų aplin-
koje. Būdingu atveju galima nurodyti laikraštį „Den′“13, kontroliuo-
jamą Jevgenijaus Marčuko, kuris buvo Ukrainos ministru pirmininku  
1995–1996 m.

Kita vertus, pagrindinis normalių žiniasklaidos rinkų skirtumas pa-
lyginti su Baltarusijos periodinių leidinių situacija yra tas, jog greta 
„atstovaujamojo“ pobūdžio laikraščių, žurnalų, TV ir radijo, ten veikia 
nepriklausomi leidiniai, galintys, palaikant ryšį su reklamos teikėjais, su-
kurti tam tikrą sistemą, kuri įgyvendina institucinį diktatą, netampantį 
opozicijos ar valdžios diskurso dalimi. Antai Kijeve greta „Den′“ leidžia-
mi nepriklausantys nei JTB, nei nuo J. Marčuko – „Kijevskij telegraf “14, 
„Gazeta 24“15.

Rusijoje greta Kremliaus „Rosijskaja gazeta“16, Gazpromo NTV17, 
Leonido Nevzlino „Ježednevnyj žurnal“18, Boriso Berezovskio „Nezavi-
simaja gazeta“19, [kol kas] veikia RTVi ir „Kommersant“20, kurie orien-
tuojasi į skaitytoją ir reklamos teikėją, bet ne į donorus ir valdžią.

Kitose šalyse šios nepriklausomos nuo „atstovavimo“ MIP (paprastu-

11 БЮТ –  Блок Юлії Тимошенко( JTB) , ukr. Julijos Timošenko blokas.
12 «�аша Украина», „Mūsų Ukraina“ – politinis rinkiminis blokas.
13  „День“ (Diena), dienraštis, leidžiamas Ukrainoje nuo 1996 m.
14  «Кiевский телеграфъ», Kijevo telegrafas, savaitraštis. 
15  «Газета 24» ,  Laikraštis 24, portalas  24.UA.
16  «Российская газета», Rusijos laikraštis, rus.
17  НТВ – NTV, televizija, įkurta 1993 m.
18  „Ежедневный журнал“, Kasdieninis žurnalas, rus., internetinis leidinys.
19  «Независимая газета», Nepriklausomas laikraštis, rus., vienas stambiausių periodinių 

leidinių Rusijoje, įkurtas 1990 m.
20   «Коммерсантъ», Komersantas, rus., 1988 m. įkurti prekybos namai; verslo savaitraštis 

įkurtas 1989 m.



9

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

mo dėlei vadinsime jas „rinkos MIP“ 21) veikia palyginti laisvės sąlygomis, 
jos turi galimybių dinamiškai plėstis, užimti naujas rinkas, didinti tiražą 
ir dauginti auditoriją. Būtų perdėta pasakant, jog Baltarusijoje nėra „rin-
kos MIP“. Galima išskirti mažiausiai 5 leidinius, kurie yra „tarp“ valstybės 
ir opozicijos ir deklaruoja savo nepriklausomumą kaip veiksnį, lemiantį 
jų egzistavimą. Pavyzdžiui, leidinius, orientuotus ne į išorinį finansavi-
mą, bet bandančius gauti pelno iš reklamos arba iš prenumeratos – tai 
savaitraščiai „Belorusy i rynok“22 ir „BelGazeta“23, informacijos agentūra 
„BelaPAN“24, dienraščiai „Ekspress-novosti“25 ir „KP v Belarusi“26.

Įprastomis teisinėmis aplinkybėmis kiekvienas šių leidinių galėtų la-
bai greitai atrasti sau nišą ir virsti rimta ir savarankiška visuomenine jėga. 
Tačiau Baltarusijos aplinkybėmis „rinkos MIP“ veikla apribota daugeliu 
regimų ir neregimų veiksnių, verčiančių atsižvelgti ir į valdžios, ir į opo-
zicijos diskursą.

Neišplėtota reklamos paslaugų rinka nesudaro galimybių visiems lei-
diniams egzistuoti tik iš pelno sąskaitos. Vykdomosios valdžios institu-
cijų atliekama šios  rinkos kontrolė (kaip antai, iš vykdomųjų komite-
tų27 siuntinėjami laiškai „Naudoti tarnyboje“ reklamos teikėjams) verčia 
nuolat atsižvelgti į valstybę. Išteklių trūkumas skatina kreiptis į išorinius 
donorus ir galiausiai vyksta judėjimas iš „rinkos MIP“ į atstovaujamų-
jų leidinių nišą.  Taip, pavyzdžiui, įvyko savaitraščiui „Obozrevatel′“28, 
kuris nedaug reklamos surenka ne dėl spaudimo reklamos teikėjams 
(„Obozrevatel′“ steigėjas verslininkas Sergejus Agroščenka yra vienas iš 
sėkmingiausių Baltarusijos verslo dalyvių), bet dėl neišplėtotos rinkos, 
kurioje trūksta turinčiųjų pakankamai lėšų ir noro savarankiškai plėtoti 

21  „Rinkos“ – kabutėse, kadangi tiesioginė semantinė reikšmė atskleidžia konotacijas, nea- „Rinkos“ – kabutėse, kadangi tiesioginė semantinė reikšmė atskleidžia konotacijas, nea-„Rinkos“ – kabutėse, kadangi tiesioginė semantinė reikšmė atskleidžia konotacijas, nea-
titinkančias tos prasmės, kurią pateikiame straipsnyje.

22  „Белорусы и рынок“, Baltarusiai ir rinka, rus.
23  „БелГазета“, Baltarusijos laikraštis, rus.
24  „БелаПАН“, Baltarusijos spaudos naujienų agentūra, rus.
25  „Экспресс-новости“, Ekspres-naujienos, rus.
26  «КП в Беларуси», pilnas pav. «Комсомольская правда в Беларуси» – Komjaunimo 

tiesa Baltarusijoje, rus., leidinio kilmė – «Комсомольская правда» Sovietų Sąjungoje.
27  Savivaldybių administracijų sąlyginis atitikmuo.
28  „Обозреватель“, Apžvalgininkas, rus.



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

10

produktus. Išvada – leidinys negali tapti finansiškai nepriklausomas nuo 
steigėjo.

Be šių neregimų priežasčių yra regimos, apie kurias tenka nuolat gir-
dėti Baltarusijos žodžio laisvės problemų kontekste, antai – draudimas 
valstybinei spaudos prekybos įmonei „Belsojuzpečat′“29 padidinti ne-
valstybinių laikraščių tiražą neva dėl to, jog trūksta paraiškų iš valstybinės 
pašto įmonės „Belpočta“30, ir pan.

Taigi Baltarusijos žiniasklaidą vertinti kaip savarankišką visuomeni-
nio gyvenimo dalį, kaip politikos veiksnį netenka. Ji arba tiesiogiai ver-
čiasi valstybės ir donorų nuomonės atstovavimu arba, stengdamasi gauti 
pelno ir pelnytis, taip įrėminama, jog negali įveikti plėtros barjero. Beje, 
paprastai aprašant visus veiksnius, turinčius įtakos dabartinei padėčiai, 
negalima paaiškinti, kodėl padėtis būtent tokia. Ir kodėl koks nors atsto-
vaujantis web-portalas, tarkime, „Chartija-97“, iki šiol nenusprendė atsi-
sakyti dotacijos principo ir nesiėmė paprastos informacinės veiklos, dai-
rydamasis tik reklamos teikėjo, juolab kad tai, tvarkingai dirbant, atneša 
net daugiau lėšų nei gali skirti donorai.  Tad kaip atsitiko, jog 6 milijonų 
potencialių skaitytojų rinkoje veikia tik 8 nepriklausomi respublikiniai 
visuomeniniai politiniai laikraščiai (ir „rinkos“, ir atstovaujamieji:  „Argu-
menty i Fakty“31, „Belorusy i rynok“, „BelGazeta“, „NV“, „NN“, „Svobo-
dnyje novosti“32, „Tovarišč“33, „Ekspress-novosti“)? Be to, veikia pagal 
tam tikrą prieigos laipsniškumą: kai kuriuos jų („NN“) galima nusipirkti 
vos trijose-penkiose sostinės vietose, kiti apskritai neparduodami už pi-
nigus („Tovarišč“), treti guli kioske greta „SB“. Manau, atitinkamą įspūdį 
apie dabartinės padėties priežastis gali suteikti žvilgsnis į Baltarusijos ne-
priklausomų MIP „atsiradimo ir dingimo“ istoriją. 

29  „Белсоюзпечать“, Baltarusijos sąjunginė spauda, rus.
30  „Белпочта“, Baltarusijos paštas, rus.
31  «Аргументы и факты», Argumentai ir faktai, rus.
32  «Свободные новости», Laisvos naujienos, rus.
33  «Товарищ», Draugas, rus.



11

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

nepriklausoma žiniasklaida nuo saulėtekio  
iki saulėlydžio

Iki 1991 metų Baltarusijos Respublika buvo Sovietų Sąjungos (SSRS) 
sudėtyje. Medijų procesai jos teritorijoje iš esmės sutapo su tuo, kas 
buvo daroma apskritai visoje SSRS. Nepriklausoma žiniasklaida veikė 
tik kaip savilaidos forma; iki 1990 m., nežiūrint į prasidėjusią pertvarką 
(перестройка), nebuvo teisinės bazės alternatyviems laikraščių ir žurna-
lų projektams sukurti. 1990 metais buvo priimtas SSRS įstatymas Dėl 
spaudos ir kitų masinės informacijos priemonių34, 1990 m. rugpjūtį  atsi-
rado Baltarusijos Sovietų Socialistinės Respublikos (SSR) Aukščiausio-
sios tarybos Prezidiumo nutarimas Dėl Baltarusijos SSR Aukščiausiosios 
tarybos masinės informacijos priemonių35, kurį įgyvendinant atsirado 
„Narodnaja gazeta“36 – laikraštis, daugumos naujausios žurnalistikos is-
torijos tyrėjų vadinamas pirmu nepriklausomu Baltarusijos leidiniu. 

Iš tikrųjų formaliai „Narodnaja gazeta“  priklausė parlamentui, tačiau 
valdžia tuo laikotarpiu buvo sutelkta komunistų partijoje, tad redakcija 
buvo atitolinta nuo partijos centro komiteto – pirmą kartą per visą sovie-
tmetį. Vėliau, 1991 m. pasirodė laikraštis „Rėspublika“37, kurio steigėjas 
buvo Ministrų taryba ir redakcijos kolektyvas. Daugumos buvusių vals-
tybinių laikraščių redakcijų prasidėjo privatizavimas – darbo kolektyvai 
išpirkdavo leidinių akcijas, redaktoriai virsdavo steigėjais. 

1991 metais atsirado pirmi nepriklausomi nuo valstybės, partijų, pro-
fesinių sąjungų  ir judėjimų laikraščiai ir žurnalai, antai: „Belaruski čas“38, 
„Tovarišč“, „Nabat“39, „Vesnik belaruskaha ekzarchata“40. Tais pačiais 
metais atsirado pirmieji žiniasklaidos projektai, priklausantys privatiems 
asmenims. Žymiausiu dešimtmečio pradžios leidiniu buvo laikraštis 

34  «О печати и других средствах массовой информации».
35  «О средствах массовой информации Верховного совета Белорусской ССР».
36  «Народная газета», Liaudies laikraštis, rus.
37  «Рэспубліка», Respublika, balt.
38  «Беларускі час», Baltarusiškas laikas, balt.
39  «Набат», Būgnai, rus.
40  «Веснік беларускага экзархата», Baltarusijos egzarchato biuletenis, balt.



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

12

„Svaboda“41, įkurtas Pavelo Žuko ir nuo 1991 iki 1999  redaguojamas 
Igorio Germenčuko. 1991 m. pradėjo eiti savaitraštis „Belorusskij rynok“, 
įsteigtas Viačeslavo Chodosovskio.  1992 m. pradėjo darbą laikraštis „Bir-
žy i banki. Belorusskaja delovaja gazeta“ (toliau – BDG)42, priklausantis 
Piotrui Marcevui. Kiti du stambūs nepriklausomi visuomeniniai politi-
niai leidiniai – „NV“ ir „Belorusskaja gazeta“43 imti leisti 1995 m.

To dešimtmečio pradžios privatūs žiniasklaidos sumanymai išsiskyrė 
ekonomikos kryptingumu. Pirmaisiais metais laikraštis „BDG“, kuriam 
tenka pripažinti „baltarusių nepriklausomo laikraščio“ sampratos patei-
kimą daugeliui metų, skelbdavo biržos vertinimus, ne daugiau. Naujie-
nos, atitinkančios šią sąvoką, net ir ekonominės, atsirado vėliau. 

Šie pirmi privatūs projektai buvo verslo pradžia, tikintis tik pelno, ku-
rio šaltinis, beje, iš pradžių buvo ne reklama, bet platinimo pajamos. Jie 
buvo laisvesni nuo atstovavimo už bet kurią dabar leidžiamą baltarusišką 
„rinkos MIP“. Jiems nereikėjo net paisyti reklamos teikėjo, o valstybė, 
kiek vėluodama paskelbusi viešumą, elgėsi visiškai liberaliai.

Apie 1993 m. Baltarusijoje pradėjo kurtis patenkinančios pasiūlos re-
klamos rinka, kad būtų pajėgūs išsilaikyti keli leidiniai.  Tokiose srityse 
kaip automobilių prekyba, buitinės technikos, kompiuterių tiekimas at-
sirado stambūs lošėjai – ne tik palaikiusieji nepriklausomą spaudą rekla-
mos užsakymais, bet dažnokai tiesiog ją dotavusieji.

Dainovos44 (kompiuterių ir įrangos), Tussono45 (kopijuoklių),  
Atlant-M (Vaz automobilių tiekimo ir užsienio automobilių ap tar-
navimo)46 kompanijos aktyviai rėmė, gausiai išleisdamos reklamos lėšas. 
Aktyviausia, žinoma, buvo Pušė47 kompanija. Jos savininkas Aleksan-
dras Pupeika tiekdavo į Baltarusiją automobilius Skoda, prekiavo Philips 
ir Whirpool buitine technika. Dalį kapitalo jis investavo į statybas, žemės 

41  «Свабода», Laisvė, balt.
42  «Биржи и Банки. Белорусская деловая газета», „БДГ“, BDG/Biržos ir bankai. Balta-

rusijos verslo laikraštis, rus.
43  «Белорусская газета», Baltarusijos laikraštis, rus.
44  «Дайнова», Dainava, balt.
45  «Туссон».
46  «Атлант-М».
47  «Пуше».



13

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

ūkį ir maisto pramonę, bankininkystę (Pušė priklausė bankas  Olimpas48). 
Pakilimo laikotarpiu, 1996 m. metinė Pušė apyvarta sudarė 200 milijonų 
JAV dolerių. Dalis šios sumos atsidurdavo reklamos rinkoje. Pats A. Pu-
peika finansiškai rėmė laikraščius ir net kai kuriuos žurnalistus.

Dauguma visuomeninių politinių to, 1991 – 1996 metų laikotarpio 
Baltarusijos laikraščių virto pakankamai sėkmingomis komercinėmis 
įmonėmis, atnešdavo pelno. Jų steigėjams nebuvo jokio poreikio gauti 
politinių partijų ar užsienio fondų paramą.

1995 m. Baltarusijos valstybė, atsižvelgiant į tai, jog daug stambių 
kompanijų ne tik rėmė nepriklausomą spaudą iš reklamos biudžeto, bet 
ir aprūpindavo politines partijas, ėmė spausti privatų verslą. Mokesčių 
tarnybos skirdavo milžiniškas baudas, kompanijos užsidarydavo, jų savi-
ninkai išvykdavo iš Baltarusijos. 1996 m. Pušė sustabdė veiklą, A. Pupei-
kai buvo iškelta baudžiamoji byla už negrąžintą 12 milijonų JAV dolerių 
kreditą. 1998 m. A. Pupeikai Vokietijoje suteiktas pabėgėlio statusas. 

Privataus verslo galimybės Baltarusijoje siaurėjo. 1998 m. buvo su-
imtas Andrejus Klimovas – akcinės bendrovės  „Andrej Klimov ir Cº“49 
pirmininkas, kuri valdė banką, statybos įmonę, nekilnojamą turtą Mins-
ke, laikraštį. Tais pačiais metais į Lenkiją emigravo Valerijus Krugovojus, 
buvęs Baltarusijos valiutų biržos pirmininkas ir banko „Jevropejskij“50 
valdybos pirmininkas.

Nepriklausomai žiniasklaidai atėjo antras lemtingas etapas. Reklamos 
teikėjų sumažėjo. Tiems, kurie plėtojo reklamą, nuo 1996 m.  imti siunti-
nėti aukščiau minėti laiškai „Naudoti tarnyboje“. Juose būdavo vis atnauji-
namas sąrašas leidinių, kuriems nerekomenduodavo skirti bet kokio po-
būdžio ir imties reklamos skelbimus. Įstatymu nebuvo numatyta jokios 
atsakomybės už „NT“ laiškuose nurodytų rekomendacijų nepaisymą. 
Pas reklamos teikėjus, kurie rizikuodavo vis dar duoti skelbimus pami-
nėtiems sąrašuose leidiniams, atvykdavo mokesčių inspektoriai, būdavo 
skiriamos atitinkamos baudos.

Į sąrašus pateko aršiausiai valdžią kritikavusieji leidiniai „NV“, „Sva-
boda“, „BDG“. Negavę reklamos jie prarado galimybę save išlaikyti. Vien 

48  «Олимп».
49  «Андрей Климов и Кº».  
50  «Европейский», Europos, rus.



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

14

šių laikraščių komplektų peržiūrėjimas nuo 1996 m. leidžia daryti išvadą 
apie redakcijos ūkio pertvarkymą: tiražai neleido gyventi iš prekybos ir 
prenumeratos, skelbimų skiltyse reklamos veik neliko.

Būtent tuo laikotarpiu, likvidavus stambiuosius reklamos teikėjus ir 
spaudžiant likusį smulkų verslą, Baltarusijoje žiniasklaida virto ne šiaip 
valstybine ir nevalstybine, bet atstovaujamąja valstybine, atstovaujama 
nevalstybine ir „rinkos nevalstybine“.

Privatūs laikraščiai atsigręžė į Europos ir Amerikos donorų paramą. 
Joks dokumentas to nepatvirtina: pagal įstatymą Baltarusijos MIP nega-
li gauti paramos iš užsienio, priešingu atveju jos bus uždarytos teismo 
sprendimu. Tad būdavo dotuojama nelegaliai, neskelbiant sumų ir šal-
tinių. Tačiau vienas iš Baltarusijos spaudos išorinio dotavimo kelių liko 
matomas: Europos sąjunga ir Vokietijos fondai nepriklausomus laikraš-
čius apdovanodavo premijomis, kurių dydžio, priklausomai nuo perso-
nalo ir periodiškumo, užtekdavo, kad leidiniai egzistuotų 6–12 mėnesių. 
Priminsime, jog ne kartą baltarusiams skirta Gerdo Bucerijaus fondo pre-
mija „Jaunajai Rytų Europos spaudai“ sudaro 40 tūkst. eurų. Sprendimai, 
kam skirti premijas, būdavo priimami rekomenduojant politinių partijų 
ekspertams ir Baltarusijos žurnalistų asociacijai, atsiradusiai prieštarin-
goje baltarusių politinės opozicijos sistemoje. 

Net ir praleisdami faktą, kad nevalstybinė atstovaujamoji žiniasklaida 
gauna donorų lėšas kasdieniniam darbui, jos būtinumas dairytis opozici-
jos nuomonės dėl premijų, kai trūksta įprastų finansinių išteklių, verčia iš 
karto „rinkos MIP“ pavadinti atstovaujamąja žiniasklaida.

Finansavimo būdo pokytis nulėmė tokių leidinių turinį. Antai iki  
1996 m., įkandin reklamos teikėjų interesų, kuriuos tiesiogiai domino 
verslo klimato gerinimas Baltarusijoje, „BDG“ rašė daugiausia apie in-
vestuotojų problemas, teisės nesusipratimus ekonomikos srityje, o po  
1996 m. pirmame plane atsidūrė politika. Juolab pasikeitęs leidinio pobū-
dis vertė apie ją spręsti vis griežčiau. Kito ir auditorija.  1995 m. leidinio 
„BDG“ skaitytojai buvo žmonės, susiję su gamyba, stambūs ir vidutiniai 
verslininkai, o leidiniui patekus tarp atstovaujamųjų, skaitytojas persi-
kraustė prie ramesnių ir ekonomiškai kryptingų projektų – „Belorusy i 
rynok“, „Nacionalnaja ekonomičeskaja gazeta“51.

51  «Национальная экономическая газета», Nacionalinis ūkio laikraštis, rus.



15

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

Naujasis skaitytojas – visuomeniniai veikėjai, žemesnioji partijų da-
lis reikalavo juos dominusių naujienų, parašytų jų kalba, taikant jam 
suprantamas reikšmes, kurie erzindavo valdžią: „diktatūra“, „antikons-
titucinis režimas“, „vadinamasis parlamentas“, kt. Šie leidiniai patys save 
išspyrė iš nepriklausomų nuo bet kurios politinės ar visuomeninės jėgos 
padėties (išskyrus, žinoma, skaitytojus ir reklamos teikėjus) į opozicijos 
lauką. Taip, kaip stiprėjo valdžios kritika, stiprėjo ir atsakymas į kritiką. 
Daugėjo teismo procesų. Atstovaujamieji leidiniai, kaip antai „Svaboda“, 
„BDG“ dėl įvairių priežasčių buvo uždaryti.

1996 m. esminiai pokyčiai įvyko ir valstybiniuose leidiniuose. Pa-
grindiniu ypatumu tapo sąvokos „valstybinės MIP“ sustiprinimas. Nuo 
1991 iki 1994 m. rinka plėtojosi visiško privatizavimo keliais, laikraš-
čių redakcijoms ir televizijų  studijoms išperkant valstybinės nuosavy-
bės dalį, o nuo 1994 m. žiniasklaida vėl imta telkti valstybės rankose. 
Buvo sustabdytas televizijos akcijų leidimas, nutraukta Baltarusijos te-
levizijos visuomeninė-politinė laida „Politika“52, uždaryta  „Belaruskaja 
molodiožnaja“53 radijo stotis. Valstybė prioritetu iškėlė savo dalyvavimą 
elektroninių masinės informacijos priemonių srityje ėmėsi visų laikraš-
čių ir žurnalų kontrolės.

Vienu iš valstybinės medijų rinkodaros ypatumų buvo tendencija vis 
stambinti projektus. Leidiniai paverčiami holdingais ir jiems vadovauti 
būdavo skiriamas vienas asmuo, po to dalis lėšų, skiriamų viso holdingo 
veiklai, būdavo perskirstoma vienai, populiariausiai žiniasklaidos prie-
monei, kuri priklausė holdingui. Siekis supaprastinti informacijos srautų 
vadybą, kurių nešėjais buvo spaudos priemonės, lėmė, jog nuo 2000 m. 
visa laikraščių rinka buvo paversta specialiais leidinių – lyderių – min. 
„SB“ arba „Belarus′ sevodnia“54 priedais.

Laikraštis, vadovaujamas buvusio sporto žurnalisto Pavelo Jakubovi-
čiaus sutelkė sau reikšmingą išteklių dalį, skiriamų visai valstybinių MIP 
sistemai. Būtinybės leisti kitus valstybinius leidinius tiesiog neliko: „SB“ 
dienraštis, didindamas savo apimtis, stengėsi apimti visas politikos, vi-

52  „Политика“.
53  „Белорусская молодежная“, Baltarusijos jaunimo, rus., radijas.
54  «Беларусь сегодня», Baltarusija šiandien, rus.



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

16

suomenės ir kultūros sritis. Pati valstybinės medijų mašinos konstruk-
cija, kur pirmiausia išsamią ir naujausią informaciją gaudavo „SB“, o kiti 
leidiniai turėdavo skelbti tas naujienas, kurios jau buvo paskelbtos pa-
grindiniame valstybės leidinyje, palikdavo svarstyti, kam turi egzistuoti 
tokie projektai kaip „Zviazda“55, „Rėspublika“, kt.

Kai dėl trečio baltarusių žiniasklaidos dėmens – neatstovaujamųjų 
privačių MIP, „rinkos MIP“ – jos buvo per minėtus metus verčiamos 
įžvelgti tam tikras neregimas ribas, kurių esą reikia paisyti. Tam buvo pa-
rodomosios represijos, taikomos „atstovaujamosioms“ nevalstybinėms 
MIP, verčiančios susimąstyti, kad bet kuris projektas, pranokęs leistinas 
ribas, gali sulaukti liūdno likimo, o verslas gali būti apribotas.

Vienu iš „rinkos MIP“ ir valstybės santykių naujo etapo atskaitos taš-
kų buvo Baltarusijos prezidento įsakas „Dėl papildomų priemonių „Na-
cionalinio“ ir „Baltarusijos“ žodžių vartojimui sutvarkyti“56. Šiuo įsaku 
visiems privatiems leidiniam buvo draudžiama vartoti „Baltarusiškas/
Baltarusių/Baltarusijos“ savo pavadinimuose. Tai atrodytų kaip techni-
nė pataisa, nulemta prezidentinio nepasitenkinimo, jog privačios firmos 
naudoja valstybės atributiką. Tačiau ji virto leidinių perregistravimu, su-
sijusiu su ženklo keitimu: „Baltarusijos verslo laikraščio“ (min. „BDG“), 
„Baltarusijos rinkos“, „Baltarusijos laikraščio“ negalėjo apskritai būti pa-
gal įstatymą. Atskiriems leidėjams reikėjo daug pastangų gauti licenzijas 
leidiniams perregistruoti. Taip šalyje atsirado „Delovaja gazeta“57, „Belo-
rusy i rynok“, „BelGazeta“.

Paskutinis akordas, galutinai nustatęs tą Baltarusijos žiniasklaidos rin-
kos sudėtį, kuri yra nuo 2007 m. ir bus dar kurį laiką, buvo platinimo 
sistemos išvalymas nuo atstovaujamųjų opozicinių MIP. Dera paminėti, 
jog Baltarusijos Respublikoje yra kelios privačios spaustuvės ir yra gali-
mybių įvežti periodinę spaudą iš Rusijos per kol kas dar atvirą, „neegzis-
tuojančią“ rytinę sieną. Tačiau platinimo sistema priklauso valstybiniam 

55  „Звязда“, Žvaigždė, balt. 
56  УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА РЕСПУБЛИКИ БЕЛАРУСЬ, 31 мая 2005 г. N 247 О 

ДОПОЛНИТЕЛЬНЫХ МЕРАХ ПО УПОРЯДОЧЕНИЮ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ 
СЛОВ «НАЦИОНАЛЬНЫЙ» И «БЕЛОРУССКИЙ». Национальный реестр 
правовых актов Республики Беларусь, 1 июня 2005 г. N 1/6491.

57  «Деловая газета», Verslo laikraštis, rus.



17

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

monopolininkui – min. jungtinei įmonei „Belpočta“, kuri iki 2005 m. 
priimdavo visus registruotus leidinius. Pastangos sukurti alternatyvią lai-
kraščių tiekimo skaitytojams sistemą – pasitelkiant gatvės prekybą arba 
prenumeratą buvo nesėkmingos.

2005 m. „Belpočta“ atsisakė įrašyti į 2006-ųjų prenumeratos katalo-
gus laikraščius „Salidarnasc“58, min. „NV“, „NN“. Šie leidiniai nesugebė-
jo teikti skaitytojams savo spaudos versijų ir „persikraustė“ į internetą. 
Tai galutinai įtvirtino padėtį, kai leidiniams, kurie atstovauja opozicijai, 
pastebimos vietos rinkoje nenumatyta.

Žiniasklaidos atstovaujamojo vaidmens krizę Baltarusijoje 2006 m. 
pripažino du svarbus šio sektoriaus žaidėjai – „NV“ vyriausioji redaktorė 
Svetlana Kalinkina ir „BDG“ savininkas Piotras Marcevas. Prie apskrito 
stalo, kurį surengė analitikų grupė „Naše mnenije“59, S. Kalinkina pareiš-
kė: „Šia prasme MIP tampa įvairių politinių jėgų ir požiūrių, kaip spręsti 
vadinamąjį „Baltarusijos klausimą“, įkaitėmis. Visiems jau aišku, jog šiuo 
metu yra dvi, galbūt ne visiškai priešingos, bet skirtingos pozicijos. Pir-
ma jų – ilgalaikė. Pagrindiniai principai – „baltgudystė, atgimimas, tautos 
žadinimas, švietimas“60 ir panašus esminių sampratų rinkinys. Šis pro-
cesas gali trukti 20, 30, gal 50 metų, gali turėti kažkokį rezultatą, o gal ir 
ne [...]. Yra ir kita pozicija: reikia maksimaliai spartinti pokyčius šalyje, 
kadangi dabartinėmis aplinkybėmis negalima nė pagalvoti apie kokį nors 
tautinį baltarusių tapatumą [...]. Priklausomai nuo pozicijos pasirenkami 
ir skirtingi projektai. Pirmosios pozicijos projektai dėstomi šitaip: švie-
timo, etnografiniai-folkloriniai, lavinimo. [...] Antrieji projektai atspindi 
ne tiek informacinę, kiek mobilizacinę funkciją“. 

P. Marcevas: „Sponsoriai ištvirkina profesionalus, skatindami juos 
eikvoti jėgas daugeliui smulkių, nieko nereiškiančių projektų.  Donorai, 
manydami, kad jie sukuria darbo vietas, iš tikrųjų mažina jas. Donorai, 
manydami, kad jie palaiko profesionalumo lygį, iš tikrųjų menkina jį. Tik 
normalioje, gerai sukurtoje MIP sudaromos sąlygos, verčiančios tobulė-
ti. Tik šitaip darbas gali būti efektyvus ir jo atspindys – aktyvi auditorija. 

58  «Салiдарнацсь», Solidarumas, balt.
59  «Наше мнение», „Mūsų nuomonė“, rus.
60  «беларускасць, адраджэнне, абуджэнне народа, адукацыя», balt.



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

18

Taigi tai jokiu būdu ne filantropija – apie kurią galvoja donorai. Jie ver-
čiasi neefektyviu lėšų leidimu. Ir jau daugelį metų“ 61. Taigi Baltarusijos 
MIP rinka yra specifinė, kai informacijos gamyba ir jos kanalai yra kon-
troliuojami valstybės.

Baltarusijos MIP rinka, kur gamybos ir platinimo kanalus kontroliuo-
ja  valstybė, vadinas, de facto nulemdama kiekvieno žiniasklaidos projekto 
vaidmenį, yra ne mažiau ypatinga už viešąją sferą. Tokioje sistemoje net 
žiniasklaidos elgesio ir vertybių diktatas gali būti priimti kaip gėris, kadan-
gi formuoja tuos motyvacinius klausimus, kurie gali lemti savarankišką 
viešos sferos telkimąsi. Pabandysime išskirti teigiamus vaidmenis, kuriuos 
vaidina Baltarusijos žiniasklaida kuriant nepriklausomą viešumą.

Pagalba gavėjų pozicionavimui 
Nuosavo požiūrio raiškos ženklų Baltarusijoje labai maža. Taip yra ne 

tik politikoje, kur vizualiai dabartinio valstybės vadovo kurso šalininkai 
niekuo neišsiskiria (raudonos – žalios vėliavos lipdukai automobiliuose 
atlieka tik „apsaugos“ funkciją – jie turėtų įtikinti valstybinės automobi-
lių inspekcijos pareigūnus, jog vairuotojas esąs „valstybės asmuo“, atitin-
kamai susijęs su valdžia), bet ir atitrūkusiose nuo politikos srityse.

Baltarusijoje nėra golfo klubų, laikraščio skaitytojų draugijų – net jei 
ir būtų, tai taptų išimtimi, kadangi nėra žmonių vienijimo pagal interesus 
formų, šių interesų raiškos, pranešimo apie tai kokiu nors atpažįstamų 
ženklų lygiu. Tokiame kontekste pastovus ir sąmoningas Baltarusijos TV 
(BT) laidos „Panorama“62 žiūrėjimas yra savęs pozicionavimo aktas, ku-
riuo keičiamas klubinio švarko, paženklinto „1977 metų laida“ dėvėjimas 
ar kepuraitės I love New York nešiojimas. Nepriklausomai nuo to, ką jau-
čia recipientas, žiūrėdamas reportažus apie politinius ir ekonominius sti-
prios ir klestinčios Baltarusijos laimėjimus, kiekvieną kartą, įjungdamas 
BT, jis tarsi užsivelka tą klubinį švarką su 1977 metų išleistuvių bendruo-
menės emblema. Laikraščių „Naša niva“ ir „Belarus′ sevodnia“, savaitraš-

61  Материалы круглого стола «Проблемы и перспективы независимых СМИ», орга-Материалы круглого стола «Проблемы и перспективы независимых СМИ», орга-», орга-, орга-
низованного аналитическим проектом «Наше мнение». Prieiga: http://www.baj.
by/media/?id=108. Apskritojo stalo „Nepriklausomųjų MIP problemos ir perspekty-
vos“, surengto pagal projektą „Naše mnenije“, medžiaga. Rus.

62  „Панорама“, rus.



19

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

čio „BelGazeta“ arba žurnalo „DoberMAN“63 pirkimas – tai saviraiškos 
aktas – ir nedemonstruojant kažkam trečiam žiniasklaidos produkto, 
su kuriuo pasitrauki nuo kiosko, bet save įtikinant tuo, koks produktas, 
kokia tikrovės interpretacija labiausiai tinkama. MIP vartojimas padeda 
eksplikuoti vidinę būseną, politinius požiūrius, savimonės niuansus, ku-
rie Baltarusijos tikrovėje dažniausiai yra besąlygiški.

alternatyvaus diskurso link
Net ir vienkartinis susidūrimas su bet kuriuo nevalstybiniu visuome-

niniu politiniu leidiniu parodo skaitytojui, jog, be informacinės erdvės, 
kurioje galima veikti be jokių pastangų (laikraščio „SB“ и BТ televizijos 
erdvėse), yra dar kažkoks pasaulis, kuriame vyksta visiškai priešingi įvy-
kiai. Vienu iš esminių Baltarusijos skirtumų palyginti su sovietine situa-
cija yra tai, kad prieiga prie alternatyvaus diskurso neuždrausta ir net ne 
apsunkinta. Kiekvienas žmogus gali laisvai patekti į Baltarusijos liaudies 
fronto – БНФ64 būstinę ir įgyti ten laikraščių, žurnalų ir knygų, pateikian-
čių kitokį požiūrį į Baltarusijos politiką, kultūrą ir net istoriją. Tačiau tam, 
kad tai padarytų, turi žinoti apie Fronto būstinę ir apie kitokias politikos, 
kultūros pozicijas. Be atitinkamų skaitytojo pastangų tai neįmanoma. 
Vienkartinis bet kurio iš alternatyvių laikraštinių projektų perskaitymas 
įveda į naują sistemą, kurioje Konstitucijos keitimas referendumu nepri-
imtinas ir smerkiamas, kurioje nuolat kalbama apie kažkokius „dingusius 
politikus“, „rinkimų rezultato falsifikavimą“, t.t. Pagal efektyvumą tai ga-
lima palyginti su rusų patriotų-slavofilų laikraščio „Zavtra“65 skaitymu. 
Nepasirengusiam skaitytojui siūloma terminų, sampratų, „faktų“ ir „tie-
sų“ sistema, kurios yra neginčijamos nuolatiniam „Zavtra“  vartotojui, 
bet stebinančios naujoką. Pavyzdžiui, pastovios skilties, kurioje „Zavtra“ 
kalba apie Rusijos vidaus  politiką, pavadinimas „Penktoji imperija“66 – 
siejamas su viena iš leidinio vyriausiojo redaktoriaus Aleksandro Procha-

63  „ДоберМАН“, rus., Baltarusijos žurnalas vyrams, leidžiamas nuo 2006 m.
64  Беларускі народны фронт, balt.
65  „Завтра“, Rytoj, rus.
66  Rojeva N. Kremliaus gynyba/In: Роева Н. Оборона Кремля (в рубр. «Пятая импе-«Пятая импе-

рия»). – Завтра. – Nr. 23 (707). – 2007-06-06. – P. 3.



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

20

novo teorijų, aiškinančių dabartinę Rusijos politinę struktūrą kažkokiu 
„penktosios imperijos kristalo“ susikūrimu.67 Skaitytojas naujokas susi-
duria su būtinumu plačiai apmąstyti tuos visus įvykius, apie kuriuos rašo 
ir „Rosijskaja gazeta“68 ir laikraštis „Kommersant“, įsprausdami juos į 
tos ideologinės paradigmos rėmelius, kuri primetama „Zavtra“ leidinio. 
Paprastuose faktuose, kaip antai kaukaziečių išvarymas iš Rusijos turga-
viečių arba santykių tarp Vladimiro Putino ir Džordžo Bušo atšalimas 
atrandamas kažkoks antras pagrindas, kuris pakeičia tų faktų turinį.

Susipažinęs sus nepriklausomomis Baltarusijos MIP skaitytojas kas-
dieniniame informacijos kraštovaizdyje atranda daug poteksčių. Tarp-
tautinių stebėtojų priekaištai dėl rinkimų procedūros, ES reikalavimai 
demokratizuoti padėtį Baltarusijoje – tai įvykiai, apie kuriuos vienaip ar 
kitaip pranešama oficialaus žiniasklaidos diskurso rėmuose, pripildomi 
prasmės, įgija tam tikrą loginį tęstinumą, tampa visos informacinės ga-
laktikos dalimi, apie kurią iki tol nebuvo nieko žinoma.

Pliuralizmo būties postulavimas
Akivaizdu, jog ne tik „SB“ dienraščio pasaulis skiriasi nuo „BelGaze-

ta“ pasaulio, bet ir „KP v Belarusi“ skiriasi nuo „Ekspress-novosti“ pasau-
lio. „Naša niva“, „Belarusy i rynok“, Informacijos agentūros „BelaPAN“, 
internetinis laikraštis „Beloruskije novosti“69 – visa tai skirtingi balsai. 
Monologinių metodų fone, kuriais apibūdinama valdžios raiška, skaity-
tojams pateikiama mintis, jog esą nuomonių gali būti kelios. Ir dar dau-
giau – nevalstybinės MIP Baltarusijoje (ir „atstovaujamosios“, partinės, ir 
tos, kurios kitomis aplinkybėmis galėtų egzistuoti visiškoje rinkoje), kons-
truodamos nuomonių pliuralizmo regimybę, praneša pliuralizmą įvykių 
laukui.

Mes jau pabrėžėme, kad oficialios žiniasklaidos kraštovaizdis ne tik 
homogeniškas – jis tiesiog tapatus. Pirmosios visų laikraščių, rengiamų 
Spaudos rūmuose, skiltys sutampa su tuo, ką dieną anksčiau pranešė in-

67  Проханов А. Имперский проект. – Завтра. – N25. – 21 июня 2006 г. – С. 1. Procha-Проханов А. Имперский проект. – Завтра. – N25. – 21 июня 2006 г. – С. 1. Procha-N25. – 21 июня 2006 г. – С. 1. Procha-25. – 21 июня 2006 г. – С. 1. Procha- Procha-
nov A. Imperijos projektas, rus. 

68  „Российская газета“, Rusijos laikraštis, rus.
69  „Белорусские новости“, Baltarusijos naujienos, rus.



21

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

formacijos agentūra „BelTA“. Naujienos iš „Učitelskaja gazeta“70 ar „Bela-
ruskaja niva“71 bus panašios į „SB“ naujienas. Apskritai, visa valstybinės 
žiniasklaidos rinka funkcionuoja pagal vieną vienintelę MIP, vieną vie-
nintelę laikraščio–radijo–televizijos ašį.

Nepriklausomos MIP „gamina“ kažkokias kitas naujienas. Dėl taria-
mos šioje erdvėje konkurencijos (turima minty ne kova dėl skaitytojo, 
kadangi skaitytojų Baltarusijoje santykinai kur kas daugiau nei laikraščių, 
bet dėl reklamos teikėjo, kurių rinkoje maža), kiekviena iš nevalstybinių 
MIP bando peržengti oficialaus įvykių kraštovaizdžio rėmus, kuo mažiau 
panašėti į Spaudos rūmų72 leidinius, pranešant kažką, ko nepranešė kon-
kurentai. Galiausiai skaitytojai įsitikina, jog Baltarusijoje greta pasitari-
mų reline linija, vyriausybės posėdžių, gyvulininkystės specialistų apdo-
vanojimo, sėjos ir derliaus pabaigtuvių, yra kažkokia kita Baltarusija, kur 
baltarusiai vyksta į Singapūrą vaduoti beždžionių73 arba saugo Gardino 
architektūros paminklus.74 Tai lemia, jog vis daugiau žmonių gali susi-
mąstyti – gal verta vykti į Singapūrą arba sukurti Gardino apsaugos drau-
giją – kitaip tariant, lemia alternatyvaus viešumo kūrimą.

Everyone counts
Jeano Baudrillardo nuostata, jog esą bet kuri apklausa yra si mu-

liavimas,75 dar labiau taikytina Baltarusijos žiniasklaidai. „BT“ ir „ОNТ“ 

70  „Учительская газета“, Mokytojų laikraštis, rus.
71  „Белорусская нива“, Baltarusių laukas, rus.
72  T. y. Республиканское унитарное предприятие «Издательство «Белорусский Дом 

печати» Управления делами Президента Республики Беларусь; Baltarusijos Respu-; Baltarusijos Respu-
blikos Prezidento reikalų valdybos valstybinė leidybos įmonė „Izdatelstvo „Beloruskij 
dom pečati“, Baltarusijos spaudos rūmai, rus.

73  Новожилова К. Белорусы спасли обезьянку Машку от смерти в Сингапуре. – Ком-Новожилова К. Белорусы спасли обезьянку Машку от смерти в Сингапуре. – Ком-
сомольская правда в Белоруссии. – N 107. – 9 июня 2007г. – С. 3. Novožilova K. 
Singapūre baltarusiai išgelbėjo beždžionėlę Mašką nuo mirties, rus.

74  �ролов А. Сегодня ночью молодежными активистами была проведена акция про-�ролов А. Сегодня ночью молодежными активистами была проведена акция про-
тив уничтожения Гродно. Prieiga: http://naviny.by/rubrics/society/2007/06/10/
ic_articles_116_151338 Frolov A. Šią naktį jaunimo aktyvistai surengė akciją prieš 
Gardino naikinimą, rus.

75  Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть. – М.: Добросвет, 2000. – С. 10. /
Originalas: L’Échange symbolique et la mort, 1976. 



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

22

televizijų eteryje ši J. Baudrillardo įžvalga atsispindi kaip hipertrofuota 
karikatūra.

Baltarusija yra visuomenė, kur labai nedaug piliečių skaitė J. Baudril-
lardą, susipažinusi su bet kurios apklausos simuliaciniu pobūdžiu, t. y. 
ir apklausų, turinčių medijinę raišką. Tad daugumai televizijos žiūrovų, 
valstybinių laikraščių skaitytojų susidaro įspūdis, jog kitos viešo pasi-
sakymo formos, išskyrus pasisakymą, kuriuo pritariama valdžios veiks-
mams, tiesiog nėra. Prieštaraujančiųjų nuomonė gali patekti į eterį tik 
tuomet, kai ji suminkštinama, paverčiama „tinkama“. Kitaip negalima pa-
aiškinti fakto, jog tos nuomonės („prieš“) yra, tačiau į laikraščius ir į eterį 
nepatenka. Tai atitinkamai cenzūruoja mąstymą: atsidūręs prieš kamerą, 
potencialus interviuojamasis savarankiškai atsirenka mintis, kurios yra 
„leidžiamos“ medijų diskursui – taigi jis savaip koreguoja visą politinių 
pažiūrų sistemą.

Nepriklausoma žiniasklaidos erdvė išryškina (dažniausiai tokiais pat 
abejotinais radikaliais būdais) nuomonę tų, kurie yra prieš valdžią. Tuo 
metu atstovaujamoji opozicinė žiniasklaida – nuo „Svaboda“ (t. y. „Lais-
vės“) radijo baltarusių redakcijos iki „NV“ laikraščio gali sąmoningai 
nutylėti, išbraukti iš greitos apklausos režimo šalininką, kuris sau leidžia 
kritikuoti opoziciją ir girti valdžią, juolab kad tam yra ideologinis pama-
tas: Baltarusijos aplinkybėmis žurnalistas turi būti ne profesionalas, bet 
kovotojas.

Kartu su rinkos MIP, kurios ne cenzūruoja apklausų, interviuojamųjų 
sąmoningumo, šie du poliai formuoja veik normalią situaciją, kai į visas 
nuomones atsižvelgiama – everyone counts.

skaitytojo palyginimas su didelėmis visuomeninėmis 
grupėmis

Tai dviejų ankstesnių efektų suma. Egzistuoja ne šiaip kažkoks nuo-
monių ir įvykių pliuralizmas. Ne šiaip gali būti kažkur pareikštas požiūris, 
atitinkantis skaitytojo poziciją. Atrodo, Baltarusijoje viena iš pagrindi-
nių visų alternatyvių nuomonių raiškos skelbėjų problema yra vienišu-
mo ir svetimumo padėtis, kurioje jie atsiduria. Nepriklausomo laikraščio 
pirkimas suardo vienišumą. Alternatyvaus požiūrio savininkas netikėtai 



23

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

įsisąmonina, jog šalyje yra dar mažiausiai 20 tūkstančių žmonių (toks 
„BelGazeta“ tiražas), kurie pritaria jo požiūriui. Jis ne vienišas. Vadinas, 
jis – ne beprotis.

oficialių naujienų skaitymo įgūdžių formavimas
Vienas iš oficialiosios žiniasklaidos ypatumų yra tam tikras naujienų 

„šifravimo“ procesas. Iš „BelTA“ pranešimų, „SB“ pirmo puslapio skilčių 
negalima suvokti, koks įvykio turinys ir kokių pasekmių jis gali turėti pi-
liečiams. Kai žurnalistams patekti į renginius, kuriuose dalyvauja prezi-
dentas (t. y. ten, kur sprendžiamas šalies likimas) yra sudėtinga, reikia 
ne tik naujų informacijos šaltinių – reikia oficialių naujienų dešifravimo 
įgūdžių.

Beprasmiška ieškoti prezidento susitikimo su jėgos ministrais deta-
lių „NV“ ar „BelGazeta“ leidiniuose – nuosavo žurnalisto šiame susitiki-
me leidiniai vis tiek neturėdavo ir galima spėti apie tikruosius rezultatus 
pasikliaujant ta informacija, kuri prieinama visiems norintiems. Pagrin-
diniu ir daugeliu atveju vieninteliu tokio pobūdžio informacijos šaltiniu 
yra informacijos agentūra „BelTA“, visus savo pranešimus skelbianti in-
ternete.

Žmogui, pasinėrusiam tik į oficialaus diskurso lauką, žinutė apie Bal-
tarusijos užsienio reikalų ministro pavaduotojo Valerijaus Voroneckio76 
kelionės į Briuselį rezultatus nereikš visiškai nieko, kadangi pagrindinis 
jos pranešimas yra tai, jog „Baltarusija ir Europos Sąjunga sutarė tęsti 
dialogą“.77 „Laisvės“ radijo baltarusių redakcijos klausytojas įsimins aki-
vaizdų prieštaravimą tarp glaustai neutralaus žinutės turinio ir „Laisvės“ 
radijo informacijos apie šį susitikimą: 

„Kaip pranešė Christine Hohmann, eurokomisarės Benitos Ferre-
ro-Waldner atstovė spaudai (...), per šios dienos derybas ponia Ferrero-
Waldner pareiškė Baltarusijos šaliai, kad Briuselis susidomėjęs dialogui 
su oficialiuoju Minsku, tačiau laukia ir Baltarusijos vadovybės ne vien žo-

76  В. Воронецкий.
77  Беларусь и Евросоюз условились о продолжении диалога. Prieiga per internetą: 

http://www.belta.by/ru/news/politics?id=160064 Baltarusija ir Europos sąjunga suta-
rė tęsti dialogą, rus.



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

24

džių, bet (...) realių konkrečių veiksmų plėtojant demokratiją, laikantis 
žmogaus teisių, įskaitant politinių kalinių išlaisvinimą“ 78. 

Dabar „BelTA“ žinutėje atsiveria naujos prasmės, sakinys apie dialo-
go tęsimą skamba kitaip, nes pasirodo, jog šis dialogas gali vykti tik po 
konkrečių Baltarusijos žingsnių, o informacija apie daugelį V. Voronec-
kio „susitikimų“ Briuselyje nedaro pasiektos sėkmės įspūdžio, kadangi 
tampa akivaizdu: visi tie „susitikimai“ baigėsi nesėkme.

Šitaip nevalstybinės baltarusių MIP moko skaityti valstybinių MIP 
naujienas. Apie palygintiną fenomeną, tačiau tinkamą Rusijos konteks-
tui rašė Julija Latynina: „Naujienose dažnai stengiamasi pakeisti vieto-
mis veiksnį su objektu, kitaip tariant subjektą ir objektą. Kai jums sako: 
„Rusijos URM79 reagavo į Šiaurės Korėjos raketos kritimo faktą Rusi-
jos teritorijoje“, tai reikia skaityti: korėjiečiai paleido raketą; ji nukrito; 
mes karpėme ausimis. Į krentančią raketą apskritai turėtų reaguoti ne 
URM, bet PG80. Naujienose veiksmo būdo, vietos ir laiko aplinkybes 
dažnai stengiamasi pateikti žymiai svarbesnes nei patį veiksmą. O URM, 
VRM,81 Valstybės Dūmos, Patruševo,82 Ivanovo,83 kitų reakciją į įvykį – 
svarbesne nei pats įvykis“ 84.

78  In: Струвэ А. Брусэль чакае ад Менску канкрэтных крока�. «Як паведаміла “Сва- Струвэ А. Брусэль чакае ад Менску канкрэтных крока�. «Як паведаміла “Сва-
бодзе” Хрысьціна Гоман, прэсавы сакратар э�ракамісара �эрэра-Вальднэр […], 
падчас сёньняшніх перамова� спадарыня �эрэра-Вальднэр заявіла беларускаму 
боку, што Брусэль заціка�лены � наладжваньні дыялёгу з афіцыйным Менскам, 
аднак чакае ад беларускага кіра�ніцтва ня толькі слова�, а […] рэальных канкрэт- канкрэт-канкрэт-
ных крока� у галіне дэмакратызацыі, захаваньня право� чалавека, уключна з вы-
зваленьнем палітычных вязьня�. Prieiga: http://www.svaboda.org/articlesfeatures/
politics/2007/6/3E1BEFA3-789D-40F2-B1DE-4004AEDFA00F.html.

79  Užsienio reikalų ministerija.
80  Priešlėktuvinė gynyba.
81  Vidaus reikalų ministerija.
82  Nikolajus Patruševas, Rusijos valstybės saugumo tarybos sekretorius.
83  Sergejus Ivanovas, Rusijos Vyriausybės Ministro Pirmininko pirmasis pavaduotojas.
84  Латынина Ю. Как дешифровать новости государственного ТВ. – Новая газета. –  

N 230. – 10 октября 2006 г. – С. 3. Latynina J. Kaip dešifruoti valstybinės TV naujie- 230. – 10 октября 2006 г. – С. 3. Latynina J. Kaip dešifruoti valstybinės TV naujie- Latynina J. Kaip dešifruoti valstybinės TV naujie-
nas, rus.



25

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

leistinų ribų politikoje nustatymas
Baltarusijos sistemos problema ne ta, jog čia uždrausta daugiau nei, 

tarkime, uždrausta Rusijoje. Su kiekviena draudimų sistema, ją išstudi-
javus, visada galima sąlyginai neskausmingai sugyventi. Problema ta, jog 
Baltarusijos draudimų sistema nuolat kinta. Baltarusijoje nėra pranešimų 
apie naujas restrikcijas tvarkos. Vienintelis būdas tai patikrinti – įvykdyti 
kokį nors „abejotiną“ veiksmą, kurio draudimo lygis dar iki galo nenusta-
tytas. Tuomet, atsižvelgiant į įvykdytą veiksmą, visiems likusiems pagal 
bausmės griežtumą už jį taps visiškai aišku – buvo galima tai daryti ar ne.

Laikraščiai „Belsojuzpečat′“85 kioskuose yra tarsi pirmoje fronto li-
nijoje. Suprantama, kai juose, legaliai leidžiamuose, pasiekiant dešimtis 
tūkstančių skaitytojų, galima aptarinėti, tarkime, Rusijos ir Baltarusijos 
derybų proceso dėl dujų ir naftos kainų sudėtingumą, vadinas, tema nėra 
visiškai tabu. Kita vertus, kai jų redaktoriai bijo socialinių lengvatų atšau-
kimo arba politinio susidorojimo temų, tai reiškia, kad jie atsiduria už leis-
tinos ribos.

Bet kuris veikiantis medijų dalyvis gali iš karto įvardyti kelias pro-
blemas, į kurias bent kartą atsigręžęs, palaidotų bet kurį, net ir užtikrin-
tai besijaučiantį leidinį. Šiais atvejais taip pat nėra įspėjimų tvarkos – vis-
kas patiriama bandant ir klystant. Po to, kai radijas „Svaboda“ paskelbė 
Sergejaus Anis′ko86 publikaciją apie vieno iš Aleksandro Lukašenkos 
artimiausių bendražygių87 nuosavą namą, jam buvo  paskirta 30 tūkst. 
JAV dolerių bauda (juolab laikraštis „Naviny“88 po šios baudos bankru-
tavo), tapo aišku – geriau apie tą bendražygį ir apie jo nuosavybę geriau 
nerašyti.

85  «Белсоюзпечать» – šis pavadinimas paveldėtas iš Sovietų Sąjungos laikotarpio, kai vei-«Белсоюзпечать» – šis pavadinimas paveldėtas iš Sovietų Sąjungos laikotarpio, kai vei- – šis pavadinimas paveldėtas iš Sovietų Sąjungos laikotarpio, kai vei-
kė vadinamoji Sąjunginė platinimo įmonė Cоюзпечать (=Sąjunginė spauda), red. past.

86  С. Анисько.
87 С. Анисько. Кто в теремочке живет. Навiны. 14 сентября 1999 г. Prieiga:  http://dos-

sier.bymedia.net/index.php?Mode=Publication&PersonID=206&Publ=1236 Anis′ko 
S. Kas namelyje gyvena.

88  «Навiны» (Naujienos, balt.).



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

26

Kai 2004 m. Ukrainos žurnalistas Michailas Podoliakas89 buvo išsiųs-
tas iš Baltarusijos už straipsnį „Prezidento moterys“90, medijų bendruo-
menė suvokė, draudžiama yra ir prezidento asmeninio gyvenimo tema. 
Akivaizdu, jog laikraščių skaitymas yra kur kas mažiau skausmingas bū-
das nuspręsti, kas leidžiama politikoje nei asmeninis patyrimas bendrau-
jant su represijų mašina.

Tad galima daryti išvadą, jog Baltarusijos žiniasklaidos kraštovaizdis 
neatitinka kitoms šalims būdingų schemų, o vaidmenys, kuriuos vaidina 
alternatyviosios žiniasklaidos priemonės, yra naudingos nepriklauso-
moms publikoms. 

Nevalstybiniai laikraščiai, žurnalai, interneto svetainės:
padeda skaitytojams pozicionuoti;– 
suteikia jiems alternatyvaus diskurso galimybes;– 
deklaruoja pliuralistines sąlygas;– 
leidžia manyti, kad kiekviena nuomonė gali būti paskelbta ir iš-– 
girsta;
susieja skaitytoją su didelėmis socialinėmis grupėmis ir tuo panai-– 
kina „vienišo protestuotojo“ padėtį;
suteikia gebėjimų skaityti oficialias žinias;– 
atskleidžia leistinas politinių temų ribas.– 

  
Belaukiant evoliucijos

Vienu iš pastebimų dabartinės baltarusių žiniasklaidos rinkos ypa-
tumų yra jos dalių prieštaravimai. Atstovaujamosios nevalstybinės 
MIP žymiai atsilieka nuo valstybinės atstovaujamosios žiniasklaidos, ir 
atvirkščiai. 

XX a. paskutinio dešimtmečio žurnalistai šį fenomeną supaprastin-
davo gana paprastai padalindami profesionalų sferą į „sąžiningus“91 (t. y. 

89  М. Подоляк.
90  Официальное объяснение КГБ – «Измышления М. Подоляка о реальном положе-«Измышления М. Подоляка о реальном положе-

нии дел в стране». Prieiga: http://www.charter97.org/rus/news/2004/06/22/podo-
liak. Oficialus KGB (saugumo tarnybos) išaiškinimas „M. Podoliako išgalvojimai apie 
tikrą situaciją valstybėje“; M. Podoliako publikacija „Prezidento moterys“ neišlikusi, 
aut. past.

91  Чэсные, balt.



27

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

valstybės) ir „nesąžiningus“92 (t. y. nevalstybinius) rašeivas, bet akivaiz-
du, jog problema gilesnė, kadangi demarkavimas tarp „svetimų“ ir „savų“ 
neatspindi visos srities: kiekvienas leidinys turi nuosavus požiūrius, kaip 
vertinti šį procesą.

Atstovaujamosios MIP linkę „rinkos žiniasklaidą“ priskirti atstovau-
jamosios valstybinėms MIP, teigdamos, jog Baltarusijos rinkoje gali būti 
leidžiami tik specialiųjų tarnybų kontroliuojami, veikiantys kaip Prezi-
dento administracijos projektų leidiniai. Kita vertus, „rinkos MIP“ kla-
sifikuoja atstovaujamuosius nevalstybinius leidinius kaip atstovaujamų 
valstybių leidinių papildą, įtikinėdamos, jog ir pati opozicija, ir jos masi-
nės medijos yra valstybės ideologijos dalimi – sistemos ramsčiu.

Akivaizdu, kad mūsų aprašyti skirtumai, kaip ir visa trijų dalių Bal-
tarusijos MIP sistema bus pirmiausia laiko sunaikinta. Trejos skirtingos 
publikos, skaitančios tris mūsų įvardintas leidinių rūšis, iš pradžių susilies 
į visumą, išnykstant sampratoms: „opozicinės MIP“, „valstybinės MIP“, 
„rinkos MIP“; po to persiskirstys į daug publikų, skaitančių laikraščius, 
artimus parlamentui, buvusiam ministrui pirmininkui, dabartinei val-
dančiajai partijai ir t.t. 

Kito būdo, išskyrus visų valstybinių žiniasklaidos priemonių privati-
zavimą ir likusių atstovaujamųjų MIP išlaisvinimą nuo donorų nėra. Ta-
čiau radikaliai pasikeitus Baltarusijos vidaus situacijai nuo 2010 m. gruo-
džio 19 d., kai valdžia, naudodama jėgą, išvaikė mitingą Minske ir jėgos 
pareigūnai įvykdė kratas nepriklausomų MIP redakcijose atimdami įran-
gą, jau bene atsiradęs Europos investuotojų susidomėjimas Baltarusijos 
spaudos rinka užgeso. Medijų sritis virto aštrios politinių idėjų ir tapa-
tumo kovos lauku. Veikiantieji žaidėjai persiskirstė į tuos, kurie pritaria 
valdžios veiksmams ir tuos, kurie griežtai protestuoja. Taigi naujos ban-
gos privatizavimo dar teks ilgokai laukti: Baltarusija turi at/kurti įvaizdį 
valstybės, kurioje nėra rizikinga investuoti į žiniasklaidą.

Akivaizdu, jog antroji žiniasklaidos privatizavimo banga neišvengia-
ma ir bus vykdoma pagal schemas, kurios iš esmės skiriasi nuo praėjusio 
amžiaus dešimto dešimtmečio tvarkos. Tokius leidinius kaip „SB“ arba 
nacionalinį transliuotoją pirks ne darbuotojai, o išorės investuotojai. Par-

92  Нячэсные, balt.



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

28

davėjas bus ne redakcija, ne valstybinis holdingas, kuriam ji priklauso, o 
Baltarusijos Respublika – taip, kaip tai vyksta su stambiomis pramonės 
įmonėmis ir kompanijomis, kurios veikia pelningose šakose.

Suprantama, jog išvalstybinimo schemos nesudaro galimybių ideolo-
giniam rinkos angažuotumui, kuris dabar ryškus. Baltarusijos periodika 
nebus opozicinės ar valstybinės ideologijos priedas; jos orientavimasis 
gauti pelno lems visiškai kitą baltarusiško laikraščio modelį ir, atitinka-
mai, kitokį baltarusių skaitytoją.

the role of independent mass media  
in the Creation of alternative Publicity in Belarus 

Dr. Victor Martinovich
assistant professor,

european Humanities university, Vilnius
summary

The author of the article discusses controversial aspects of the Belarus’ mass 
media in terms of law and economy. While revealing this problem the author 
gives insights about possible future changes of this system. 

The relation between periodic mass media and the public sphere is 
ambivalent. On the one hand, it dictates behaviours and virtues and applies 
other types of dictatorship, which disturbs self-regulation of the public sphere. 
On the other hand, it is a point of public expression and an intermediary 
between its communicating representatives, thus being one of the necessary 
components of publicity. The situation between the public sphere and the 
mass media in Belarus is very specific and influenced by the situation in mass 
media means. Therefore, when discussing the relations between the first and 
the second phenomenon, the author analyses the situation of mass media 
means in Belarus. The author analyses the “visible” and “invisible” products in 
the mass media market regulated by the state. The “invisible” products are not 
officially banned, however, one needs physical and intellectual efforts to get 
them, i.e. it is not enough to know where products of this “officially authorised” 
information can be obtained, but also to be able to understand the contents of 
this information.



29

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

The article deals with so-called “represented” Belarusian publications which 
have to adjust in order to survive in the market. It also discusses correspondents, 
who have to adjust as well. An opposite opinion may reach the public only 
after it is processed into a “proper” opinion. It has a respective impact on the 
thinking: when in front of a camera, a prospect interviewee selects his or her 
thoughts properly for a media discourse, thus correcting all the system of 
political opinions in his or her own manner. The author believes that future 
Belarusian periodic mass media will not be a supplement to the oppositional 
or state ideology.


