
143

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

lietuvos įvykiai “the times” laikraštyje: 
politinės ir paveldo komunikacijos ryšys

Ramunė Rubinaitė
Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto Žurnalistikos institutas

Bernardinų g. 11, LT-01124 Vilnius
Bakalauro studijų programos absolventė
El. paštas: ramune.rubinaite@gmail.com

Tel. numeris +370 685 13838

Straipsnio tikslas1 – apžvelgti, kokie Lietuvos įvykiai ir kaip buvo patei- kokie Lietuvos įvykiai ir kaip buvo patei-
kiami nacionaliniame britų laikraštyje „The Times“ 1785–1985 m., kaip jų 
pateikimas keitėsi per 200 metų laikotarpį ir kokią įtaką publikacijų turiniui 
turėjo laikraščio leidimo kontekstas. 

Esminiai žodžiai: „The Times“, Lietuva, politinė komunikacija, skai-
tmeniniai archyvai, viešoji nuomonė, užsienio politika, žiniasklaida.

Įvadas
„The Times“ – vienas ilgiausiai pasaulio istorijoje leidžiamų laikraščių 

pirmą kartą buvo išspausdintas 1785 m. Per savo gyvavimo istoriją „The 
Times“ vertinamas kaip patikimą informaciją teikiantis ir aukštas žurna-
listikos normas taikantis leidinys. Laikraštis daugiau nei du šimtmečius 
išliko vienu didžiausio tiražo Jungtinės Karalystės periodinių leidinių, 
buvo ir yra aktyvus politinės komunikacijos veiksnys Vakarų pasaulyje. 

2003 m. „The Times“ savo internetinėje svetainėje pateikė skenuotus 
1785-1985 m. spausdintų laikraščių numerius. Gausioje archyvinėje me-
džiagoje galima surasti per keturis tūkstančius publikacijų, kuriose mi-
nimas Lietuvos vardas. Skaitmeniniai archyvai suteikia galimybę  atlikti 
tyrimą, kokie Lietuvos įvykiai ir kaip buvo interpretuojami „The Times“ 

1 Straipsnis parašytas bakalauro baigiamojo darbo pagrindu, remiantis surinktais duome-
nimis (Darbo vadovas – dr. doc. Andrius Vaišnys; darbas apgintas Vilniaus universiteto 
Komunikacijos fakultete 2009 m.)



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

144

laikraštyje, kada ir kodėl ši interpretacija keitėsi. Pabrėžtina: paminėta  
4 tūkstančių publikacijų imtis per du leidimo šimtmečius (1785–1985) 
nėra tiesiogiai Lietuvos įvykius aprašantys ar analizuojantys pranešimai. 
Lietuvos vardas dažnai minimas kaimynių valstybių kontekste arba tarp-
tautinių santykių analizėje.

Nuoseklus ilgo istorinio periodo Lietuvos įvykių pateikimas „The Ti-
mes“ laikraštyje atliekamas pirmą kartą. Tyrimui atlikti naudojami teo-
riniai analizės, apibendrinimo, lyginimo ir sintezės bei empiriniai istorinių 
duomenų analizės ir turinio analizės tyrimo metodai.  

XX a. pradžioje JAV pradėta diskutuoti, kokią įtaką žiniasklaida daro 
užsienio politikai. Tyrėjai vieningai sutinka, jog užsienio politikos žinias-
klaida nulemti negali, tačiau daro jai poveikį, nes būtent žiniasklaidos 
turinys sufleruoja, kurios naujienos yra aktualiausios, kurios problemos 
opiausios ir kurie įvykiai reikšmingiausi. Masinės informavimo priemo-
nės nenuginčijamai veikia vidaus politiką, o ši daro įtaką ir su užsienio 
politika susijusiems sprendimams (Malek, 1997). Tai yra viena iš prie-
žasčių, kodėl svarbu tirti, kaip istoriniai įvykiai buvo vaizduojami britų 
spaudoje. Tai, ką britų valdžios atstovai, Jungtinės karalystės elitas per-
skaitė „The Times“, galėjo lemti politinius sprendimus. 

Kitas veiksnys, kuris taip pat galėjo daryti poveikį Jungtinės Karalystės 
pozicijai Lietuvos atžvilgiu, yra viešoji nuomonė: kiekviena „The Times“ 
publikacija apie Lietuvą galėjo turėti tiesioginės arba netiesioginės įtakos 
tam, kaip Lietuva buvo (galėjo būti) vertinama ir Jungtinėje Karalystėje, 
ir tarptautinėje arenoje.

Svarbus veiksnys, kurį padės išsiaiškinti Lietuvos įvykių pateikimo 
„The Times“ laikraštyje tyrimas, yra politinės komunikacijos kaita. Įver-
tinus pagrindinius informacijos apie Lietuvą šaltinius ir aplinkybes, gali-
ma aiškiau suvokti Lietuvos regiono ir Vakarų valstybių komunikacijos 
raidą. „The Times“ publikacijos iš dalies atspindi ir Jungtinės Karalystės 
Vyriausybės požiūrį į mūsų regioną istorinių lūžių momentais.

Istorinių dokumentų tyrinėjimas padeda suvokti praeities sąsajas su 
dabarties problemomis ir ateities galimybėmis. Augant migracijai ir ple-
čiantis politinei, ekonominei bei socialinei tarptautinei komunikacijai, 
šalies įvaizdis įgauna vis daugiau reikšmės. Dabar Lietuvoje akcentuoja-
ma šalies įvaizdžio formavimo politikos svarba, tačiau, norėdami kryp-
tingai jį kurti pasaulyje, pirmiausia turime įsigilinti, kodėl ir koks jis buvo 



145

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

praeityje – ką akcentavo, ko nežinojo, kaip ir kodėl Lietuvos įvykius in-
terpretavo Vakarų šalių gyventojai. 

rezultatai ir jų aptarimas
Per minėtus du šimtus metų Lietuva išgyveno radikalių pokyčių lai-

kotarpius, kai šalis tai atsirasdavo, tai vėl išnykdavo iš pasaulio žemėlapio 
(Kiaupa, 2006). Todėl Lietuvos įvykių atspindėjimas „The Times“ laikraš-
tyje tiriamas archyvinę informaciją (1788 m. balandžio 22 d. – 1985 m. 
gruodžio 23 d.) suskaidant pagal kertinius Lietuvos raidos etapus, politi-
nę šalies santvarką (I lentelė).

1 lentelė. lietuvos politinis statusas ir „the times“ publikacijų kiekis

ME­
TAI

LIETUVOS POLITINIS STATUSAS
ir esminiai įvykiai

PUBLIKA­
CIJŲ  

SKAIČIUS
1788–
1795

Lietuva – Abiejų Tautų Respublikos narė. Po 1569 m. pasi-
rašytos Liublino Unijos, Lenkijos karalystė ir Lietuvos Didžio-
ji Kunigaikštystė virsta Abiejų Tautų Respublika. 1791-05-03 
paskelbiama ATR Konstitucija; federacinė aristokratinė mo-
narchija gyvuoja iki Trečiojo valstybės padalijimo 1795 m.

59

1795–
1918

Lietuva Rusijos imperijos sudėtyje ir Vokietijos okupaci­
jos metais. 1795 m. Austrija, Rusija ir Prūsija pasirašo kon-
venciją dėl Trečiojo Lenkijos ir Lietuvos valstybės padalijimo. 
Didžiausia po Antrojo padalijimo likusi LDK dalis atitenka 
Rusijos imperijai. 1915 m., Pirmojo pasaulinio karo metu, 
Lietuvos teritoriją okupuoja Vokietijos kariuomenė. 

739

1918–
1940

Nepriklausoma Lietuvos valstybė (Respublika). 1918-
02-16 Lietuvos Taryba Vilniuje pasirašo Lietuvos nepriklau-
somybės aktą, kuriuo skelbia Lietuvos atsiskyrimą nuo visų 
kitų valstybių. 1920-05-15 Lietuvoje susirenka pirmasis tie-
sioginiuose rinkimuose išrinktas parlamentas – Steigiamasis 
Seimas ir paskelbia Nepriklausomybės deklaraciją. Jungtinė 
Karalystė ( JK) pripažįsta Lietuvą de jure 1922-07-13. Lietuva 
priima pirmą nuolatinę Konstituciją 1922-08-01. Parlamen-
tinė Lietuva išgyvena valstybinį perversmą 1926-12-17 (iki 
Seimo paleidimo 1927-04-12), 3 teritorinius ultimatumus, 
Raudonosios armijos okupaciją (1940-06-15).

2973



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

146

1940–
1985

Lietuvos Tarybų Socialistinė Respublika (SSRS dalis). 1940 
Lietuva okupuojama Sovietų Sąjungos kariuomenės ir 1940-
08-03 paskelbiama Sovietų Socialistinių Respublikų Sąjungos 
nare. JAV nepripažįsta šio sprendimo. 1941-1944 m. Lietuvos 
žemės – Ostlando sudėtyje. Nuo 1944 – antra sovietinė okupa-
cija. 1945 Jaltos susitarimas (SSRS, JAV, D. Britanijos vadovų 
konferencija) lemia, jog Baltijos valstybės lieka SSRS zonoje. 
SSRS atnaujina Baltijos valstybių sovietizavimą; dalis gyven-
tojų ištremiami į Sibirą. 1985 m. Sovietų Sąjungoje skelbiama 
„perestrojka“ (deklaruojama „viešumo“ politika). 

625

Lietuvos istorijos įvykiai, politinės santvarkos, ryšiai su kaimyninė-
mis valstybėmis darė įtaką Vakarų pasaulio ir žiniasklaidos suvokimui 
apie šalį. Iš pateiktos diagramos matyti, jog stiprioji „The Times“ nau-
jienų apie Lietuvą dalis – informacija apie nepriklausomą Baltijos regio-
no valstybę, su kuria buvo plėtojami politiniai ir ekonominiai santykiai, 
nes tai buvo žinia ir žurnalistiniu (kūrybiniu), ir politiniu aspektu (žr. 
1 paveikslą). Skirstymas palengvins ilgo istorinio periodo tyrimą, padės 
palyginti šalies įvykių vaizdavimo kaitą laikraštyje ir suprasti šios kaitos 
priežastis.

1 paveikslas. Publikacijų, kuriose minima lietuva, skaičius 1788–1985

lietuvos įvykiai „the times“ laikraštyje 1788–1795
Informacijos pateikimas
Pirmoji Lietuvos vardą mininti publikacija „The Times“ laikraštyje 

pasirodė 1788 m. balandžio 22 d., kai Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė 
buvo ATR dalis. Per septynerius metus, iki Trečiojo Respublikos padali-



147

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

jimo (1795), „The Times“ išspausdino 59 publikacijas, kuriose minimas 
Lietuvos vardas. Tačiau retoje iš jų Lietuva yra pagrindinis žinios objek-
tas. Dažniausiai Lietuva pateikiama kaip pavyzdys, išskiriama kaip svar-
biausia Lenkijos provincija arba minima kontekste, analizuojant tarptau-
tinius santykius.

Žinios apie Lietuvą spausdintos užsienio naujienų skiltyse arba trum-
pų žinių skyreliuose. Dažniausiai pateikiama tik glausta kelių sakinių 
informacija. Publikacijų antraštės nėra informatyvios, jos tik nurodo 
geografinę sritį (šalies ar miesto pavadinimą), apie kurią rašoma. Per šį 
laikotarpį nei vienos publikacijos pavadinime nebuvo pavartoti žodžiai 
Lietuva, lietuviai. Pavadinimuose dominuoja žodžiai Lenkija, Varšuva, 
Lenkijos reikalai arba pranešimai, kuriuose minimas Lietuvos vardas, aps-
kritai neturi pavadinimų.

Šiuo laikotarpiu „The Times“ publikacijų informacijos šaltiniai buvo 
nurodomi retai. Kartais pranešama, jog naujiena gauta paštu iš kitų šalių 
spaudos, tačiau tokie nurodymai nėra dažnai, rašomi tik tuomet, kai nori-
ma pabrėžti žinios naujumą ar patikimumą. Kur kas dažniau publikacijos 
pradedamos žodžiais: sakoma, kad... Kas ką sako ir kiek galima tuo pasiti-
kėti – neinformuojama. Beveik visų  „The Times“ pateiktų žinių, kuriose 
minimas Lietuvos vardas, pirminis informacijos šaltinis buvo Varšuva 
(žinios pasiekdavo Vienos ar Berlyno spaudą, o šiuose miestuose leidžia-
mų laikraščių kopijos keliaudavo į „The Times“ redakciją). Tai įrodo, jog 
Lenkija buvo geriau išplėtojusi komunikaciją su Vakarų Europos šalimis 
ir galėjo daryti įtaką Lietuvos įvaizdžio  formavimui.

Kalbant apie informacijos operatyvumą, žinios vėluodavo apie mė-
nesį, kartais ir ilgiau. Laikraštyje beveik visuomet nurodoma, kada žinia 
buvo gauta.

Turinio apžvalga
„The Times“ užsienio naujienų skyreliuose glaustai pateikė esminius 

Lietuvos ir Lenkijos politinius įvykius bei valstybės vaidmenį tarptauti-
nėje arenoje (pavyzdžiui, Konstitucijos priėmimas 1791 m. gegužės 3 d.; 
ATR karai su Rusija; Tado Kosciuškos sukilimas; t.t.). Nors visose nagri-
nėtose publikacijose minimas Lietuvos vardas ir tai rodo, kad šaliai jau 
suteikiamas tam tikras vaidmuo, Lietuvos reikšmė „The Times“ laikraš-



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

148

tyje ATR gyvavimo metais buvo nenuginčijamai menkesnė nei Lenkijos. 
Nepaisant to, jog Abiejų Tautų Respublikoje tiek Lietuva, tiek Lenkija iš-
saugojo valstybių titulus ir bendrai vykdė užsienio politiką, „The Times“ 
publikacijose Lietuvos funkcija labiau panašėjo į stipriausios Lenkijos 
karalystės provinciją. Tai galima pastebėti ir iš vartojamo valstybės pa-
vadinimo skirtingose „The Times“ publikacijose. Šalia pavadinimų Kon-
federacija ar Respublika kur kas dažniau vyrauja paprastas ir trumpas pa-
vadinimas Lenkija ar Lenkijos valstybė, net kai kalbama apie abiem šalims 
vienodai aktualius reikalus (pavyzdžiui, išsivadavimą iš Rusijos įtakos ar 
ATR padalijimą).

Kalbant apie ATR gyventojus, „The Times“ publikacijose nevartojama 
sąvoka lietuviai. Lietuva minima kaip žemių pavadinimas, o šiose žemė-
se gyvenantys žmonės kelis kartus yra pavadinti Lietuvos gyventojais arba 
tiesiogiai įvardijami lenkais. Lietuvoje gyvenantys žmonės netraktuojami 
kaip atskira tauta. Kai rašoma apie bendrus reikalus, bendrą ATR kariuo-
menę, bendrus produktus, visuomet vartojami žodžiai lenkiškas, lenkų. 

Nuo 1792 m. daugiausia „The Times“ rašė apie ATR ir Rusijos konf-
liktus. 1793 m. sausio 23 d. Prūsijos karalius Frydrichas Vilhelmas II ir 
Rusijos imperatorė Jekaterina II pasirašė sutartį dėl antrojo Respublikos 
padalijimo. „The Times“ laikraštyje glaustai apie tai informuojanti žinia 
pasirodė po kelių mėnesių – balandžio 27 d. Gdansko ir Torūnės miestai 
prijungiami prie Vakarų Prūsijos – atskelta Didžiosios Lenkijos provincija 
sukurs atskirą sritį, pavadinimu „Pietų Prūsija“. Jie dabar užsiėmę demarka-
cijos ribų žymėjimu2. Tik tokia trumpa žinutė „The Times“ skaitytojams 
buvo pateikta apie Antrąjį ATR padalijimą. 

Po padalijimo naujienos apie Lietuvą trumpėjo ir retėjo – pasirodyda-
vo kartą per mėnesį arba kas antrą mėnesį. Imtis keitėsi prasidėjus Tado 
Kosciuškos sukilimui. 

1794 m. gegužės 6 d. numeryje pranešama, jog generolas T. Kosciuška 
kartu su dideliu valstiečių būriu užėmė Varšuvoje valdžią ir išžudė dau-

2 Petersbugh, March 26, The Times, 1793 m. balandžio 27 d. [The cities of Dantzic and 
Thorn are to be united to West Prussia: the dismembered province of Great Poland are to 
form a separate department, under the name of “Southern Prussia”. They are now busied in 
drawing the lines of demarkation].



149

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

gybę žmonių, pavaldžių rusų valdžiai3. Apie Varšuvoje vykstančius nera-
mumus, degančius namus ir T. Kosciuškos reikalavimus „The Times“ pa-
sirodydavo maždaug trys-keturios didesnės apimties žinutės per mėnesį.  
1794 m. birželio 30 d. numeryje rašoma, jog ir Lietuvos gyventojai pripa-
žino T. Kosciušką tautos vadu4. Tačiau jau kitos dienos publikacijoje ap-
rašoma nuožmi rusų kareivių kova su lenkais5. Dar po kelių glaustų prane-
šimų, 1795 m. rugsėjo 2 d. buvo išspausdinta publikacija, informuojanti, 
kad Lenkiją pasidalins trys jėgos. Publikacijoje išvardijamos ATR žemės, 
kurios atitenka Austrijai, kurios Prūsijai ir kurios – Rusijai. Lietuva mini-
ma šalia Voluinės ir Podolės kaip Rusijos grobis6. Pranešimo pabaigoje 
informuojama, jog valstybę pasidalijusios jėgos kasmet Lenkijos karaliui 
skirs paramą pagal joms atitekusių teritorijų dydį. Tik tokią glaustą infor-
maciją „The Times“ pateikė apie vienos didžiausių tuometinių Europos 
valstybių Trečiąjį padalijimą, ištrynusį valstybę iš pasaulio žemėlapio.

2 lentelė. svarbiausių lietuvos istorijos įvykių paminėjimas „the times“ laikraštyje 

1788–1795

ĮVYKIS PAMINĖTAS
Ketverių metų Seimas (1788–1792) X
1791 m. Gegužės 3 d. Konstitucija (1791) X
Targovicos konfederacija (1792) X
Antrasis Lietuvos ir Lenkijos padalijimas (1793) X
Tado Kosciuškos sukilimas (1794) X
Trečiasis Lietuvos ir Lenkijos padalijimas (1795) X

Apibendrinant šį septynerių metų laikotarpį, akivaizdu, jog ATR 
„The Times“ įdomi buvo tuomet, kai šalyje vyko karai, sukilimai ar buvo 
priimami reikšmingi politiniai sprendimai (žr. 2 lentelę). Tačiau „The 

3 Counter Revolution in Poland, The Times, 1794 m. gegužės 6 d. [General Kosciusko <...> 
appeared before Warsaw, and soon after took possession of the town, putting to death a great 
number of persons who had shown their attachment to the Russian interest].

4 Affairs of Poland, The Times, 1794 m. birželio 30 d. [All the inhabitants in Lithuania have 
<...> acknowledged Kosciusko as the Chief of the Nation].

5 Court Circular, The Times, 1794 m. liepos 1 d.
6 The Times, 1795 m. rugsėjo 2 d. [Russia is to retain all Volynia, Podolia, and Lithuania].



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

150

Times“ neanalizavo ir neišreiškė jokios pozicijos dėl įvykių, vykusių šia-
me regione. Antrojo ATR padalijimo laikraštis neįvertino kaip svarbaus 
įvykio. Stebėtina, bet net Trečiasis padalijimas, visiškai sunaikinęs vieną 
didžiausių tuometinių Europos valstybių, nerado atgarsių „The Times“. 
Buvo išspausdinta tik glausta informacija, išdėstanti pokyčius Europos 
žemėlapyje. 

Akivaizdu ir tai, jog Lietuva vakariečiams nebuvo matoma kaip lygia-
vertis Lenkijos partneris7. Nors Lietuvos vardas ir minimas, tačiau Len-
kijos vaidmuo nenuginčijamai svarbesnis Vakarų valstybių akyse. Tai ga-
lima iliustruoti palyginimu, jog ATR gyvavimo laikotarpiu „The Times“ 
laikraštyje Lenkijos vardas pasirodė 1061 kartą, o Lietuvos – 59. Geriau 
plėtojama Lenkijos atstovų komunikacija su Vakarų šalimis sukūrė Len-
kijos kaip daug stipresnės ATR dalies portretą. 

lietuvos įvykiai „the times“ laikraštyje  
1795–1918 metais

Informacijos pateikimas
1795–1918 m. „The Times“ laikraštis išspausdino 739 publikacijas, 

kuriose minimas Lietuvos vardas. Nors tokios publikacijos dažnėjo, ša-
lies reikšmė jose nedidėjo – daugiausia Lietuva buvo minima tik kaip 
geografinės teritorijos pavadinimas trumpuose informaciniuose prane-
šimuose.

Naujienų apie Lietuvą dažnumą lėmė politinių įvykių šioje teritori-
joje raida. Kartais visus metus publikacijų apie Lietuvą nepasirodydavo 
(pavyzdžiui, nuo 1807 m. rugpjūčio iki 1812 m. birželio pasirodė tik trys 
Lietuvos vardą mininčios publikacijos). Vykstant reikšmingesniems įvy-
kiams, pavyzdžiui, sukilimams, viename „The Times“ numeryje galima ap-
tikti kelias žinutes, kuriose minimas Lietuvos vardas (pavyzdžiui, 1831 m. 
sausio 22 d. numeryje išspausdinti keli pranešimai apie Lietuvą). 

Nuo XIX a. vidurio „The Times“ vis dažniau nurodydavo informacijos 
šaltinius: iš kurios valstybės laikraščio informacija išversta (buvo nuro-
domas ir leidinio pavadinimas, pavyzdžiui, Berlin Gazette; Revue Deux 
Mondes; Osi-Deutsch Zeitung; t.t.), kurioje valstybėje dirbantis „The Ti-

7 Tai galima įžvelgti ir Norman Deivis istorijos kūriniuose, plg.: Dievo žaislas/Lenkijos 
istorija. Lietuvos rašytojų sąjunga, 2008. T. I. 637 p.



151

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

mes“ korespondentas rašė (pavyzdžiui, Iš mūsų korespondento Prūsijoje; 
Iš mūsų korespondento Berlyne; t.t.) ar iš kokio šaltinio informacija gauta 
(pavyzdžiui, Reuters telegramos; Privati korespondencija; t.t.). Spausdinti 
ir tiesiogiai „The Times“ redaktoriui atsiųsti laiškai. 

Turinio apžvalga
1795 m. rugsėjo 2 d. išspausdinus pranešimą apie trečiąjį ATR pada-

lijimą, kita publikacija, mininti Lietuvos vardą, pasirodė po pusės metų – 
1796 m. kovo 19 d. Užsienio naujienų skyrelyje rašoma: Vakar ryte at-
keliavo laiškas iš Hamburgo. Svarbių žinių jame nėra. <...> Laiške buvo du 
valstybiniai dokumentai; vienas – Livonijos, Kuršo ir Žemgalių žemių perda-
vimo Rusijos imperatorei aktas; kitas – visiškas ir neabejotinas Lietuvos ku-
nigaikštystės susivienijimas su Rusija8. Taip pateikta informacija tiesiogiai 
įrodo, koks menkavertis įvykis Lietuvos žemių inkorporavimas į Rusijos 
imperiją atrodė „The Times“ laikraščio rengėjams.

Nors Lietuvos vardas 1795–1918 m. neišnyko iš „The Times“, tačiau į 
Lietuvą nebuvo žiūrima kaip į valstybę, padalintą ir prievarta inkorporuo-
tą į Rusijos imperiją. Lietuva buvo tiesiog žemės pavadinimas, teritorija. 
Svarbi tiek, kiek reikšminga Rusijos karinėje politikoje (pranešama, ko-
kio dydžio rusų kariuomenė yra Lietuvoje, kiek karių atsiųsta į Vilnių, kur 
įsikūrusios Rusijos kariuomenės stovyklos, t.t.). Lietuva, neįvertinta kaip 
valstybė dar ATR gyvavimo laikotarpiu, Rusijos imperijos sudėtyje ir to-
liau buvo suvokiama kaip Lenkijos žemių dalis, įjungta į Rusijos platybes.

Daugiau dėmesio laikraštis skyrė 1830–1831 m. sukilimui. Šiuo lai-
kotarpiu „The Times“ išspausdino per šimtą publikacijų, mininčių Lie-
tuvos vardą. Glaustas kelių sakinių žinutes pamažu keitė vis išsamesnė 
informacija, kurioje palygintos kariaujančių pusių jėgos, pranešama apie 
karinius manevrus, generolus, laimėtus ir pralaimėtus mūšius. Pasirody-
davo žinių ir apie rusų valdžios pažeidinėjamas žmonių teises, asmeninių 
ir spaudos laisvių suvaržymus, gyventojų trėmimus į Rusijos gūdumas 
ir kitas represijas. Tačiau šis sukilimas visuomet įvardijamas kaip lenkų 
sukilimas arba sukilimas Lenkijoje, niekuomet nepavadintas Lietuvos (= ir 

8 London, March 19, The Times, 1796 m. kovo 19 d. [Yesterday morning arrived a Mail from 
Hamburgh. It brings no news of importance. <...> The Mail brings over two State Papers; the 
one an act of cession of Livonia, Courland, and Semigallia, to the Empress of Russia; the other 
on the total and definite union of the Duchy of Lithuania to Russia].



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

152

Lietuvos) sukilimu. Tik pranešama, jog ir Lietuvos žemės prisijungė prie 
maišto. Beveik visuomet, kai buvo rašoma apie sukilimą Lietuvoje, buvo 
minimos ir kitos žemės (pavyzdžiui, Žemaitijoje ir Lietuvoje vyksta maiš-
tas nuo kovo 29 dienos9; Pasak vokiečių ir prancūzų laikraščių, panašu, kad  
l e n k ų  sukilimas plinta Lietuvoje ir Voluinėje10). Tai dar kartą patvirtina, 

9 Polish War, The Times, 1831 m. balandžio 22 d. [Samogitia and Lithuania have been in a 
state of revolt since 29th of March].

10 The Times, 1831 m. balandžio 26 d.[By the French and German papers it appears that the 
Polish insurrection continues to spread into Lithuania and Volhynia].



153

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

kad Lietuvos vardas buvo vartojamas ne kaip buvusios valstybės, bet kaip 
teritorijos dalies pavadinimas.

1831 m. birželio 13 d. „The Times“ numeryje pasirodė pirmoji publi-
kacija, kurios pavadinime paminėta sąvoka „lietuviai“: Vyriausiojo genero-
lo atsišaukimas į lietuvius11. Tai buvo lenkų generolo kreipimasis į buvusių 
ATR žemių gyventojus. Tačiau vertinant generolo kalbos turinį, galima 
prisiminti patarlę: nespręsk apie knygą iš jos viršelio. Nors pavadinime 
ir puikuojasi lietuvių tautos vardas, lenkų generolo kreipimasis pradeda-
mas žodžiu tautiečiai ir jis tiesiogiai Lietuvos, Voluinės bei Podolės žemių 
gyventojus vadina lenkais12. 

1834 m. spalio 16 d. laikraštyje aprašoma mokslo sistema Rusijos im-
perijos pavergtose žemėse: Daug laiko skiriama Rusijos istorijos mokymui-
si iš  Karamzino13 knygų. Žinoma, Lenkijos istorija nėra minima, išskyrus 
nesėkmingus laikotarpius, kurių metu Rusijos pretenzijos dėl unijos įsigalėjo. 
<...> Kalbant apie lenkų tautybę, apie ją nebemokoma ir net mintis apie tai 
laikoma nusikaltimu. Vis griežtėjančios priemonės yra pasitelkiamos bausti 
tiems, kurie ją skatina. <...> Rusų valdžiai nepatinka net menkiausias pri-
minimas, kas buvo lenkai14. Nors panaši politika buvo vykdoma ir Lietu-
voje, tačiau atskirai lietuvių kaip engiamos tautos „The Times“ neaprašė. 
Taigi Lietuvos krašto problemas „The Times“ pateikė per Lenkijos, lenkų 
bajoro, lenkų šaltinio prizmę. Laikraštis atspindėjo skirtingus gyveni-
mo rusų valdžios priespaudoje bruožus, bet Lietuva nebuvo išskiriama 
kaip pagrindinis straipsnio objektas (pavyzdžiui, Vilniaus akademijos 

11 Brussels and German Papers, The Times, 1831 m. birželio 13 d. [Proclamation of the Ge-
neral-in-Chief to the Lithuanians].

12 The Times, 1831 m. birželio 13 d. [Countrymen, – The Polish army enters your territory. Chil-
dren of the same country, Poles, unite yourself to us. <...> To arms, my brethen, to arms! It is to you 
I address myself, inhabitants of Lithuania, Volhynia, Podolia, under the protection of God].

13 Nikolajus Michailovičius Karamzinas (1766-1826 m.) – rusų istorikas ir rašytojas, para-
šęs Rusijos istoriją.

14 Poland, The Times, 1833 m. spalio 16 d. [Much time is to be devoted to learning the history 
of Russia, from Karamzin’s book. The history of Poland, of course is not to be mentioned, 
expect at those of its unfortunate epochs, in which the claims of Russia to her union with the 
empire can apparently be established. <...> As for the Polish nationality, it is no more taught 
of and the very idea of it is held criminal. Even retrogressive steps are taking for punishing 
those, who have been zealous in promoting it. <...> The Russian Government dislikes the least 
remembrance of whatever was Polish].



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

154

uždarymas laikraštyje nebuvo paminėtas). Publikacijoje apie mokslo 
sistemą pripažįstama, jog kas vyksta Lietuvoje ir Voluinėje, mes žinome taip 
mažai, lyg kinų siena mus skirtų nuo šių provincijų15. Šios publikacijos au-
torius nenurodomas, tačiau pranešama, kad informacija gauta iš tuome-
tinio rytų Prūsijos miesto Gilgenburgo16. Nevykstant informacijos mai-
nams, Lietuva „The Times“ skaitytojams tapo terra incognita.

Tarpsukiliminiu laikotarpiu (1831–1863) Lietuvos vardas „The Ti-
mes“ dažniausiai šmėkšteldavo mažesnės reikšmės žinių kontekste – 
paminėta kaip žemė, per kurią vyksta susisiekimas ir prekyba, ar sritis, 
iš kurios kilęs vienas ar kitas asmuo. Publikacijos dažnėjo prasidėjus 
1863–1864 m. sukilimui. Šiais metais „The Times“ išspausdino per 150 
Lietuvos vardą mininčių informacinių pranešimų. Tiesa, panašiai kaip ir 
1830–1831 m. sukilimo metu, Lietuva vėl liko Lenkijos šešėlyje. Lenkų 
sukilimas pasklido Lietuvoje17, pranešė „The Times“ 1863 m. kovo 2 d. 

Kalbant apie sankcijas sukilimą numalšinus, svarbu pabrėžti, jog 
net viena skaudžiausių Lietuvą ištikusių bausmių – spaudos lotyniškais 
rašmenimis draudimas – „The Times“ laikraštyje paminėtas nebuvo 
(kaip ir jos atgavimas 1904 m.). „The Times“  nepastebėjo ir dar vieno 
svarbaus Lietuvos istorijos įvykio – Didžiojo Vilniaus Seimo, vykusio  
1905 m. gruodžio 4–5 d., kurio metu buvo suformuotas Lietuvos auto-
nomijos reikalavimas. Laikraštis teikė žinių apie Lenkijos įvykius, ten 
besikuriančias partijas ir joms priklausančius leidinius. Lietuvos vardas 
pasirodydavo tik aprašant valstiečių neramumus, žydų padėtį ar svarsty-
mus dėl galimos Lietuvos ir Lenkijos sąjungos. 

Pirmojo pasaulinio karo metais daugybėje publikacijų buvo svarsto-
ma Lenkijos, ir tik šalia kitų provincijų kaip kad Lietuvos, ateitis. Laikraš-
tis rašė, jog regionas kelia daug diskusijų Rusijos ir Vokietijos santykiuo-
se: ar Lenkija ir Lietuva turi susijungti ir sukurti nepriklausomą valstybę, 
ar jos turėtų likti Vokietijos globoje, ar atitekti Rusijai, ar įkurti savaran-
kiškas valstybes. 

1918 m. sausio 7 d. „The Times“ paskelbė publikaciją su tuometinio 

15 Poland, The Times, 1833 m. spalio 16 d. [what in Lithuania and Volhynia is going we know 
as little of as if a Chinese wall separate us from those provinces].

16 Dabartinis Gilgės miestas šiaurės Lenkijoje.
17 The Polish Insurrection, The Times, 1863 m. kovo 2 d. [Polish revoliution spread in  

Lithuania].



155

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

Jungtinės Karalystės Ministro Pirmininko Lloyd George pozicija, kurioje 
išsakoma parama Lenkijos valstybės nepriklausomybės atkūrimui: Jung-
tinė Karalystė nori matyti nepriklausomą Lenkiją, susidedančią iš visų tikrų 
lenkiškų dalių, kurios nori būti jos dalimis18. Kaip ir „The Times“ laikraš-
tyje, taip ir britų užsienio politikoje, Lietuva dar liko Lenkijos šešėlyje 
ar numatomoje jos sudėtyje. Atskirai valstybės padėtis aptarta nebuvo. 
Tautos atspindėjimas spaudoje ir jos traktavimas Jungtinės Karalystės 
užsienio politikoje sutapo.

Apibendrinant šį šimtmetį, pasakytina, jog „The Times“ laikraštis in-
formuodavo apie svarbiausius įvykius Lietuvos regione (žr. 3 lentelę), ta-

18 British War Aims, The Times, 1918 m. sausio 7 d. [What We Are Fighting for: <...> an inde-
pendent Poland, comprising all those genuinely Polish elements who desire to form part of it].

3 lentelė. svarbiausių lietuvos istorijos įvykių paminėjimas  „the times“ laikraštyje 
1795–1918

ĮVYKIS PAMI­
NĖTAS

NEPAMI­
NĖTAS

Užnemunė Varšuvos kunigaikštystės sudėtyje 
(1807–1815)

X

Napoleono žygis (1812) X
Sukilimas prieš caro valdžią (1830–1831) X
Vilniaus universiteto uždarymas (1832) X
Baudžiavos panaikinimas (1861) X
Sukilimas prieš caro valdžią (1863–1864) X
Spaudos lietuviškais rašmenimis draudimo pradžia 
(1864)

X

Aušros leidimas (1883–1886) X
Varpo leidimas (1889–1905) X
Kražių skerdynės (1893) X
Panaikintas lietuviškos spaudos draudimas (1904) X
Didysis Vilniaus Seimas (1905) X
Vokietijos okupacija (1915) X
Pareiškimas dėl atsiskyrimo nuo Rusijos ir 
draugystės su Vokietija (1917)

X

Nepriklausomybės akto paskelbimas (1918) X



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

156

čiau Lietuva nebuvo išskiriama kaip nukentėjusi valstybė ar savarankiška 
tauta. Lietuvos vardas pasirodydavo viename ar kitame kontekste kaip 
žemės pavadinimas – dažniausiai kaip Lenkijos, kartais kaip Rusijos pro-
vincijos. Nors daugiau nei šimtmetį Lietuva buvo Rusijos imperijos da-
limi, tačiau „The Times“ laikraštyje ji labiau tapatinta su Lenkija, o lietu-
vių tauta – su lenkais. Jokios naujienos iš informacijos šaltinių Lietuvoje 
„The Times“ redakcijos nepasiekdavo. Komunikacija nebuvo plėtojama 
ir Lietuva nebuvo suvokiama kaip atskiras politinis objektas. 

lietuvos įvykiai „the times“ laikraštyje  
1918–1940 metais

Informacijos pateikimas
Per dvidešimt dvejus nepriklausomybės metus Lietuvos vardas „The 

Times“ laikraštyje pasirodė 2973 kartus. Vien per pirmuosius ketverius 
metus nuo Nepriklausomybės akto paskelbimo „The Times“ išspausdino 
beveik tiek pat Lietuvos vardą mininčių publikacijų, kiek per šimtmetį 
iki Lietuvai atgaunant nepriklausomybę. Tai rodo, jog šalies vaidmuo, ži-
nomumas Vakarų Europoje keitėsi. Lietuva pagaliau pradėta suvokti kaip 
savarankiškas politinis subjektas.

1918–1940 m. „The Times“ publikacijose Lietuva vis dažniau tam-
pa pagrindiniu naujienos objektu. Akivaizdžiai atsiskleidžia ir Lietuvos 
politinės komunikacijos kaita. Vis daugiau publikuojamų naujienų buvo 
atsiųstos iš Vilniaus (iki Vilniaus okupacijos 1920 m.), Kauno. Informa-
ciją teikė Lietuvos spaudos biuras, Telegramų agentūra. Tai patvirtina, 
kad naujai susikūrusios institucijos padėjo Lietuvai plėtoti tarptautinę 
komunikaciją ir leido išsamiau informuoti pasaulį apie šalies įvykius, tau-
tos gyvenimą, politinius valstybės siekius. 

Lietuvos nepriklausomybės laikotarpiu „The Times“ tapo polemi-
kos lauku. Valstybės atstovai siųsdavo „The Times“ redaktoriui laiškus, 
išdėstydami savo tikslus ir dažnai sulaukdavo oponentų atsako. Pavyz-
džiui, 1920 m. spalio 12 d. Lietuvos diplomatas kreipėsi į „The Times“ re-
daktorių, pranešdamas apie Lenkijos agresiją Lietuvos atžvilgiu: Lenkai 
pažeidė paliaubas ir po kelių dienų aršios kovos okupavo Vilnių. Jie Vilniuje 
įkūrė lenkų valdžią. <...> Šios, vadinamosios Vyriausybės tikslas yra padė-



157

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

ti Varšuvos vyriausybei išvengti problemų su Tautų Sąjunga ir Sąjunginin-
kais, neatsisakant aneksinės ir imperialistinės politikos. Galutinis tikslas yra 
Lietuvos nepriklausomybės sunaikinimas ir jos aneksija19. Laišką pasirašė 
Alfredas Tiškevičius, Lietuvos pasiuntinybės diplomatas. Jau kitą dieną 
buvo išspausdintas kitas „The Times“ redaktoriui siųstas laiškas, pasira-
šytas Lenkijos vyriausybės diplomato J. Ciechanovskio. Laiške teigiama, 
kad Lenkijos vyriausybė nepalaiko savavališkų generolo Želigovskio ir jo di-
vizijos veiksmų20. Staigi oponuojančios pusės reakcija patvirtina „The Ti-
mes“ įtaką ir politinių jėgų siekį formuoti viešąją nuomonę, pasitelkiant 
žiniasklaidą kaip įtaigų politinės komunikacijos veiksnį. „The Times“ 
išspausdino keletą panašių vienas kitam prieštaraujančių Lenkijos ir Lie-
tuvos atstovų laiškų. Įtakinga Vakarų spauda buvo vertinama kaip įrankis 
politinėje kovoje. Lietuva plėtojo komunikaciją su Vakarų valstybėmis ir 
spauda buvo viena iš galimybių viešai slelbti problemas bei formuoti sau 
palankią viešąją nuomonę. 

Ne visos naujienų telegramos apie Lietuvą buvo siunčiamos į „The 
Times“ redakciją – didžiąją jų dalį laikraštis gaudavo iš Varšuvos, Rygos 
ir kitų Europos miestų leidinių bei ten dirbančių „The Times“ korespon-
dentų. Iki nepriklausomybės paskelbimo daugiausiai informacijos apie 
Lietuvą „The Times“ gaudavo iš Varšuvos, tuo tarpu 1918–1940 m. pa-
grindiniu informacijos šaltiniu tapo Ryga (kur leidinys turėjo savo kores-
pondentą). Taigi iš kitos valstybės siunčiamos žinios taip pat galėjo turėti 
įtakos Lietuvos įvykių suvokimui ir pateikimui.

Naujienų pavadinimai po truputį tapo informatyvesni, ne tik nuro-
dantys publikacijos temą, naujienos esmę. Vis dažniau publikacijų pava-
dinimuose buvo minimas Lietuvos vardas (pavyzdžiui: Lenkų ir lietuvių 
kova; Pasikėsinimas nužudyti Lietuvos premjerą; t.t.). Publikacijų apimtį 
galima skirti į 2 dalis: daugiausiai naujienų pasirodydavo kelių sakinių 

19 Poland and Lithuania, The Times, 1920 spalio 12 d. [the Poles broke the armistice and 
occupied Vilna after two days severe fighting. They have set up a Polish government in Vilna. 
<...> The aim of this so-called Government is to avoid trouble to the Warsaw Government 
with the League of Nations and the Allies, without renoncing the continuation of its annexati-
onist and imerialistic policy. The final object is the crushing of Lithuanian’s independence, and 
its annexation].

20 Poland and Lithuania, The Times, 1920 spalio 13 d. [The Polish Government do not coun-
tenance the wilful action of General Zeligovski and his division].



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

158

informacinėse žinutėse užsienio naujienų arba trumpų žinių skyreliuo-
se, kita dalis – publikacijos, išsamiau analizuojančios Lietuvos įvykius. 
Tai ir Lietuvos atstovų „The Times“ redaktoriui siųsti laiškai, ir Rygos ar 
Varšuvos korespondentų apžvalgos, ir iš kitų valstybių spaudos išvers-
tos publikacijos. Kartais ir prie išsamesnių įvykių informacijos šaltiniai 
nebūdavo nurodyti. Pavyzdžiui, 1925 m. vasario 10 d. „The Times“ visą 
puslapį skyrė publikacijai pavadinimu Lietuvos Respublika. Publikacijoje 
aprašomas Lietuvos plotas, gyventojų skaičius, valiuta, didieji miestai, 
istoriniai faktai, žmonių veikla, šalies prekybiniai ryšiai su kitomis vals-
tybėmis, t.t. Tai didžiausia iki šiol Lietuvai skirta „The Times“ laikraščio 
erdvė, skaitytojams sukurianti išsamų vaizdą apie šalį. Tačiau šios publi-
kacijos autorius nebuvo nurodytas.

Turinio apžvalga
Jau skaitant pirmųjų nepriklausomybės metų publikacijas britų dien-

raštyje juntamas skirtumas tarp to, kaip Lietuva buvo pateikiama laikraš-
tyje anksčiau ir kaip pradėta suprasti dabar. Iš mažos provincijos Lietuva 
tampa atkaklia tauta, ginančia savo teritoriją nuo Vokietijos, Sovietų Ru-
sijos (Sąjungos), Lenkijos grobikiškų siekių, puikiai tvarkančia savo eko-
nomiką, vidaus politikos reikalus ir sėkmingai plėtojančia tarptautinius 
santykius. Nors jai neskiriama tiek dėmesio, kiek didesnėms kaimynėms 
(pavyzdžiui, Lenkijai), tačiau jau pirmieji Lietuvos nepriklausomybės 
metai sukūrė savarankiškos tautos ir valstybės paveikslą. Galima sakyti, 
Lietuva atgimė ir „The Times“ laikraštyje. 

Po Nepriklausomybės akto paskelbimo Lietuva buvo Vokietijos įta-
kos zonoje ir jokia publikacija, mininti Vasario 16 d. priimtą Nutarimą, 
laikraštyje nepasirodė. Lietuva, kaip ir Lenkija, Latvija, Estija, Ukraina 
bei Suomija, buvo įvardijamos nepriklausomybės siekiančiomis tauto-
mis, bet dar netraktuojamos kaip savarankiški politiniai subjektai. Nors 
nepriklausomybės siekiančios šalys buvo minimos dažnai, tačiau tokių 
publikacijų pirminis tikslas – Vokietijos ir Rusijos santykių nagrinėjimas, 
o laisvės siekiančios tautos buvo jų santykių reiškimosi erdvė. Nors dėl 
šių tautų ateities vyravo skirtingi spėjimai, laimėjimu galima vadinti vien 
tai, kad jos pradėtos suvokti kaip atskiri politiniai subjektai. 



159

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

1918 m. balandžio 22 d. numeryje informuojama, kad Amerikos lietu-
viai, kurių yra apie milijonas, išleido pareiškimą, protestuojantį prieš Vokietijos 
planus padaryti taip, kad atrodytų, jog Lietuva nori būti germaniškų imperijų 
nuosavybė21. Tai svarbus momentas, patvirtinantis, jog lietuvių bendruo-
menė JAV plėtojo politinę komunikaciją ir skatino pasaulį matyti lietuvių 
tautos siekius. Užsienyje gyvenantys lietuviai stengėsi užpildyti ryšių tarp 
Lietuvos ir Vakarų valstybių spragas. 1918 m. rugsėjo 7 d. „The Times“ 
korespondento Niujorke siųstos žinios informavo apie Ruzvelto kalbą, 
kurioje teigiama, kad Lietuvai, Livonijai ir Suomijai turi būti garantuota jų 
laisvė ir jokia buvusios Rusijos imperijos dalis neturi vilkti Vokietijos jungo22. 
Amerikos lietuvių balsas sutapo su JAV prezidento balsu. JAV palaikė Lie-
tuvos nepriklausomybės siekį ir tai buvo aprašyta laikraštyje „The Times“.

Lietuvos santykių su Lenkija pateikimas
1918–1940 m., aprašydamas Lietuvos įvykius, „The Times“ laikraš-

tis daugiausia dėmesio skyrė nesutarimams su Lenkija. Šiuo laikotarpiu 
pirmą kartą laikraštyje atsiskleidė skirtingi Lietuvos ir Lenkijos interesai, 
jos suvoktos kaip skirtingos tautos su skirtingomis politinėmis ambicijo-
mis. Iš Lenkijos apendikso Lietuva „The Times“ laikraštyje virto Lenkijos 
oponente.

1920 m. liepos 8 d. numeryje informuojama, kad Lenkijos vyriausy-
bė pripažino Lietuvos nepriklausomybę. Tačiau po savaitės pasirodė kita 
žinia: Pranešimuose, kurie pasiekė Londoną iš Lietuvos, teigiama, kad prasi-
dėjo kova tarp lietuvių ir lenkų23. 1920 m. spalio 13 d. numeryje informuo-
jama, kad Vilnių okupavo generolas Lucijanas Želigovskis, o 1920 m. ba-
landžio 25 d. pranešama, kad Vilnių valdo Nepriklausoma Lenkų vyriau-

21 Imperial and Foreign News Items, The Times, 1918 m. balandžio 22 d. [Lithuanians of 
America, who number about 1,000,000, have issued a statement protesting against the at-
tempt of Germany to make it appear that Lithuania wants to be an appanage of the Teutonic 
Empires].

22 Mr. Roosevelt’s Terms, The Times, 1918 m. rugsėjo 7 d. [Lithunia, Livonia and Finland 
must be guaranteed their freedom, and no part of the ancient Empire of Russia left under the 
German yoke].

23 Lithuanians Fighting Poles, The Times, 1920 m. liepos 16 d. [Reports which have reached 
London from a Lithuanian source state that fighting has taken place between the Lithuanian 
and the Poles].



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

160

sybė. „The Times“ pranešė ir apie diplomatinių santykių tarp Lietuvos ir 
Lenkijos nutrūkimą bei Ambasadorių konferencijos sprendimą Vilniaus 
kraštą priskirti Lenkijai. Tačiau toks sprendimas problemos neišsprendė 
ir lietuvių nenuramino. Laikraštyje atsispindėjo tvirta Lietuvos pozicija 
Vilniaus klausimu. 

Laikraštis informavo ir apie demarkacinius pažeidimus, ir apie kele-
tą kartų vykusias Lietuvos-Lenkijos derybas. Viena iš priežasčių, kodėl 
laikraštis daug dėmesio skyrė komplikuotiems Lietuvos ir Lenkijos san-
tykiams, galėjo būti „The Times“ cituotas oficialaus rusų vyriausybės lai-
kraščio „Izvestija“ teiginys, kad lietuvių-lenkų siena išlieka lizdu, kur „pra-
sikals“ kitas Europos karas24.

Įvykių Klaipėdos krašte pateikimas
1923 m. sausio 16 d. „The Times“ informavo apie Klaipėdos krašto 

užgrobimą. Publikacijoje rašoma: Iš Kauno pranešama, kad Lietuvos Mi-
nistras Pirmininkas <...> paneigė bet kokį Vyriausybės prisidėjimą prie su-
kilimo25. Šalia šio teiginio „The Times“ rašo: Kitoje telegramoje teigiama, 
kad praėjusią naktį Kaune įvyko susitikimas dėl Klaipėdos aneksijos prie 
Lietuvos26. Taigi laikraštyje atsiranda priešprieša, stengiamasi atskleisti 
skirtingas nuomones, oficiali iš Lietuvos gauta informacija lyginama su 
kitų šaltinių žiniomis. 

Vėlesnėse publikacijose pranešama apie Ambasadorių konferencijos 
sprendimą priskirti Klaipėdos krašto valdymą Lietuvai. „The Times“ at-
kreipė dėmesį ir į Lietuvos santykius su Vokietija. Šių valstybių bendravi-
mas buvo sklandus iki Adolfo Hitlerio užsienio polítikos įgyvendinimo. 
1939 m. informuota, kad Vokietija esą įteikė Lietuvai ultimatumą27 dėl 
Klaipėdos krašto28. 

24 Lithuania and Poland, The Times, 1927 m. gruodžio 17 d. [the Polish-Lithuanian frontier 
remains a “nest where a new European war is hatching”].

25 Memel Occupied, The Times, 1923 m. sausio 16 d. [It is reported from Kovno that the 
Lithuanian Prime Minister <...> denied that the Government had taken any part in the in-
surgent movement].

26 Memel Occupied, The Times, 1923 m. sausio 16 d. [Another telegram states that a meeting 
in fovour of annexation of Memel to Lithuania was held in Kovno last night].

27 Kaip žinome, tokio dokumento nebuvo – tik reikalavimas, perduotai Lietuvai per užsie-
nio reikalų ministrą.

28 Memel for Germany, The Times, 1939 m. kovo 22 d. [The Lithuanian Government decided 
to-night to cede Memel to the Reich]



161

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

Vidaus reikalų apžvalga
„The Times“ informuodavo skaitytojus ir apie Lietuvos vidaus reika-

lus: ministrų kabineto krizes, Prezidento rinkimus, Lietuvos banko įstei-
gimą, lito įvedimą, nepriklausomybės metinių minėjimus, konstitucinius 
pakeitimus, t.t. Laikraštyje buvo išspausdinti trumpi pranešimai apie 
Jono Basanavičiaus, Jono Jablonskio, Maironio veiklą ir mirtį, lakūnų Da-
riaus ir Girėno žūtį. Taigi nepriklausomybės metais „The Times“ aprašė 
ne tik esminius tarptautinės politikos sprendimus, bet skyrė dėmesio ir 
svarbiems Lietuvos vidaus įvykiams.

Apie 1926 m. įvykdytą valstybės perversmą daug publikacijų lai-
kraštyje nepasirodė. 1926 m. gruodžio 18 d. „The Times“ išspausdino 
informaciją apie neramumus Lietuvoje, areštuotą šalies Prezidentą Kazį 
Grinių ir valdžią užgrobusį Antaną Smetoną. 1926 m. gruodžio 20 d. ir 
23 d. publikacijose „The Times“ pranešė, kad perversmas Lietuvoje buvo 
sėkmingas, tačiau vis dar galioja karo įstatymas, tvarkai palaikyti reikalin-
ga kariuomenė, varžoma spaudos laisvė.

Antrojo pasaulinio karo išvakarės
1939 m. vasario 6 d. „The Times“ laikraštyje buvo išspausdinta žinia 

apie Lietuvos neutraliteto29 paskelbimą. 1939 m. rugpjūtį pasirodė žinia 
apie Vokietijos ir Sovietų Sąjungos pasirašytą Nepuolimo paktą, o rugsėjį 
laikraštis aprašė prasidėjusias Lenkijos dalybas. 1939 m. spalio 11 d. „The 
Times“ pranešė: Patikima informacija iš Kauno skelbia, kad Lietuva nu-
sprendė priimti Maskvos sienų nustatymo pasiūlymą, kuriuo Lietuvai suteikia-
mas ruožas teritorijos. <...> Į jį įeina Vilnius ir Švenčionys, su sąlyga dislokuoti 
sovietų kariuomenę Vilniuje30. 1939 m. spalio 12 d. publikacijoje, atsiųstoje 
iš Maskvos, informuojama, kad Lietuvos ir Sovietų Sąjungos sutartis, perlei-
džianti Vilniaus kraštą Lietuvai, prasideda teiginiu, patvirtinančiu valstybės 

29 Kasparavičius, Algimantas. Lietuva 1938 – 1939 m. Neutraliteto iliuzijos. Baltos lankos, 
2010. – 300 p.

30 Red Gold for Berlin, The Times, 1939 m. spalio 11 d. [According to good information from 
Kaunas, Lithuania has decided to accept Moscow’s frontier proposals, which gave Lithuania 
a strip of territory. <...> This would include Vilna and Swieciany, with the reservation of gar-
rison rights for the Soviet Government at Vilna].



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

162

nepriklausomybės pripažinimą ir nesikišimą į vidaus reikalus31. Tačiau po 
pusmečio, 1940 m. birželio 15 d., Raudonoji armija okupavo Lietuvą.

4 lentelė. svarbiausių lietuvos istorijos įvykių paminėjimas „the times“ laikraštyje 

1918–1940

ĮVYKIS PAMINĖ­
TAS

NEPAMI­
NĖTAS

Vokietija pripažįsta Lietuvos nepriklausomybę 
(1918)

X

Kovos su Raudonąja armija (1918–1919) X
Kovos su bermontininkais (1919) X
Kovos su Lenkijos kariuomene/legionieriais 
(1919–1920)

X

Išrinktas pirmasis Lietuvos prezidentas A.Smetona 
(1919)

X

Steigiamasis Seimas pradėjo darbą (1920)* X
Vilnių okupuoja Želigovskio daliniai (1920) X
Pasirašyta Lietuvos ir Sovietų Rusijos taikos 
sutartis (1920)

X

Lietuva priimta į Tautų Sąjungą (1921) X
Lenkija patvirtino Vilniaus krašto prisijungimą 
(1922)

X

Konstitucijos priėmimas (1922) X
Įvestas litas (1922) X
Rinkimai į I Seimą (1922) X
Prezidentu išrinktas Aleksandras Stulginskis 
(1922)

X

Klaipėdos sukilimas (1923) X
Ambasadorių konferencija nustatė Lietuvos-
Lenkijos sieną (1923)

X

Rinkimai į II Seimą (1923) X

31 The Terms for Lithuania, The Times, 1939 m. spalio 12 d. [A Reuter telegram from Mos-
cow states that the treaty concluded on tuesday night between the Soviet Union and Lithuania 
on the transfer of the city of Vilna region to Lithuania opens with a declaration that it is based 
on the recognition of independent State existence and non-intervention in the internal affairs 
of the other party].



163

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

Klaipėdos kraštas pripažintas Lietuvai (1924) X
Rinkimai į III Seimą (1926) X
Prezidentu išrinktas Kazys Grinius (1926) X
Pasirašyta Nepuolimo sutartis su Sovietų Sąjunga 
(1926)

X

Tautininkų perversmas. Prezidentu tampa Antanas 
Smetona (1926)

X

Konstitucijos priėmimas (1928) X
Pasirašyta sutartis su Vokietija dėl sienų (1928) X
S.Dariaus ir S.Girėno skrydis per Atlantą (1933) X
Lenkijos ultimatumas Lietuvai (1938) X
Vokietijos ultimatumas Lietuvai (1939) X
Hitlerio apsilankymas aneksuotoje Klaipėdoje 
(1939)

X

Molotovo – Ribentropo paktas ir Baltijos šalys 
(1939)

X

Vokietijos – Rusijos sienų ir draugystės sutartis 
(1939)

X

Savitarpio pagalbos sutartis su Sovietų Sąjunga 
(1939)

X

SSRS ultimatumas ir Lietuvos okupacija (1940) X
*Posėdyje dalyvavo JK oficialus atstovas – atašė pulk. R.B. Ward

Apibendrinant „The Times“ teiktas žinias apie Lietuvą 1918–1940 m., 
teigtina, jog laikraštis informavo apie daugumą reikšmingų nepriklauso-
mos Lietuvos įvykių, mažiau dėmesio skirdamas vidaus reikalams, išsa-
miau analizuodamas šalies tarptautinius santykius (žr. 4 lentelę). Lietuva 
suvokta kaip atskiras politinis vienetas. Publikacijose atsiskleidžia vals-
tybės savarankiškos politinės ambicijos. Nors sunkiai iškovota nepri-
klausomybe Lietuva džiaugėsi tik 2 dešimtmečius, vienas svarbiausių šio 
laikotarpio laimėjimų buvo lietuvių tautos įsitvirtinimas tarp pasaulio 
tautų. Tai liudija ir „The Times“ publikuota informacija. 

Įtakos naujam požiūriui apie Lietuvą turėjo nauji informacijos šalti-
niai, aktyvi Lietuvos vyriausybių informacinė politika. Reikia pabrėžti, 
kad nuo 1919 m. sausio mėn. Lietuvos vyriausybė išplėtojo informacijos, 
skirtos užsieniui, sklaidą; iš pradžių tai buvo Vyriausybės spaudos biuro 



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

164

pareiga, o 1920 m. ši funkcija atiteko įsteigtai Užsienio reikalų ministeri-
jos Lietuvos telegramų agentūrai,32 kurios pranešimai apie Lietuvą buvo 
skirti užsienio žiniasklaidai – ją gaudavo ir “The Times”. Apskritai dau-
giausia naujienų apie Lietuvą „The Times“ redakcija gaudavo iš Rygos (o 
ne Varšuvos, kaip ATR ir Rusijos imperijos laikotarpiais). Tuo tarpu lie-
tuvių diplomatai, pradėję rūpintis komunikacija su užsienio šalimis, siųs-
davo „The Times“ redaktoriui laiškus, aiškindami šalies problemas ir po-
ziciją. Atsirado polemika. Taigi Lietuvoje užsienio informacijos reikšmė 
buvo gerai suprasta. Skirtingų Lietuvos interesų atspindėjimas spaudoje 
galėjo turėti įtakos ir šalies politiniams laimėjimams, Nepriklausomybės 
pripažinimui. 

lietuvos įvykiai „the times“ laikraštyje  
1940–1985 metais

Informacijos pateikimas
Nuo Lietuvos okupacijos 1940 m. iki 1985 m. (paskutiniai „The Ti-

mes“ paviešintų archyvų metai) laikraštyje „The Times“ Lietuvos vardas 
buvo išspausdintas 625 kartus. Lyginant okupacijos laikotarpį su nepri-
klausomybės metais, per beveik dvigubai ilgesnį laiką Lietuvos vardas 
paminėtas penkis kartus mažiau. Tai – okupacinės valdžios uždarytų ko-
munikacijos kanalų pasekmė. Nors Vakarų šalys ir nepripažino Lietuvos 
inkorporacijos į Sovietų Sąjungą, tačiau nutrūkę informacijos saitai ne-
leido gauti žinių apie įvykius Lietuvoje ir taip po truputį trynė vakariečių 
žinias apie šią valstybę. 

Dauguma 1940–1985 m. pasirodžiusių publikacijų, kuriose minimas 
Lietuvos vardas, buvo vidutinės apimties rašiniai apie okupaciją. Mažai 
informacijos apie Lietuvos vidaus gyvenimą ir tautos siekius pasiekdavo 
Vakarų šalis, todėl dažniausiai buvo prisimenama Lietuvos inkorporaci-
ja į Sovietų Sąjungą 1940 m. Kalbant apie informacijos šaltinius, dau-
giausiai žinių apie Baltijos valstybių gyvenimą Sovietų Sąjungoje buvo 
gaunama iš Stokholmo ir iš Maskvos. Nors, kaip nurodo „The Times“, lai-
kraštis abiejuose miestuose turėjo savo korespondentus, tačiau Lietuvos 
inkorporaciją į SSRS jie aprašė skirtingai. Informacijoje iš Stokholmo 

32 Vaišnys Andrius. Spaudos ir valstybės santykiai 1918 – 1940. Vilnius, 1999, II leid.



165

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

Lietuvos okupacija buvo labiau akcentuojama kaip grobikiškas poelgis, o 
tuo tarpu Maskvos korespondentas Lietuvos prijungimą prie SSRS ver-
tino kaip savanorišką šalies politinį žingsnį. Pavyzdžiui, 1940 m. birželio 
17 d. specialusis laikraščio korespondentas Stokholme informavo, jog per 
savaitgalį sovietų kariai įvykdė Lietuvos okupaciją33. Tuo tarpu korespon-
dentas iš Maskvos 1940 m. rugpjūčio 8 d. pranešė: Latvija, Lietuva ir Es-
tija po 20 metų pertraukos grįžo į Rusiją kaip sudėtinės Sovietų Sąjungos 
respublikos34. Šis atvejis rodo, kokios įtakos įvykių suvokimui gali daryti 
skirtingi informacijos šaltiniai. 

Vertinant informacijos šaltinius, laikraštyje „The Times“ pastebima ir 
Lietuvos pogrindžio spaudos įtaka. Keliose publikacijose, aprašančiose 
Lietuvos gyvenimą, informaciniu šaltiniu buvo nurodomas pogrindžio 
leidinys „Aušra“35. Nors pogrindžio spaudos žiniomis nebuvo remiamasi 
dažnai, tačiau ir šios kelios publikacijos patvirtina sovietų valdžiai nepa-
klusnios spaudos vertę – ne tik sava tauta, bet ir Vakarų gyventojai gavo 
prieštaringų žinių apie padėtį Lietuvoje. 

Nuo maždaug 8 dešimtmečio naujienų pateikimas „The Times“ lai-
kraštyje kito: prie dalies publikacijų pradėti nurodyti autorių vardai 
(pavyzdžiui, David Bonavia; Cardine Moorehead; t.t.); taisyklingesnė 
lietuviškų vardų bei vietovardžių rašyba (pavyzdžiui, Kaunas (ne Kovno 
ar Kowno); Vilnius (ne Vilna ar Wilna); Stulginskis (ne Stulginski), t.t.); 
publikacijoms suteikiami informatyvūs pavadinimai (pavyzdžiui, Balti-
jos valstybės jungiasi prie Rusijos; Klaipėdą užėmė rusai; Bažnyčios ir tautos 
padėtis Lietuvoje; t.t.). Informaciją „The Times“ publikuodavo vis greičiau – 
žinia laikraštyje pasirodydavo kitą dieną po įvykio. 

Turinio apžvalga
1940 m. birželio 14 d. Lietuvai buvo įteiktas Rusijos ultimatumas, o 

jau birželio 15 d. į Lietuvos teritoriją įžengė 150 tūkst. sovietų armijos 

33 Russia Occupies Lithuania. Ultimatum Accepted, The Times, 1940 m. birželio 17 d. 
[During the week-end Soviet troops effected the occupation of Lithuania].

34 Soviet Hold on the Baltics, The Times, 1940 m. rugpjūčio 8 d. [After an interlude of 20 
years, Latvia, Lithuania, and Estonia have now returned to Russia as constituent Republics of 
the Soviet Union].

35 Lietuvos pogrindžio periodinis leidinys, ėjės 1975-1988 m. Įsteigė kunigas Sigitas Tam-
kevičius. Buvo perspausdinamas JAV.



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

166

karių. Po dviejų dienų „The Times“ išspausdino korespondenciją pavadi-
nimu Rusija okupuoja Lietuvą. Ultimatumas priimtas36. Žinia, kad sovietų 
kariai įvykdė Lietuvos okupaciją, buvo gauta iš laikraščio korespondento 
Stokholme. Kitos dienos numeryje „The Times“ pranešė apie naujai su-
formuotą Vyriausybę Lietuvoje bei Latvijos ir Estijos okupaciją. 

Šalies užgrobimas 1940 m. „The Times“ laikraštyje daugumoje publi-
kacijų buvo vertinamas kaip Lietuvos teisių pažeidimas. Lietuvos situa-
cija laikraštyje pradėta dažniau lyginti su Latvijos bei Estijos padėtimi ir 
vartojamas terminas Baltijos valstybės (pavyzdžiui, Estija, Latvija ir Lie-
tuva „patalpino save žemėlapyje“. Jie įgijo savigarbą ir laimėjo kitų pagarbą. 
Jie įtvirtino savo kalbų ir raštų pripažinimą ir to neturėtų sumenkinti naujas 
rėžimas. Staigus sprendimas vienytis su Rusija vienbalsiai ir tuo pačiu metu 
priimtas trijose šalyse, yra akivaizdus Maskvos įsakymas, neleidžiantis prieš-
tarauti37). 

Prasidėjus kariniams veiksmams tarp Vokietijos ir Rusijos, Baltijos 
šalys tapo jų kovos lauku. Laikraštis „The Times“ aprašė kariuomenių 
manevrus, mūšius, Lietuvos įjungimą į Ostlandą, griežtą Vokietijos val-
džios rėžimą. Nuo 1944 m. vasaros „The Times“ straipsniai liudijo augan-
tį Rusijos kariuomenės pranašumą, o 1945 m. sausio 29 d. publikacijoje 
Rusai užėmė Klaipėdą pranešama, kad naktį įvykdytas Klaipėdos užėmimas 
reiškia, jog rusai baigė Lietuvos išvadavimą38. Baigiantis Antrajam pasauli-
niam karui, „The Times“ pranešė, kad Sovietų Sąjunga įgyja per  20 mln. 
naujų gyventojų39. Į šį skaičių buvo įskaičiuoti ir Lietuvos gyventojai. 

Po Vokietijos kapituliacijos žinių apie Lietuvos gyvenimą pasirody-

36 Russia Occupies Lithuania. Ultimatum Accepted, The Times, 1940 m. birželio 17 d.
37 Russia on the Baltic, The Times, 1940 m. liepos 25 d. [Estonia, Latvia, and Lithuania have 

“put themselves on the map”. They have gained self-respect and won the respect of others. They 
have secured the recognition for their languages, and literatures which should not be impaired 
under the new regime. The sudden decision for reunion with Russia unanimously and simul-
taneously taken in the three countries, was clearly the result of peremptory promting from 
Moscow].

38 Memel Captured by the Russians, The Times, 1945 m. sausio 29 d. [By the capture of the 
Baltic port of Memel which was announced last night, the Russians have completed the libera-
tion of Lithuania].

39 Changed Map of Europe, The Times, 1945 m. liepos 18 d. [the Soviet Union gains over 
20,000,000 new citizens].



167

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

davo nedaug – tarsi Sovietų gniaužtuose stipriai laikoma tauta nutiltų. 
Šalies vardas buvo spausdinamas tarptautinių santykių analizės konteks-
te, karo veiksmų prisiminimuose ir jų pasekmių vertinimuose, prekybos 
santykių aptarime. Kartas nuo karto pasirodydavo publikacijos, prime-
nančios grubius Sovietų Sąjungos veiksmus ir Baltijos valstybių oku-
paciją. Tačiau žinių apie Lietuvos vidaus gyvenimą „The Times“ beveik 
nespausdino (priešingai nei nepriklausomos Lietuvos egzistavimo me-
tais). 1949 m. vasario 23 d. laikraštis pripažino, jog nuo tada, kai Raudo-
noji armija okupavo Baltijos valstybes, jos tapo izoliuotos nuo Vakarų labiau 
nei bet kokia kita šalis, esanti sovietų įtakoje. <...> Šiose šalyse nėra užsienio 
diplomatų ar konsulų, jų gyventojams neleidžiama keliauti į Vakarus, o Va-
karų gyventojams neleidžiama patekti į jas – Rusija jas traktuoja Sovietų 
Sąjungos dalimi40. Publikacijoje taip pat minima, jog gyventojai yra akylai 
stebimi slaptosios policijos, baudžiami ir patiria terorą. Tai viena iš nedau-
gelio publikacijų, iliustruojančių lietuvių tautos gyvenimą už geležinės 
uždangos.

Kartais „The Times“ tapdavo polemikos lauku, kuriame reiškėsi skir-
tingos nuomonės apie Sovietų Sąjungos veiksmus ir Baltijos valstybių si-
tuaciją. Viena aiškesnių polemikos apraiškų yra 1946 m. birželio mėnesį 
spausdinti „The Times“ redaktoriui siųsti laiškai, pavadinimu Rusija ir Va-
karai. Birželio 1 d. buvo išspausdintas Paul Vinterton vardu pasirašytas 
laiškas: Pažvelkite dabar į Rusiją. Nuo 1939 m. ji įjungė į Sovietų Sąjungą 
daugiau nei devynias šalis. <...> Tik keli karai istorijoje baigėsi didesniais teri-
toriniais laimėjimais41. Laiške autorius išvardijo Rusijos užgrobtas žemes, 
paminėdamas tarp jų ir Lietuvos vardą. Po keturių dienų, birželio 5 d., 
pasirodė šioms mintims oponuojantis F.F. Seeley laiškas: Aš manau, kad 
ponas Vinterton nepakankamai įvertina skaitytojų atmintį ir bendras žinias, 

40 The Baltic States, The Times, 1949 m. vasario 23 d. [Since the Red Army reoccupied the 
Baltic States these have been isolated from the west by an even more impenetrable iron curtain 
than any other country now under the sway of the Soviets. <...> There are no foreign diploma-
tic or consular representatives in these countries – Russia claiming them as parts of the Soviet 
Union – none of their inhabitants is allowed to travel to the west, and no one from the west is 
allowed to get in].

41 Russia and the West, The Times, 1946 m. birželio 1 d. [Now look at Russia. Since 1939 she 
has incorporated into the Soviet Union territory from nine countries. <...> Few wars in history 
have resulted a greater territorial aggrandisement].



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

168

pateikdamas jiems vaizdą, taip mažai susijusį su istorija. M.Vinterton rašo: 
„Nuo 1939 m. ji įjungė į Sovietų Sąjungą daugiau nei devynias šalis.“ Bet visi 
žino, kad išvardintos teritorijos priklausė Rusijai 1917 m., kai Rusija turėjo 
visą Suomiją, Estiją, Latviją, Lietuvą, Besarabiją ir didžiąją dalį Lenkijos42. 
Birželio 27 d. pasirodė trečias laiškas, pasirašytas E.Aruja vardu: Rusija 
savo valdas Baltijos šalyse „prarado“ <...> žmonėms, siekusiems nepriklau-
somybės 1918–20 metų kare. Taigi 1940 m. inkorporacija yra ne kas kitas, 
kaip suverenių tautų teisės į savivaldą paneigimas. Be to, estai, latviai ir lietu-
viai ne visada priklausė Rusijai ir taikiai su savo engėjais negyveno43. Nesi-
gilinant į kelis faktinius netikslumus, šiuose laiškuose aiškiai atsiskleidžia 
skirtingas Lietuvos inkorporacijos vertinimas: vieni skaitytojai smerkė 
Rusijos grobikiškus okupacinius veiksmus, o kiti teritorijų prisijungimą 
vertino kaip anksčiau turėtų žemių susigrąžinimą. „The Times“ publikavo 
skirtingas nuomones; tačiau sudėtinga komentuoti, kas, kokie šaltiniai iš 
tikrųjų inspiruodavo tokią polemiką. 

Informacijos apie Lietuvos įvykius pagyvėjimas pradedamas justi nuo 
septintojo dešimtmečio. 1971 m. rugpjūčio 3 d. David Bonavia publika-
cijoje Silpnesnė komunizmo žymė Lietuvoje informavo apie Lietuvos gy-
venimą ir lygino jį su kitomis Baltijos tautomis. Autorius aprašė augantį 
lietuvių tautos religingumą, kalbos saugojimą, užsienio lietuvių kovą už 
tėvynės laisvę. Publikacijos autorius išskiria Lietuvą kaip mažiau rusini-
mo politikos paveiktą šalį, tačiau pabrėžia, jog reikėtų didelio naivumo, 
norint vadinti Lietuvą suverenia šalimi, kaip ją vadina propaganda44. „The 

42 Russia and the West, The Times, 1946 m. birželio 5 d. [I feel Mr Winterton seriously un-
derrates the memory and general knowledge of your readers in presenting them with a picture 
which bears so little relation to history. M.Winterton writes: “Since 1939 she has incorporated 
into the Soviet Union territory from wine countries.” But everyone knows that the territories 
cited nearly all belonged to Russia in 1917, when Russia included the whole of Finland, Esto-
nia, Latvia, Lithuania, Bessarabia, and the greater part of Poland].

43 Russia and the West, The Times, 1946 m. birželio 27 d. [Russia “lost” her possession of the 
Baltic States <...> to the people seeking their independence in the war of 1918-20. Thus the 
incorporation of 1940 was nothing less than the denial to already sovereign peoples of their 
right to self-government. Furthermore, Estonians, Latvians, and Lithuanians have not always 
been in Russian bondage, nor have they lived at peace with their oppressors].

44 Lithuania’s Blander Brand of Communism, The Times, 1971 m. rugpjūčio 3 d. [it would 
require great naivety to see Lithuania as the sovereign state the propaganda claims it to be].



169

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

Times“ aprašė ir religijos padėtį Lietuvoje: paminėtas 1972 m. Lietuvos 
katalikų pareiškimas Jungtinių Tautų bei Sovietų komunistų partijos va-
dovams, kuriame skundžiamasi dėl religinio persekiojimo; išspausdintas 
Popiežiaus skatinimas, suteikti religinę laisvę Lietuvos gyventojams; at-
skleidžiama, jog Katalikų bažnyčia Lietuvoje siejama su nacionalinėmis 
ambicijomis; pateikiama pavyzdžių, kaip sovietų valdžia susidoroja su 
nepriklausomybę skatinančiais kunigais.

1972 m. gegužės 22 d. laikraštis informavo apie jaunimo protestus 
Kaune po Romo Kalantos susideginimo: Šiandien šaltinis iš Kauno pra-
nešė, kad tūkstančiai jaunų žmonių, skanduodami „Laisvė Lietuvai“ kovojo 
su policija ir kariais, susideginusio politinio protestuotojo atminimui. <...> 
Problemos prasidėjo gegužės 14 d., kai Romas Kalanta <...> apsipylė ben-
zinu, įžiebė degtuką ir po 12 val. mirė ligoninėje. „Jis tai padarė dėl politi-
nių priežasčių“, – teigė šaltinis45. Po kelių dienų „The Times“ išspausdino 
publikaciją Demonstracijos Lietuvoje priskiriamos „chuliganams“, kurio-
je pateikiamas sovietų atstovo pasisakymas dėl neramumų Lietuvoje. 
Šio atstovo teigimu, dauguma protestuotojų buvo pasileidėliai ir vagys,  
R. Kalantos susideginimas neturėjo jokių sąsajų su politika, o vėlesni 
psichiatrų komisijos tyrimai patvirtino, kad esą vyras sirgo psichine liga. 
Ši informacija publikacijoje buvo gretinama su anksčiau spausdintomis 
žiniomis iš Kauno.

„The Times“ skaitytojai buvo informuojami ir apie pogrindžio spaudą 
Sovietų Sąjungoje. 1972 m. vasario 4 d. publikacijoje KGB nepavyksta 
sustabdyti pogrindžio žurnalo publikavimo informavo, kad politiniai disi-
dentai leidžia slaptus leidinius, valdžia nori bet kokia kaina jų leidimą su-
stabdyti, tačiau KGB nežino, kaip įgyvendinti partijos norus, neatkreipiant 
daugiau dėmesio į disidentus ir jų siekius46. Iš lietuviškų pogrindžio leidi-

45 Youth Death Stars Lithuanian Riot, The Times, 1972 m. gegužės 22 d. [Thousands of 
youths chanting “Freedom for Lithuania” battled with police and troops for two days in Kau-
nas last week in sympathy with a political protester who set himself on fire and burnt to death, 
sources in Kaunas said today. <...> The problems begun on May 14 when Roman Talanta 
<...> poured patrol over his body, stuck a match and died 12 hours later in a hospital. “He did 
it for political reasons”, the sources said].

46 KGB fails to stop publication of underground journal, The Times, 1972 m. vasario 4 d. 
[the KGB appears to be uncertain how best to carry out the party’s wishes without attracting 
still more publicity to the dissidents and their cause].



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

170

nių „The Times“ laikraštyje buvo paminėta „Lietuvos katalikų bažnyčios 
kronika“ ir „Aušra“.

5 lentelė. lietuvos įvykių paminėjimas „the times“ laikraštyje 1940–1985

ĮVYKIS PAMI­
NĖTAS

NEPAMI­
NĖTAS

Liaudies Seimo rinkimai (1940) X
Lietuva oficialiai įjungta į SSRS (1940) X
«Priimta» sovietinė konstitucija (1940) X
Vokietijos kariuomenė puola Sovietų Sąjunga, įsiveržia 
į Lietuvos teritoriją (1941)

X

Birželio sukilimas (1941) X
J.Ambrazevičiaus vyriausybės veikla (1941) X
Lietuvos įjungimas į Ostlandą (1941) X
Įkurtas Vyriausiasis Lietuvos išlaisvinimo komitetas (1943) X
Sovietų armija išveja vokiečių kariuomenę  
(1944–1945)

X

Partizaninis judėjimas («karas po karo»), trėmimas 
(1944–1953)

X

Pinigų reforma (1947) X
Kolektyvizacija (1948) X
Disidentinis judėjimas (1953–1990) X
Romo Kalantos susideginimas (1972) X

Apibendrinant okupacijos laikotarpį, Lietuvos laimėjimai per dvide-
šimt nepriklausomybės metų nebuvo pamiršti – šalis buvo matoma kaip 
atskira tauta, kenčianti grobikiškos valdžios priespaudą. Daugelyje 1940–
1985 m. „The Times“ publikacijų Sovietų Sąjungos sprendimas okupuoti 
Lietuvą buvo vertinamas neigiamai. Tačiau tiesa ta, kad komunikaciniai 
kanalai tarp Lietuvos bei Vakarų Europos buvo griežtai kontroliuojami 
sovietinės valdžios ir tai neleido Vakarų valstybėms išsamiau susipažinti 
su okupuotos Lietuvos vidaus gyvenimu bei politiniais tautos siekiais (žr. 
5 lentelę). Informacijos kontrolė ir propagandos skleidimas buvo vieni 
stipriausių sovietų valdžios ginklų, naudoti užgrobtoms valstybėms išlai-
kyti, kai Lietuva tapo beteise, uždara sovietinės sistemos dalimi. Neprasi-
skverbė į laikraštį informacija ir iš Vyriausybės šaltinių (įskaitant žvalgy-



171

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

bą), kurie negalėjo nežinoti apie vykstantį lietuvių tautos genocidą. Taigi 
mažai žinių apie lietuvių tautos likimą pasiekdavo „The Times“ redakciją, 
o apie ką žiniasklaida neinformuoja – apie tai... visuomenė negalvoja. 

išvados
Jungtinės Karalystės laikraščio „The Times“, informavusio apie daug 1. 
svarbių Lietuvos įvykių per pastaruosius 200 metų, turiniui poveikį 
darė įtakingiausi politiniai informacijos šaltiniai, menkai susiję tiesio-
giai su Lietuvos vidaus gyvenimu. Tai sudarė prielaidų manipuliuoti in-
formacija, interpretuojant faktus pagal netiesioginio šaltinio pateikimą. 
„The Times“ publikacijose atsiskleidžia politinių jėgų siekis daryti 2. 
įtaką viešajai nuomonei apie regioną, kuriame yra Lietuva, įvertinant 
žiniasklaidos priemonę kaip svarų politinės komunikacijos veiksnį, 
bet ignoruojant Lietuvos vidaus realijas, neieškant tiesioginio šaltinio 
informacijai patvirtinti (patikrinti).
„The Times“ publikacijų tyrimas patvirtina komunikacinės infras-3. 
truktūros sąsajas su politine šalies santvarka. Informacijos mainams 
tarp Lietuvos ir Vakarų Europos valstybių  (informacijos turiniui ir 
sklaidos intensyvumui) įtaką darė išorinės politinės aplinkybės. 
ATR gyvavimo laikotarpiu laikraštyje „The Times“ Lietuva nebuvo 4. 
suvokiama kaip lygiavertis Lenkijos partneris. Lietuvos vardas buvo 
naudojamas kaip didžiausios Lenkijos žemės pavadinimas. Tam įtaką 
galėjo daryti geriau išplėtoti Lenkijos atstovų ryšiai su Vakarų Euro-
pos valstybėmis (daugiausiai naujienų Vakarų Europą pasiekdavo iš 
Varšuvos). Lenkijos atstovai turėjo galimybę formuoti jiems palankų 
Lietuvos įvaizdį.
Lietuvai esant Rusijos imperijos sudėtyje, lietuvių tauta tapatinta su 5. 
lenkais ir jų politiniais siekiais. Skirtingi Lietuvos politiniai interesai 
nebuvo pastebimi. Šiuo laikotarpiu laikraštyje „The Times“ Lietuvos 
vardas dažniausiai buvo minimas kaip teritorijos pavadinimas kitų 
valstybių santykių analizės kontekste.
Atkūrus nepriklausomybę 1918 m., ir „The Times“ laikraštyje šalis 6. 
pasiekė atskiro politinio subjekto pripažinimą: lietuviai suvokti kaip 
savarankiška tauta, Lietuvos politiniai siekiai atskirti nuo Lenkijos. 



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

172

Tam poveikio turėjo 1919 m. pradėta plėtoti Lietuvos vyriausybės in-
formacinė politika ir komunikacija su Vakarų valstybėmis bei pasikei-
tę informacijos šaltiniai (daugiausiai žinių apie Lietuvos įvykius „The 
Times“ gaudavo iš Rygos miesto).
Sovietinės okupacijos laikotarpiu valdžiai uždarius komunikacinius 7. 
kanalus, informacijos apie Lietuvos gyvenimą „The Times“ laikraštyje 
pasirodė mažai. Situacija pradėjo keistis tik sovietiniam rėžimui lais-
vėjant (XX a. septintą–aštuntą dešimtmečius).
Lietuvos įvykių „The Times“ laikraštyje tyrimas patvirtina skaitme-8. 
ninio kultūros paveldo teikiamą naudą. Internete prieinamas elektro-
ninis „The Times“ archyvas suteikė galimybę atlikti Jungtinės Kara-
lystės laikraščio tyrimą, nepaisant vietos ir laiko skirtumų, leido tirti 
originalias ir tikslias publikacijas (ne jų kopijas). Skaitmeniniai „The 
Times“ archyvai gali būti geras paveldo komunikacijos pavyzdys.
„The Times“ tyrimo atvejis rodo, kokia svarbi Lietuvai atvira ir sutelk-9. 
ta informacinė politika.

literatūra

BIE1. LINIS, Lauras. Visuomenė, valdžia ir žiniasklaida: prieštaringa komunika-
cinė simbiozė. Vilnius: Eugrimas, 2005. 127 p.
CURRAN, James; GUREVITCH, Michael. 2. Mass Media and Society. 3rd ed. 
London: Arnold, 2000. 408 p.
CURRAN, James; SEATON Jean. 3. Power without responsibility: The Press, 
Broadcasting and New Media in Britain. 6th ed. London: Routledge, 2003. 
444 p.
DAVIES, Norman. 4. Dievo žaislas: Lenkijos istorija. 1 t. Vilnius: Lietuvos 
rašytojų sąjungos leidykla, 2008. 639 p.
EVANS, Harold. 5. Good Times, Bad Times. London: Atheneum, 1984. 400 p.
FRANZOSI, Roberto. 6. The Press as a Source of Socio-Historical Data: Issues 
in the Methodology of Data Collection from Newspapers. Madison: ProQuest 
Information and Learning Company, 1987. 12 p.
GRABER, A. Doris. 7. Mass Media and American Politics. 4th ed. Washington: 
CQ Press. 1993. 448 p.
GRABER, A. Doris. 8. Media Power in Politics. 3rd ed. Washington: CQ Press. 
1994. 439 p. 



173

Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

GRYCZ, Czeslaw Jan. 9. Digitising Rare Books and Manuscripts. Iš McDO-
NALD, Lindsay. Digital Heritage: Applying Digital Imaging to Cultural He-
ritage. Oxford: Elservier Ltd., 2006. 584 p.
KIAUPA, Zigmantas. 10. Lietuvos valstybės istorija. Vilnius: Baltų lankų leidykla, 
2006. 311 p.
LILLEKER, Darren G. 11. Key Concepts in Political Communication. London: 
Sage Publications, 2006. 209.
LIPPMAN, Walter. 12. Public Opinion. USA: BN Publishing, 2007. 127 p.
MALEK, Abbas. 13. News Media and Foreign relations: a Multifaceted Perspective. 
New Jersey: Ablex Publishing Corporation, 1997. 268 p.
McCUE, Jim. 14. A database for old Time‘s sake [interaktyvus]. [London]: Gale, 
2003. [žiūrėta 2008 m. gruodžio 15 d.]. Prieiga per internetą: <http://www.
galeuk.com/times/timesarticle.pdf.>
MACNEIL, Heather. 15. Trusting Records. Legal, Historical, and Diplomatic Per-
spectives. Dordrecht, Boston, London: Kluwer Academic Publihers, 2000. 
163 p.
MERRILL, John C. 16. Global Journalism. Survey of International Communicati-
on. 2nd ed. New York, London: Longman Publishing Group, 1991. 401 p.
NEGRINE, Ralph. 17. Politics and the Mass Media in Britain. 2nd ed. London, 
New York: Routledge, 1996. 235 p.
NEWS INTERNATIONAL LIMITED18. . News International FactFiles. Lon-
don: News International Limited, 2004. 53 p.
PRAILL, Alex.19.  The Media in Britain. London: Foreign & Commonwealth 
Office, 1994. 35 p.
ROWELL, S.C. 20. Distant Friends Draw Night: the Realms of Great Britain and 
Lithuania. Vilnius: Lietuvos istorijos instituto leidykla, 2006. 37 p.
The Digital Archive of “The Times”21.  [interaktyvus]. [London]: 1785-1985 
[žiūrėta 2009 m. balandžio 10 d.]. Prieiga per internetą: <http://archive.
timesonline.co.uk/tol/archive/>
TIDIKIS, Rimantas. 22. Socialinių mokslų tyrimų metodologija. Vilnius: Lietuvos 
teisės universiteto leidybos centras, 2003. 626 p.
WIMMER, Roger; DOMINICK, Joseph. 23. Mass Media Research: An Intro-
duction. 4th ed. Belmont: Wadsworth, 1994. 497 p.

Įteikta 2009-07-13



Žurnalistikos tyrimai • Mokslo darbų žurnalas (Komunikacija ir informacija) • 2010 nr. 3

174

lithuania in “the times“

ramunė rubinaitė
summary

In 2003 the national British newspaper “The Times” unclosed its digital 
archive (1785-1985 editions). This archive contains more than four thousand 
of publications where Lithuania’s name is mentioned. Extensive digital archive 
offers an opportunity to undertake a study of Lithuania’s representation in “The 
Times”. 

The most important Lithuanian historical events were presented in this 
British newspaper in 1785-1985. More attention was paid to the international 
relations, meanwhile internal affairs of Lithuania did not catch that much 
attention. The information sources played a crucial role for the interpretation 
of Lithuanian events in “The Times”. This newspaper was used as a tool of 
political communication in order to shape favourable public opinion. Clashes 
of different interests were revealed in this study. The influence of “The Times” 
was understood and used by different political powers.

During the period of the Polish-Lithuanian Union (1569-1795) Lithuania 
was not recognised as an equal partner of the confederation. Lithuania was 
understood as a giant territory of Poland. This perception did not change 
apparently after Lithuania’s incorporation into the Russian Empire (1795). 
The better developed communication between Poland and Western Europe 
could influence this perception. The attitude started to change when Lithuania 
achieved its independence in 1918. Lithuanian officials and representatives 
established a direct communication with the Western Europe and little by 
little Lithuania became acknowledged as a state and as a nation. Its political 
ambitions were no longer identified with the Polish ones. However, after the 
annexation of the Soviet Union in 1940, communication channels were closed 
and information did not circulate freely. “The Times” could not get fresh news 
about the situation in Lithuania and the portrait of the country was vanishing 
in this newspaper.


