Konkurencijos tarybos galimybės individualizuoti baudas už Konkurencijos įstatymo 5 straipsnio pažeidimą
Straipsniai
Henrikas Stelmokaitis
Vilniaus universitetas image/svg+xml
https://orcid.org/0009-0001-2230-8159
Publikuota 2024-08-29
https://doi.org/10.15388/Teise.2024.131.13
PDF
HTML

Reikšminiai žodžiai

konkurencijos teisė
kartelis
bauda
baudos apskaičiavimas
baudos diferencijavimas

Kaip cituoti

Stelmokaitis, H. (2024) „Konkurencijos tarybos galimybės individualizuoti baudas už Konkurencijos įstatymo 5 straipsnio pažeidimą“, Teisė, 131, p. 186–197. doi:10.15388/Teise.2024.131.13.

Santrauka

 2023 metais pakeistas Baudų, skiriamų už Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus, dydžio nustatymo tvarkos aprašas, tačiau baudos dydžio nustatymo sistema liko iš esmės nepakitusi. Autorius siekia išsiaiškinti, remdamasis teismų praktikos analize ir grįsdamas aritmetiniais skaičiavimais, ar Konkurencijos taryba gali tinkamai diferencijuoti baudas, ar esamas baudos apskaičiavimo aritmetinis modelis pernelyg apriboja jos diferencijavimo galimybes.
Nei Konkurencijos įstatyme, nei Baudų, skiriamų už Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus, dydžio nustatymo tvarkos apraše nėra pateikta aiški ir nuosekli baudų apskaičiavimo metodika. Konkurencijos tarybos nutarimuose baudų apskaičiavimas taip pat yra išdėstytas per visą nutarimų tekstą, vengiant pateikti aiškią matematinę seką, kaip baudos apskaičiuojamos. Be to, Konkurencijos taryba turi itin plačią diskreciją apskaičiuoti bazinį baudos dydį ir ne visada išvengia logikos klaidų, būna prieštaringa. Pavyzdžiui, „praėję ūkiniai metai“ dažnai būna nutolę nuo neva neteisėtų veiksmų ne vienerius metus, o kartais ir dešimtmetį. Galutinis baudos dydis, netgi žinant įmonės bendrąsias pajamas pažeidimo padarymo metu, negarantuoja, kad bus žinomas konkretus maksimalus ar juo labiau tikslus baudos už galimą pažeidimą dydis.
Teismų praktikos analizė ir aritmetinių skaičiavimų pavyzdžiai atskleidžia, kad Konkurencijos tarybai apskaičiuojant bazinį baudos dydį ir vėliau taikant baudai apskaičiuoti privalomus koeficientus, išskyrus tam tikras itin retas situacijas, kurios susijusios ne su pažeidimu, o ūkio subjekto pasirinkimu dėl verslo portfelio diferencijavimo, pagal Aprašą apskaičiuojama bauda bus lygi maksimaliai įstatyme numatytajai.
Atsižvelgiant į dabartinius Aprašo koeficientus ir aritmetinių veiksmų atlikimo seką, matyti, kad konkurentų draudžiamų susitarimų atveju bauda dažniausiai sieks maksimalią baudos sumą – t.  y. viršys 10 proc. bendrųjų pajamų. Atitinkamai Aprašas turėtų būti laikomas prieštaraujančiu aukštesnės galios aktui – Konkurencijos įstatymo 36 straipsniui, įtvirtinančiam baudos diferencijavimą.

PDF
HTML
Kūrybinių bendrijų licencija

Šis kūrinys yra platinamas pagal Kūrybinių bendrijų Priskyrimas 4.0 tarptautinę licenciją.

Atsisiuntimai

Nėra atsisiuntimų.