Socialinės kompetencijos samprata ir dinamika pastarąjį dešimtmetį: Lietuvos studentų tyrimas
Straipsniai
D. Antinienė
Kauno technologijos universitetas
R. Lekavičienė
Kauno technologijos universitetas
Publikuota 2012-01-01
https://doi.org/10.15388/Psichol.2012.45.1535
PDF

Reikšminiai žodžiai

socialinė kompetencija
socialiniai įgūdžiai
studentai

Kaip cituoti

Antinienė D. ir Lekavičienė R. (2012) „Socialinės kompetencijos samprata ir dinamika pastarąjį dešimtmetį: Lietuvos studentų tyrimas“, Psichologija, 450, p. 89-102. doi: 10.15388/Psichol.2012.45.1535.

Santrauka

Socialinis asmenybės kompetentingumas – vienas svarbiausių veiksnių, turinčių įtakos jos psichosocialinei adaptacijai. 1998–1999 m. atliktas tyrimas užfiksavo tam tikrus Lietuvos studentų socialinės kompetencijos ypatumus. 2010–2011 m. atliktu tyrimu buvo siekta atsakyti į klausimą, ar pastaruoju metu kitusi socialinė aplinka ir jos keliami reikalavimai jaunam žmogui yra susiję su socialinės kompetencijos pokyčiais, o konkrečiau – socialinių įgūdžių prioritetų kaita. Pirmame tyrime dalyvavo 623, antrame – 590 studentų iš įvairių Lietuvos universitetų. Tyrime naudotas Socialinės kompetencijos testas (Ullrich und de Muynck, 1998, adaptuota R. Lekavičienės, 2001). Nustatyta, kad per pastarąjį dešimtmetį įvyko tam tikri studentų socialinės kompetencijos lygį atspindinčių socialinių įgūdžių pokyčiai: studentai įgijo daugiau pasitikėjimo savimi, tapo ryžtingesni ir mažiau priklausomi nuo kitų žmonių, jie geba spontaniškiau reikšti savo jausmus. Kartu šiuolaikiniai jaunuoliai mažiau linkę iš kitų žmonių prašyti paslaugos arba informacijos, o tai gali būti susiję tiek su pozityviomis priežastimis (pvz., jau minėtu padidėjusiu pasitikėjimu savo pačių galimybėmis), tiek su negatyviomis priežastimis (pvz., atstūmimo arba įsipareigojimų kitiems žmonėms baime).

PDF

Susipažinkite su autorių teisėmis žurnalo politikoje skiltyje Autorių teisės.