Lietuvių kalba mokykloje: mokslinės įžvalgos ir pedagoginė patirtis
Straipsniai
Ona Laima Gudzinevičiūtė
Džiuljeta Maskuliūnienė
Vilniaus universitetas
Publikuota 2024-03-26
https://doi.org/10.15388/LK.2023.10
PDF
HTML

Reikšminiai žodžiai

lietuvių kalba ir literatūra mokykloje
mokslinės praktinės konferencijos
mokslinės įžvalgos
pedagoginė patirtis
leidinys „Gimtoji kalba mokykloje“

Kaip cituoti

Gudzinevičiūtė, O.L. and Maskuliūnienė, D. (2024) “Lietuvių kalba mokykloje: mokslinės įžvalgos ir pedagoginė patirtis”, Lietuvių kalba, pp. 261–296. doi:10.15388/LK.2023.10.

Santrauka

Straipsnyje apžvelgiama Šiaulių universitete (nuo 2021 m. – Vilniaus universiteto Šiaulių akademija) 2012–2022 m. organizuotų mokslinių praktinių konferencijų „Gimtoji kalba mokykloje“ pranešimų ir straipsnių, parengtų konferencijos pranešimų pagrindu, problematika. Straipsnio tikslas – analitiniu aprašomuoju būdu pristatyti leidinio „Gimtoji kalba mokykloje“ problematiką, aptarti straipsnių temas, problemas, tikslus, apibendrinti iškeltus aktualiausius lituanistikos studijų, lietuvių kalbos ir literatūros mokymo (didaktikos) klausimus, lietuvių kalbos atmainas, pokyčius, norminimą, lietuvių literatūros svarbą ugdant mąstančią, skaitančią, suvokiančią gimtosios (lietuvių) kalbos svarbą asmenybę.

Tęstiniame leidinyje „Gimtoji kalba mokykloje“ paskelbta 119 straipsnių, kuriuos parengė 148 autoriai. Rinkinių kalbinės dalies straipsniai sudaro tokius teminius blokus: 1) Kalbinės aplinkos poveikio, asmenybių įtakos svarba tautinei savimonei išsaugoti. Kalbos politika; 2) Viešoji kalba. Kalbos etiketas; 3) Kalba elektroninėje erdvėje, kompiuterinis raštingumas. Kanceliarinė, administracinė kalba. Kalbos tvarkyba; 4) Kalbos taisyklingumas. Raštingumas. Rašybos ir skyrybos problemos; 5) Kalbos normos ir klaidos; 6) Tarmių tyrimai; 7) Stiliaus figūros. Konceptualiosios metaforos. Asociacijos; 8) Terminijos problemos; 9) Kalbos didaktika. Akademinė, profesinė kalba. Temų laukas platus: aptariamos bendrinė kalba, tarmės, domimasi kalbos norminimu, kalba elektroninėje erdvėje, kalbos didaktika, kalbos mokymo(si) procesu, dvikalbystės padariniais. Literatūrinės dalies straipsniai sudaro penkis teminius blokus: 1) Skaitymo skatinimas, profesinė pedagogų spauda; 2) Lietuvių rašytojų kūryba mokykloje, klasikos skaitymo rūpesčiai; 3) Vaikų literatūra ir mokykla; 4) Darbas su tekstu rengia būsimą skaitytoją; 5) Netradiciniai literatūros mokymo būdai ir kitos problemos. Mokslininkus, mokytojus domina aktualios mokyklos (ir visuomenės) problemos – tiriama, kodėl mažai skaitoma ir svarstoma, siūloma, kas galėtų paskatinti skaitymą. Ryškinama kūrybiško, inovatyvaus bibliotekų darbo svarba, šeimos skaitymo tradicijos. Pabrėžiama, kad svarbus šio lauko žaidėjas yra ir mokykla, kurioje vaikas turi tapti kompetentingu skaitytoju.

Leidinyje publikuoti straipsniai skatina teorinį mokslininkų ir praktinį pedagogų dialogą, išryškina aktualius gimtosios kalbos mokymo klausimus, kviečia drauge ieškoti problemų sprendimo būdų.

PDF
HTML
Kūrybinių bendrijų licencija

Šis kūrinys yra platinamas pagal Kūrybinių bendrijų Priskyrimas 4.0 tarptautinę licenciją.

Atsisiuntimai

Nėra atsisiuntimų.

Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai