Pradinių klasių mokinių spalviniai prioritetai ir spalvų pasirinkimas spalvinant žmogaus piešinius
Straipsniai
Aistė Pranckevičienė
Kristina Žardeckaitė-Matulaitienė
Indrė Soikinaitė
Publikuota 2009-01-01
https://doi.org/10.15388/Psichol.2009.0.2596
PDF

Reikšminiai žodžiai

-

Kaip cituoti

Pranckevičienė A., Žardeckaitė-Matulaitienė K. ir Soikinaitė I. (2009) „Pradinių klasių mokinių spalviniai prioritetai ir spalvų pasirinkimas spalvinant žmogaus piešinius“, Psichologija, 390, p. 31-44. doi: 10.15388/Psichol.2009.0.2596.

Santrauka

Tyrimu siekiama nustatyti, ar vaikai sistemingai renkasi spalvas, spalvindami teigiamai ar neigiamai apibūdintų žmonių piešinius, ir įvertinti spalvų pasirinkimo sąsajas su vaiko asmeniniais spalviniais prioritetais ir lytimi. Tyrime dalyvavo 1307 Kauno rajono bendrojo lavinimo mokyklų I–IV klasių mokiniai, 648 berniukai ir 659 mergaitės. Tiriamieji atliko kelias užduotis: 11 spalvų pieštukų rinkinio rangavimo nuo labiausiai patinkančios iki labiausiai nepatinkančios spalvos; trijų schemiškai nupieštų žmogaus siluetų (neutralaus, teigiamai apibūdinto ir neigiamai apibūdinto) spalvinimo; nuotaikos vertinimo – taikant 5 balų „Veidų skalę“. Tyrimo rezultatai parodė, kad berniukų ir mergaičių spalviniai prioritetai skiriasi: mergaitės teikia pirmumą šviesioms spalvoms, berniukai – tamsesnėms. Tačiau tiek berniukams, tiek mergaitėms labiausiai patinka šviesios (rožinė ir žydra) spalvos. Ir berniukams, ir mergaitėms pradinės mokyklos laikotarpiu labiausiai nepatinka juoda spalva, ši spalva dažniausiai pasirenkama ir neigiamai apibūdinto žmogaus piešiniui spalvinti. Tyrimo rezultatai patvirtina bendrą tendenciją, kad piešinio apibūdinimas yra susijęs su jam spalvinti pasirenkama spalva – teigiamai apibūdinto žmogaus piešinys dažniausiai spalvinamas geltonai, o neigiamai apibūdinto – dažniausiai juodai ar rudai. Spalvos pasirinkimas taip pat yra susijęs su asmeniniais vaiko spalviniais prioritetais.

PDF

Susipažinkite su autorių teisėmis žurnalo politikoje skiltyje Autorių teisės.