Komunikacija ukrainiečių karvojaus apeigose
Straipsniai
Olena Serko
Publikuota 2020-06-02
https://doi.org/10.51554/TD.2020.28373
PDF

Reikšminiai žodžiai

ritualas
karvojaus apeigos
komunikacija
ukrainiečių folkloras
liaudies tradicijos

Kaip cituoti

Serko, O. (2020) “Komunikacija ukrainiečių karvojaus apeigose”, Tautosakos darbai, 59, pp. 165–176. doi:10.51554/TD.2020.28373.

Santrauka

Straipsnis skirtas ukrainiečių karvojaus apeigų, užfiksuotų Rivnės srities Dubno rajono Klincų kaime, tyrimui. Šias apeigas suvokdama kaip žmonių socialinių ryšių simbolinę formą, autorė nagrinėja jų komunikacinį pobūdį, daugiausia dėmesio skirdama ne tik apeiginio vyksmo dalyvių, jų vaidmens ir funkcijų nustatymui, bet ir ypatingai muzikinio dėmens svarbai, nes karvojaus apeigose muzika yra pagrindinė bendravimo priemonė. Pristatomos svarbesnės ritualo (t. y. karvojaus apeigų) ir komunikacijos (apeiginės, muzikinės, tarpasmeninės, grupinės, sakralinės, autokomunikacijos) tyrimo kryptys, nagrinėjančios šiuos reiškinius tiek skyrium, tiek atsižvelgiant į jų tarpusavio ryšį.
Tyrimo metu atskleidžiama, kad karvojaus ritualas akumuliuoja ir individualią komunikaciją (autokomunikaciją), ir grupinę (tarpasmeninę, grupių, sakralinę). Autokomunikacija yra būdinga pačioms aptariamoms apeigoms: visi ceremonijos dalyviai yra ir atlikėjai, ir klausytojai vienu metu. Tarpasmeninė komunikacija verbalinėmis, muzikinėmis priemonėmis ir gestais būna išreikšta tarp įvairių apeigos dalyvių: namų šeimininkų, tarp šeimininkų ir karvojaus kepėjų, tarp karvojaus kepėjų ir vadovo, tarp šeimininkų ir vadovo. Grupinė komunikacija vyksta tarp karvojaus kepėjų grupelių (tų, kurios jį kepa, ir tų, kurios dainuoja) ir yra perteikiama liaudies dainomis. Tuo pačiu metu visi karvojaus apeigų dalyviai yra masinio ritualinio bendravimo partneriai. Juos vienija ir siekis įamžinti šias apeigas dokumentinėje juostoje, ir veiksmų bendrumas jas atkuriant, ir bendros visų pastangos išsaugoti savo krašto muzikinį folklorą.
Išskirtinis vaidmuo apeigose tenka žmonių bendravimui su aukštesnėmis jėgomis (sakralinė komunikacija), turinčiomis užtikrinti laimingą jaunavedžių ateitį. Šis komunikacijos tipas perteikiamas vien tiktai muzikinėmis priemonėmis, – jomis kreipiamasi į karvojų, krosnį, Dievą, Švenčiausiąją Mergelę.
Reikšminga vieta karvojaus apeigose tenka ritualinėms dainoms. Muzika veikia absoliučiai visus ritualo dalyvius – tiek realius žmones, tiek negyvus subjektus. Straipsnyje teigiama, kad karvojaus ritualas šiuolaikinei Ukrainos visuomenei yra reikšmingas stiprinant skirtingų žmonių kartų bendravimą ir užtikrinant svarbiausių socialinių bei kultūrinių reikšmių perdavimą.

PDF

Atsisiuntimai

Nėra atsisiuntimų.

Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>