Santrauka
Straipsnio tikslas – atskleisti lietuvių liaudies tradicinio ugdymo patyrimą ir idėjas, socialines ir kultūrines tradicijas, lėmusias žmogaus, kaip aukščiausio kultūros veikėjo, ugdymą, reikalavimus žmogaus elgesiui, ugdymo būdus, priemones ir taisykles. Iš įvairių aplinkos veiksnių – gamtos, buities, darbo, tautosakos, papročių – veikusių tradicinę ugdymo raidą, reikia išskirti krikščionybės priėmimą (1375) ir raštijos gimtąja kalba atsiradimą Lietuvoje (1547). Ikikrikščioniškajam periodui būdingas glaudus žmogaus ryšys su gamta, papročiai ir žodinė tradicija. Vaiko nenutrūkstamais santykiais su natūralia aplinka formavosi pažiūros, idealai, pasaulėžiūra, atitinkanti to meto pasaulio suvokimą. Pagoniškojoje Lietuvoje tikrovė, kasdieninio gyvenimo faktai buvo „įvilkti" į magines, ritualines formas. Krikščionybė iš esmės pakoregavo pasaulėžiūrinius akcentus: vietoje daugelio garbinimo objektų iškeliama Dievo meilė kaip svarbiausioji liaudies ugdytoja. Įvedus krikščionybę, pagoniškosios ir krikščioniškosios kultūros sąveikos procese kito požiūris į gyvenimo, ugdymo tikslus, žodinės tradicijos, šeimos tradicijų, ugdymo metodų paskirtį. Atsiradus spaudai gimtąja kalba, liaudies pedagoginė mintis pasipildė nauju turiniu. Nesant rašytinių šaltinių, liaudis per amžius atmintyje saugojo įvairių gyvenimo sričių žinias ir patyrimą, kurį perdavė kitoms kartoms. Spausdintas žodis pakeitė iš esmės šią praktiką, sudarė naujas sąlygas pedagoginei minčiai plisti. Liaudies pedagoginė išmintis plačiai atsispindėjo istorikų, etnografų, tautosakininkų (L. Jucevičiaus, S. Daukanto, M. Valančiaus) darbuose. Autoriai iškėlė tradicinio ugdymo idėjas ir patyrimą: gimtosios kalbos reikšmę, tautosakinę išmintį, sveiką gyvenimo būdą ir jo įtaką vaikui, šeimą kaip papročių, tradicijų puoselėtoją ir saugotoją, dorinių savybių – dievotumo, teisingumo, sąžiningumo, darbštumo ugdymą liaudies pedagogikos priemonėmis, pavyzdžio, pamokymų dorinę reikšmę.
Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai
-
Danguolė Beresnevičienė,
Vaiko prenatalinio vystymosi veiksniai
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 6 (1999): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Vanda Aramavičiūtė,
Vertybės kaip gyvenimo prasmės pamatas
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 14 (2005): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Vanda Kavaliauskienė,
Socialinio darbo, kaip pagalbos žmogui profesijos, raidos aspektai
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 15 (2005): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Vanda Aramavičiūtė,
Placida Jasiūnaitė,
Žaidimas kaip vaiko socializacijos veiksnys ikimokykliniame amžiuje
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 26 (2011): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Nijolė Burkšaitienė,
Neformaliojo ir savaiminio mokymosi pasiekimų vertinimas universitete politiniu ir teoriniu aspektu
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 22 (2009): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Sandra Kairė,
UGDANTIS PATYRIMAS J. DEWEY FILOSOFIJOJE
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 30 (2013): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Aistė Burkė,
Mokyklos estetinės ugdymo(si) aplinkos ir mokinių meninės saviraiškos sąsajos
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 42 (2019): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Dileta Jatautaitė,
Atmintis ir mokymas
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 7 (2000): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Vita Venslovaitė,
Laura Danylienė,
Socialinis ir emocinis ugdymas: mokytojo perspektyva
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 40 (2018): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Vilija Targamadzė,
Aras Viligaila Vėbra,
Profesinio tobulinimo vertinimas Lietuvos švietime: problemos ir perspektyvos
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 20 (2008): Acta Paedagogica Vilnensia