Šalutiniai pažyminio sakiniai: kodėl vaikams sunku juos suprasti?
Straipsniai
Ineta Dabašinskienė
Laura Kamandulytė-Merfeldienė
Publikuota 2016-03-30
https://doi.org/10.15388/Klbt.2014.7673
PDF in Lithuanian

Reikšminiai žodžiai

šalutiniai pažyminio sakiniai
subjektas
objektas
fleksinė sistema
kalbos įsisavinimas
eksperimentinis tyrimas

Kaip cituoti

Dabašinskienė, I. and Kamandulytė-Merfeldienė, L. (2016) “Šalutiniai pažyminio sakiniai: kodėl vaikams sunku juos suprasti?”, Kalbotyra, 66, pp. 7–26. doi:10.15388/Klbt.2014.7673.

Santrauka

Straipsnyje aprašomu tyrimu mėginama atsakyti į klausimą, ar specifinės fleksinės lietuvių kalbos ypatybės padeda vaikams lengviau suvokti sudėtingas šalutinių pažyminio sakinių konstrukcijas, išreikštas subjekto-objekto santykiais. Tyrimo metu taikant kalbos supratimo užduotį buvo testuojami 96 vaikai nuo 3 iki 12 metų. Gauti rezultatai atskleidžia, kad 3–4,5 m. amžiaus vaikams sunku suvokti skirtumą tarp šalutinių subjekto ir objekto sakinių, ypač, kai vartojamas vaikui nežinomos ar sudėtingesnės reikšmės veiksmažodis. Vėlesniame amžiuje vaikai jau suvokia skirtumą tarp subjekto ir objekto santykiais reiškiamų sakinių, tačiau priešmokykliniame amžiuje dar pasitaiko nemažai objekto sakinio interpretavimo klaidų. Tyrimas atskleidė, kad mokyklinio amžiaus vaikai jau teisingai suvokia šalutinius pažyminio sakinius ir nepainioja subjekto bei objekto reikšmės. Taigi galima teigti, kad vaikai šalutinius sakinius pradeda suprati ir vartoti tik tada, kai jų kalbos apdorojimo geba yra pakankamai patobulėjusi. Be apdorojimo procesų šalutinių sakinių įsisavinimui reikšmę turi ir vartojimu grindžiamas modelis bei dažnumo principas, semantikos ir pragmatikos veiksniai. Apibendrinant galima teigti, kad prielaida, jog turtinga fleksinė sistema palengvina sudėtingų sintaksinių santykių suvokimą, pasitvirtina tik iš dalies, nes lietuviai vaikai užtrunka įsisavinti sudėtinius pažyminio sakinius.

PDF in Lithuanian

Atsisiuntimai

Nėra atsisiuntimų.

Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai