Žmogus kaip mikrokosmu Renesanso filosofijoje
-
Dalius Jonkus
Publikuota 1994-09-29
https://doi.org/10.15388/Problemos.1994.46.7053
PDF

Reikšminiai žodžiai

Renesanso filosofija
žmogus
mikrokosmas
magija
filosofinė antropologija

Kaip cituoti

Jonkus, D. (1994) “Žmogus kaip mikrokosmu Renesanso filosofijoje”, Problemos, 46, pp. 62–73. doi:10.15388/Problemos.1994.46.7053.

Santrauka

Straipsnyje, remiantis Nikolajaus Kuziečio ir Paracelso veikalais, siekiama apibendrinti mokymą apie žmogų kaip mikrosmą Renesanso filosofijoje. Pabrėžiama magijos ir alchemijos įtaka šios epochos filosofijai. Tik išsiaiškindamas gamtoje paliktus dieviškus ženklus, pažindamas tikruosius vardus, žmogus gali suprasti Šventojo rašto ir Gamtos knygos raides. Paracelsui žmogus kaip mikrokosmas yra tapatus makrokosmui. Žmogus sukoncentruoja savyje viso pasaulio esmes, gamtos filosofija tampa antropologija. Paracelso alchemija – tai sąmonės patirties, įgaunamos maginiu-simboliniu būdu, išraiška. Tai atotrūkio tarp žemiško ir dangiško, vidinio ir išorinio, pirminės materijos ir Dievo įveikimo patirtis. Daroma išvada, kad Renesanso filosofijoje astrologija, alchemija ir magija buvo ne antropocentriškai orientuoto humanizmo užbaiga, bet jo praplėtimas ir pagilinimas naujomis formomis, tai ne tik pasaulio desakralizacijos, bet ir žmogaus sudievinimo pagrindas. Žmogus perima dieviškąsias savybes, jis tampa gamtos valdovu ir jos gydytoju alchemine prasme. Antropocentrizmas susipina su kvaziteologine tendencija.
PDF

Atsisiuntimai

Nėra atsisiuntimų.