Atvaizdo paradoksai: vaizdinis ar postsekuliarus posūkis?
Straipsniai
Vaiva Daraškevičiūtė
Vilniaus universitetas
https://orcid.org/0000-0003-3231-4103
Publikuota 2019-11-25
https://doi.org/10.15388/Relig.2019.13
PDF
HTML

Reikšminiai žodžiai

atvaizdas
atvaizdo vitališkumas
nejauka
vaizdinis posūkis
postsekuliarumas

Kaip cituoti

Daraškevičiūtė, V. (2019) “Atvaizdo paradoksai: vaizdinis ar postsekuliarus posūkis?”, Religija ir kultūra, (24-25), pp. 37–52. doi:10.15388/Relig.2019.13.

Santrauka

Straipsnyje analizuojama religijos ir meno sąveika, susitelkiant į šiuolaikines vizualumo teorijas, konkrečiai į Davido Freedbergo, Thomo Williamo Mitchello, Horsto Bredekampo formuluojamą atvaizdo vitališkumo apibrėžimą. Teigiama, kad šių autorių atvaizdo vitališkumo sampratoje akcentuojamas betarpiško tikėjimo (pathos prasme) aspektas leidžia kalbėti apie postsekuliarų vaizdinio posūkio pobūdį. Straipsnyje atsispiriama nuo konkrečios situacijos vienoje Vilniaus bažnyčių, kai originali menininkės Ksenijos Jaroševaitės sukurta Švč. Mergelės Marijos skulptūra tikinčiųjų reikalavimu buvo išnešta iš bažnyčios, o jos vietoje galiausiai įkurdinta plačiai tiražuojamos, 1864 m. prancūzų skulptoriaus Josepho-Hugueso Fabischo sukurtos Lurdo Švč. Mergelės Marijos skulptūros kopija. Šis atvejis traktuojamas kaip pavyzdinis, atvaizdo paradoksalumą atskleidžiantis modelis, kai estetinio vertinimo pojūtį užgožia neįsisąmonintas atvaizdo galios pripažinimas. Straipsnyje nagrinėjama ontologinio atvaizdo statuso problema pažymint, kad į atvaizdo vitališkumo sampratą įtraukta atvaizdo emancipacijos sąlyga veda prie nejaukos būseną provokuojančių klausimų, susijusių su tokiomis fundamentaliomis skirtimis kaip kūrėjo–atvaizdo arba gyvybės–artefakto priešpriešos.

PDF
HTML

Atsisiuntimai

Nėra atsisiuntimų.