Santrauka
Gamtos valdymo idėjos atsiradimas Vakarų civilizacijoje susijęs su ekologinėmis-klimatinėmis ir socialinėmis sąlygomis, taip pat ir su žmogaus prigimties bei mąstymo ypatybėmis (pvz., su žmogaus smegenų funkcijų asimetrija). Vakaruose, skirtingai nei Rytuose, buvo intensyviai plėtojami racionalūs, analitiniai kultūros pradai, pabrėžiantys žmogaus proto autonomiją ir jo priešpriešą gamtai. Teigiama, kad R. Descartes, kaip jėzuitų auklėtinis, plėtojo tradicinį katalikiškąjį požiūrį į pasaulį kaip Kūrėjo kūrinį, pripažino žmogaus ribotumą, atsisakydamas tuometiniam gnosticizmui ir hermetizmui būdingų globalaus viešpatavimo gamtai idėjų. R. Descartes‘o racionalistinė ontologija, gamtą pavertusi matematine schema, funkcinių parametrų visuma, padarė didelę įtaką mechanistiniam pasaulėvaizdžiui. Mechanistinė pozicija skatino objektų fragmentacijos procesus ir valdymo veiksmus, suteikė filosofinę sankciją pertvarkomajam žmogaus santykiui su aplinka ir atvėrė kelią aktyviam žmogaus kišimuisi į gamtą.
Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai
-
Česlovas Kalenda,
Filosofinė Rusijos spauda apie V. Sezemaną ir E. Leviną
,
Problemos: T 59 (2001): Problemos
-
Česlovas Kalenda,
Tikslinant gnoseologijos ir sociologijos problematiką
,
Problemos: T 16 (1975): Problemos
-
Česlovas Kalenda,
Apie „Problemų" kelią ir tikslus
,
Problemos: T 61 (2002): Problemos
-
Česlovas Kalenda,
Ką veikia Lietuvos filosofų draugija?
,
Problemos: T 48 (1995): Problemos
-
Česlovas Kalenda,
Žmogaus vientisos apibrėžties paieškos
,
Problemos: T 41 (1989): Problemos
-
Česlovas Kalenda,
Socialistinės revoliucijos tyrinėjimo aspektai
,
Problemos: T 21 (1978): Problemos
-
Česlovas Kalenda,
Konferencija ir kolokviumas etikos klausimais
,
Problemos: T 37 (1987): Problemos
-
Česlovas Kalenda,
Tobulinant valstybės esmės nušvietimą
,
Problemos: T 4 (1969): Problemos
-
Česlovas Kalenda,
Dorovinės kultūros metodologiniai klausimai
,
Problemos: T 28 (1982): Problemos