Santrauka
Straipsnyje nagrinėjama grožio samprata XX a. pirmosios pusės Lietuvos estetikoje. Teigiama, kad šiuo laikotarpiu nuodugniausiai į grožio problematiką gilinosi A. Jakštas, S. Šalkauskis, A. Viskantas ir J. Grinius. Visų keturių autorių grožio sampratų šaknys siekia Platono ir Aristotelio filosofijas, tačiau tiesioginės įtakos jiems daugiausia turėjo Tomo Akviniečio ir V. Solovjovo koncepcijos. Lietuvių idealistinės estetikos atstovai grožio klausimą nagrinėjo iš objektyvistinių pozicijų, tikrąjį grožį laikė nepriklausomai nuo subjekto egzistuojančiu fenomenu. Aiškindami grožio kilmę jį siejo su idealaus prado įsigalėjimu materialiame objekte, grožis laikytas neistorišku fenomenu. S. Šalkauskiui idealusis pradas, lemiąs objekto grožį, yra susijęs su daikto esme, pirmavaizdžiu. Jis akcentavo gamtos grožį. Teigė, kad grožis gali būti suvoktas tik subjekto sąmonei nusistačius atitinkamu būdu. A. Viskantas labiau domėjosi meno grožiu, siekė subjektyvinti grožio sampratą. Grožio charakteristikomis laikė tobulumą, išbaigtumą, harmoniją, proporcijas, ryškumą. J. Grinius grožį laikė subjekto išgyvenimu, estetiniu gėrėjimusi.
Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai
-
FRIEDER DÜNKEL,
Juvenile Justice Systems in Europe – Reform developments between justice, welfare and ‘new punitiveness’1
,
Kriminologijos studijos: T 1 (2014): Kriminologijos studijos
-
Danutė Bacevičiūtė,
Etika ir ontologija: Hanso Jonaso atsakomybės imperatyvo paieška technikos amžiuje
,
Religija ir kultūra: T 12 (2013): Religija ir kultūra
-
Chun-chieh Huang,
The ‘body politic’ in ancient China
,
Acta Orientalia Vilnensia: T 8 Nr. 2 (2007): Acta Orientalia Vilnensia
-
MARIJA STONKIENĖ,
ERIKA JANIŪNIENĖ,
RENATA MATKEVIČIENĖ,
FORMALIOJI MOKSLO KOMUNIKACIJA MOKSLO LEIDINIUOSE „KNYGOTYRA“ IR „INFORMACIJOS MOKSLAI“: KIEKYBINIS TYRIMAS
,
Knygotyra: T 54 (2010): Knygotyra
-
KAUKO AROMAA,
Responsible criminal policy / Crime and criminal policy
,
Kriminologijos studijos: T 1 (2014): Kriminologijos studijos
-
Rita Šerpytytė,
Interpretacija kaip derealizacija
,
Religija ir kultūra: T 12 (2013): Religija ir kultūra