Santrauka
Straipsnyje aptariama X a. islandų skaldo Egilio Skalagrimsono poezija, jos naujovės lyginamos su tradicine skaldų poezija. Pagrindinė skaldų žanrinė forma yra panegirika valdovui (drápa), kuri dažniausiai kuriama sudėtingu silabiniu drotkveto metru. Jos bruožai – pastovus skiemenų skaičius, aliteracijos ir vidiniai rimai. Palyginti su hipertrofuota menine forma, panegirikų turinys gana skurdus: apdainuojama valdovo drąsa ir šlovė, jo pergalės. Skalagrimsono poezija yra išsaugota Egilio sagos tekstuose. Šalia „atskirųjų posmų“ (lausavísur) išliko trys poemos, kuriose atsiskleidžia poeto talentas. Poema Galvos išpirka sukurta naujovišku metru rúnhenda, kuriam būdingas galūninis rimas, nevartotas senosios islandų poezijos. Šią panegiriką skaldas kūrė priverstinai, todėl ji skamba kaip iššūkis valdovui, jos kapotas ritmas bei tradicinių poetinių figūrų (keningų) gausa sukuria distanciją tarp poeto ir šlovinamojo. Giesmė Arinbjornui ir Skaudi sūnų netektis irgi įdiegia tam tikrų naujovių. Poetas atsisako griežtų metrikos kanonų, renkasi maksimaliai laisvą poetinę formą, kad galėtų išsakyti savo mintis ir jausmus. Skaldų poezija dažniausiai krypsta į išorinį subjektą, o Egilis šiose poemose atsigręžia į save: šlovina draugystę, aprauda savo giminės išnykimą, apmąsto nueitą gyvenimo kelią ir artėjančią mirtį. Egilis pirmasis skaldų poezijoje pavartojo lyrinius ir eleginius motyvus, atsisakė tradicinių keningų ir sukūrė savitą poetinį stilių.
Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai
-
Владислав Кривонос,
«Херсонский помещик»: другое пространство в Мертвых душах Гоголя
,
Literatūra: T 57 Nr. 5 (2015): Special Issue
-
Tomas Сenys,
Интертекстовый анализ сборника рассказов Виктора Пелевина «Ананасная вода для прекрасной дамы»
,
Literatūra: T 61 Nr. 2 (2019): Russian Literature
-
Inga Bartkuvienė,
Werner Hamacher. Už filologiją
,
Literatūra: T 61 Nr. 4 (2019): Literature
-
Edyta Sacharewicz,
Le rôle de la musique dans l’ œuvre romanesque de Ken Bugul
,
Literatūra: T 61 Nr. 4 (2019): Literature
-
Rūta Šlapkauskaitė,
Out of the Closet, into the World: The Power of Puppets in Jessie Burton’s The Miniaturist
,
Literatūra: T 61 Nr. 4 (2019): Literature
-
Rūta Šlapkauskaitė,
Postmodern Voices from Beyond: Negotiating with the Dead in Margaret Atwood’s The Penelopiad
,
Literatūra: T 49 Nr. 5 (2007): Special Issue
-
Tadas Kundelis,
Vytautas Bikulčius,
Le jeu de points de vue dans le roman Thérèse Desqueyroux de François Mauriac
,
Literatūra: T 58 Nr. 4 (2016): World Literatures
-
Rita Tūtlytė,
Jurgis Savickis: Fin de siècle ir jugendo parodijos ar žaidimas literatūrine tradicija
,
Literatūra: T 53 Nr. 1 (2011): Lithuanian Literature
-
Nida Gaidauskienė,
Sofijos Kymantaitės-Čiurlionienės pastangos XX a. pradžioje įtvirtinti moters vertę ir savivertę
,
Literatūra: T 60 Nr. 1 (2018): Literatūra
-
Violeta Katinienė,
Karnavališkumo estetika: Uwes Timmo Johannisnacht ir Herkaus Kunčiaus Lietuvis Vilniuje
,
Literatūra: T 61 Nr. 4 (2019): Literature