Geriausia politinė santvarka klestinčiam gyvenimui: Aristotelio politinė teorija ir jos reikšmė emancipacinei politikai
Straipsniai
Andrius Bielskis
Centre for Aristotelian Studies and Critical Theory, Mykolas Romeris University, Lithuania; Kaunas University of Technology, Lithuania
Publikuota 2023-10-18
https://doi.org/10.15388/Problemos.2023.104.7
PDF
HTML

Reikšminiai žodžiai

Aristotelis
žmogiškas klestėjimas
politeia
geriausias polis
tobulumas (aretē)
pilietybė
bendrasis gėris

Kaip cituoti

Bielskis, A. (2023) “Geriausia politinė santvarka klestinčiam gyvenimui: Aristotelio politinė teorija ir jos reikšmė emancipacinei politikai”, Problemos, 104, pp. 86–103. doi:10.15388/Problemos.2023.104.7.

Santrauka

Šio straipsnio tikslas – aptarti geriausios santvarkos problemą Aristotelio politinėje teorijoje, atsižvelgiant į Nikomacho etikoje pateiktą žmogiško klestėjimo sampratą. Joje Aristotelis teigia, kad monarchija yra geriausia santvarka (1160a35–36). Šis teiginys pakartojamas ir Politikoje (1288a15–18). Straipsnyje aiškinama, kodėl šie Aristotelio teiginiai prieštarauja Politikoje aptartoms teleologinėms polio, piliečio ir gero piliečio vs. gero žmogaus dorybių sampratoms. Atsižvelgiant į Aristotelio filosofinį valstybės apibrėžimą, jog ji yra „lygių asmenų susivienijimas dėl geriausio įmanomo gyvenimo“, ir teiginį, kad „geriausia yra laimė, o tai susideda iš tobulumo, tobulo jos aktualizavimo ir panaudojimo“, be to, jo argumentus apie gero žmogaus ir gero piliečio santykį, straipsnyje teigiama, kad geriausia politinė santvarka yra politėja, o ne monarchija. Tačiau tokios interpretacijos nepakanka, jei norime išgelbėti Aristotelį nuo jo nenuoseklumo ir filosofiškai abejotinų teiginių apie „prigimtinę nelygybę“. Siūloma radikalesnė Aristotelio interpretacija, atmetanti šio filosofo ontologinę skirtį tarp oikos ir polio. Teigiama, kad Aristotelio socialinių santykių šeimoje-ūkyje (oikos) vertikalumas yra filosofiškai nepagrįstas ir prieštarauja revoliuciniams šio filosofo normatyvinės teleologijos aspektams ir jos radikalioms implikacijoms.

PDF
HTML
Kūrybinių bendrijų licencija

Šis kūrinys yra platinamas pagal Kūrybinių bendrijų Priskyrimas 4.0 tarptautinę licenciją.

Atsisiuntimai

Nėra atsisiuntimų.