XVIII amžiaus švietėjai apie protą ir jausmus
-
Edmundas Krakauskas
Publikuota 1997-09-29
https://doi.org/10.15388/Problemos.1997.51.6954
PDF

Reikšminiai žodžiai

Žmogus
filosofinė antropologija
prigimtis
protas
kultūra

Kaip cituoti

Krakauskas, E. (1997) “XVIII amžiaus švietėjai apie protą ir jausmus”, Problemos, 51, pp. 50–56. doi:10.15388/Problemos.1997.51.6954.

Santrauka

Straipsnyje teigiama, kad racionalistinė filosofija daugiausia plėtojo mechanistinę žmogaus sampratą – žmogus traktuojamas kaip mašina, veikianti pagal mechanikos dėsnius. Siela yra smegenyse, ji yra materiali. Švietėjai kūrė kintančios žmogaus prigimties sampratą: esminės žmogaus savybės yra ne įgimtos, bet įgytos auklėjimu, perimtos iš kitų žmonių. Švietėjai nesigilino į žmogaus išgyvenimus, jų reikšmę tarpusavio santykiams, sąsajas su istorinėmis gyvenimo aplinkybėmis. D. Hume‘o filosofijoje teigiama jausmų, aistrų, gebėjimų, įpročių pirmenybė proto atžvilgiu. Tai paaiškina žmogaus elgesio ir viso jo gyvenimo sudėtingumą. Būdingiausia žmogaus savybe D. Hume‘as laikė visuomeniškumą: žmogus sugeba suprasti savo ir kitų reikalus, todėl sugeba bendrauti su kitais. Žmogaus sampratos požiūriu D. Hume‘o ir I. Kanto filosofijos yra artimos. I. Kantas žmogaus klausimą aptarė išsamiau, susiedamas jį su kultūros problema. D. Hume‘as aptarė žmogaus savybių reikšmę ne tik paties žmogaus, bet ir visuomenės gyvenimui.
PDF

Atsisiuntimai

Nėra atsisiuntimų.