Santrauka
Džonas Diuji (John Dewey, 1859-1952) – vienas žymiausių naujosios, „aktyviosios" mokyklos šalininkų, vadinamosios veiklos pedagogikos atstovų Amerikoje. Pragmatinės filosofijos ir psichologijos pagrindu jis sukūrė pragmatinę pedagogiką. Straipsnyje trumpai aprašomas Diuji gyvenimas, jo mokslinių interesų spektras. Pateikiama Diuji sukurta ikimokyklinio, jaunesnio ir vyresniojo mokyklinio amžiaus vaikų charakteristika, aprašomos jo pažiūros į vaikų charakterio bruožų vystymąsi. Straipsnyje teigiama, jog Diuji, kaip kraštutinis pedocentrizmo atslovas, visą savo mokymo teoriją grindžia vien vaiko interesais, asmenine jo patirtimi (interesas – tai viso pedagoginio proc.eso kertinis akmuo). Mokyklos uždavinys – skatinti spontanišką vaiko vystymąsi, jo prigimtį, interesus, sugebėjimus. Kaip jau minėta, Diuji daug dėmesio skiria pedagoginės sociologijos klausimams. Į mokyklą jis žiūri kaip į socialinį organizmą, teigia ją esant tokia universalia jėga, kuri padės išspręsti svarbiausius sodalinius konfliktus. Taigi, Dž. Diuji, sukūrė teoriją tapusią kitų mokymo sistemų pagrindu. Šios sistemos toliau plėtojo mokymo individualizavimo, diferencijavimo ir aktyvinimo idėjas, radusias atgarsį ir Lietuvoje.
Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai
-
Stasė Valatkienė,
Aktyviosios mokyklos atstovų kritinis požiūris į Herbarto mokyklą
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 1 (1991): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Šiuolaikinių alternatyvių ugdymo įstaigų samprata ir istorinės ištakos
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 13 (2004): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Veiklos principo istorinė raida
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 6 (1999): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Mokytojų rengimas ir „aktyviosios mokyklos" teorija bei patirtis
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 9 (2002): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Dorinimo problemos „aktyviosios mokyklos" teorijoje ir praktikoje
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 7 (2000): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Pedagogo jėga – žmoniškumas
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 7 (2000): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Užsienio pedagoginės patirties atspindys J. Laužiko darbuose (gimimo 100-ųjų metinių proga)
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 12 (2004): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Pedagogikos istorijos baruose (minint prof. habil. dr. Magdalenos Karčiauskienės 85-ąsias gimimo metines)
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 13 (2004): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Mokinių savivalda ir „aktyviosios mokyklos” patirtis
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 8 (2001): Acta Paedagogica Vilnensia