Santrauka
Vertinant profesoriaus Jono Laužiko pedagoginį patyrimą, jo mokslinį-teorinį palikimą, norėčiau priminti, jog profesorius buvo apdovanotas ne tik giliu teoriniu mąstymu, erudicija, bet ir nuostabiais pedagogo bruožais – jautrumu, meile vaikui, siekiu jį pažinti ir priimti tokį, koks yra. Profesoriaus asmenyje daug šilto, gražaus, žmogiško jausmo. Daugelis mokslininko idėjų turi išliekamosios vertės ir labai reikšmingos šiandien. Tai mintys apie ugdymo esmę, raidos kryptis, ugdymo individualizavimą bei diferencijavimą. Pedagogą jaudino ugdymo humanizacijos ir psichologizacijos, pedagoginio bendravimo, vaiko pažinimo, mokymosi psichologijos, neįgaliųjų ir gabiųjų ugdymo problemos. Profesorius, gerai žinodamas tradicinės mokyklos trūkumus, pritarė naujųjų pedagoginių srovių pagrindiniams reikalavimams – aktyvinti mokymo procesą, ugdyti vaiko savarankiškumą, iniciatyvą, kūrybinį kritinį mąstymą, pažinti vaiką, derintis prie jo prigimties, sudaryti jam sąlygas veikti pagal individualius poreikius ir sugebėjimus, leisti vaikui ieškoti, tirti, smulkmeniškai jo negloboti, neužgniaužti jo kritiškumo, tyrinėjimo polinkio. Mokslininkas puikiai suvokė mokyklos ydas – vaiko psichologijos nepaisymą, atitrūkimą nuo gyvenimo, dogmatinį mokymą ir pasyvų, mechaninį mokymąsi.
Skaitomiausi šio autoriaus(ų) straipsniai
-
Stasė Valatkienė,
Tradicinės, „aktyviosios“ ir šiuolaikinės moderniosios pedagogikos lyginamoji analizė
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 5 (1998): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Aktyviosios mokyklos atstovų kritinis požiūris į Herbarto mokyklą
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 1 (1991): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Šiuolaikinių alternatyvių ugdymo įstaigų samprata ir istorinės ištakos
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 13 (2004): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Veiklos principo istorinė raida
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 6 (1999): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Mokytojų rengimas ir „aktyviosios mokyklos" teorija bei patirtis
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 9 (2002): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Dorinimo problemos „aktyviosios mokyklos" teorijoje ir praktikoje
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 7 (2000): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Užsienio pedagoginės patirties atspindys J. Laužiko darbuose (gimimo 100-ųjų metinių proga)
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 12 (2004): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Pedagogikos istorijos baruose (minint prof. habil. dr. Magdalenos Karčiauskienės 85-ąsias gimimo metines)
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 13 (2004): Acta Paedagogica Vilnensia
-
Stasė Valatkienė,
Mokinių savivalda ir „aktyviosios mokyklos” patirtis
,
Acta Paedagogica Vilnensia: T 8 (2001): Acta Paedagogica Vilnensia