Neokantizmo ir N. Hartmano pažinimo teorijų skirtumai
-
Nikodemas Juršėnas
Publikuota 1979-09-29
https://doi.org/10.15388/Problemos.1979.24.6262
PDF

Reikšminiai žodžiai

Pažinimo teorija
neokantizmas
Nicolai Hartmannas
ontologija
mokslas

Kaip cituoti

Juršėnas, N. (1979) “Neokantizmo ir N. Hartmano pažinimo teorijų skirtumai”, Problemos, 24, pp. 52–62. doi:10.15388/Problemos.1979.24.6262.

Santrauka

Straipsnyje analizuojami neokantizmo (ypač P. Natorpo) ir N. Hartmanno pažinimo teorijų skirtumai. Neokantininkai, kaip ir I. Kantas, manė, kad filosofijos uždavinys – teikti visų pripažintus mokslinius sprendimus, atskleidžiančius jų galimybių sąlygas, taip parodant gamtos mokslų metodologijos svarbumą. Neokantininkai mažiau dėmesio skyrė mąstymo ir tikrovės, subjekto ir objekto santykio pažinime problemoms, jie net subjekto pojūčių nelaikė savarankiškais pažinimo faktoriais, teigdami, kad pojūčiai tik dėl pažinimo įgyja tam tikrą prasmę. Šias problemas dalinai koregavo N. Hartmannas savo ontologijoje, gnoseologijoje, formaliojoje logikoje. Jo filosofijoje sprendimai apie pasaulį labiau priklausomi nuo objektų turinio negu nuo sąmonės formų, o subjektas atspindi reiškinių vienybę. Sąmonė – tai sritis, kurioje ir dėl kurios yra kuriamas ir suprantamas kultūros turinys. Subjektas dėl savo subjektyvumo, apibrėžtumo vardan, kuria ir suvokia kultūros vertybes. Neokantizmas savaip sąlygojo kritinės ontologijos atsiradimą, ruošė dirvą naujoms mokslo teorijoms, kurių tikslas – gnoseologijos (bei ontologijos) atsisakymas.
PDF

Atsisiuntimai

Nėra atsisiuntimų.