Filosofijos profesorius emeritas
Jungtinių Amerikos Valstijų Ohajo universitetas
Filosofijos katedra
El. paštas: mickunaa@ohio.edu
Straipsnyje aptariamos mokslo teorijų naudojimo mokinių lavinimui ir ypač mokytojavimui galimybės. Remiantis hermeneutine ir fenomenologine tradicijomis, bandoma parodyti tas lavinimo ir mokytojavimo prieigas, kurios atvertų potencialių ugdytinio galių sklaidą. Pirmiausia aiškinama, kaip intersubjektyvi sąmonė gali suvokti ir reflektuoti patiriamus dalykus, kaip nuo asmeniškumo pereinama prie esmiškumo. Paskui, remiantis juridiniais fakto analizės pavyzdžiais, pasitelkus analogijas, atskleidžiama, kad lavinant mokytojas ir mokiniai turi „išmokti“ atskirti dalykų esmę ir taip „įgauti“ sąmonę, galinčią suprasti dalykus nepriklausomai nuo asmeniškų norų ir aplinkos. Esmės supratimas yra belaikis, nors istorinis kontekstas mokymui yra svarbus. Hermeneutinis supratimo ratas padeda susieti individualaus ir bendruomeninio, priklausomo nuo tradicijos, supratimo skirtingumą. Parodoma, kaip lavinant asmuo gali būti išlaisvinamas, išskleidžiamos jo galios, kurios susijusios su kitais. Lavinant turi būti suvokiama, kad asmens galių išlaisvinimas ir išskleidimas neturi peržengti ribų, už kurių pakenktų kitam, nes būtent to kultūriškai kito dėka išsiskleidžia asmens galios.